کد خبر: 182243
A

تصویر عجیب از جلسه دولت سایه سعید جلیلی /نماینده تندرو مجلس آینده هم بود /علت انتقاد از دولت رئیسی

امیر حسین ثابتی، منتخب دوم تهران در مجلس دوازدهم با حضور در جسله دولت سایه سعید جلیلی، تصاویری از آن را منتشر کرد. آن طور که در سایت جلیلی آمده است: «دولت سایه» با بهره‌گیری از مدیران باتجربه و موفق، اصناف و اتحادیه‌ها، جوانان متخصص و اساتید دانشگاه در قالب بیش از ۲۰ کارگروه تخصصی و چندین کارگروه موضوعی، طی ۸ سال گذشته به‌منظور کمک به دولت مستقر اقدام به طراحی اقدامات گام‌به‌گام در موضوعات اساسی اقتصادی، مدیریتی، سیاسی و فرهنگی نموده است.

تصویر عجیب از جلسه دولت سایه سعید جلیلی /نماینده تندرو مجلس آینده هم بود /علت انتقاد از دولت رئیسی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ امیر حسین ثابتی، منتخب دوم تهران در مجلس دوازدهم با حضور در جسله دولت سایه سعید جلیلی، تصاویری از آن را منتشر کرد.

 آن طور که در سایت جلیلی آمده است: «دولت سایه» با بهره‌گیری از مدیران باتجربه و موفق، اصناف و اتحادیه‌ها، جوانان متخصص و اساتید دانشگاه در قالب بیش از ۲۰ کارگروه تخصصی و چندین کارگروه موضوعی، طی ۸ سال گذشته به‌منظور کمک به دولت مستقر اقدام به طراحی اقدامات گام‌به‌گام در موضوعات اساسی اقتصادی، مدیریتی، سیاسی و فرهنگی نموده است.

6004086

ثابتی درباره دیدارش با جلیلی در کانال تلگرامی اش نوشت:

به دیدار دکتر جلیلی (نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی) رفتم و کمی درباره انتخابات و نتیجه شگفت انگیزش صحبت کردیم.

جلسه حدود ۴ ساعت طول کشید و بخش مهمی از وقت جلسه درباره اولویتهایی بود که قرار است در مجلس دوازدهم پیگیری کنم. اولویت هایی که شاید شاخص ترین آنها «دیپلماسی اقتصادی» است. دکتر جلیلی با همان فروتنی همیشگی اش گفت که برای کمک به پیشبرد این مساله توسط دولت و مجلس، همه جوره حاضر به پشتیبانی است و می توانم روی کمک کارگروه های تخصصی «دولت سایه» و کارشناسانش حساب کنم.

ان شاءالله تا قبل از شروع رسمی کار مجلس دوازدهم (خرداد ۱۴۰۳) سلسله جلسات تخصصی در این باره را با کارشناسان و مسئولان مربوطه در حوزه دیپلماسی اقتصادی آغاز خواهم کرد و تا جای ممکن از هر کدام گزارش مختصری را منتشر می کنم.

برای پیگیری مساله "دیپلماسی اقتصادی" در مجلس دوازهم، در یکی از جلسات کارگروه دیپلماسی اقتصادی دولت سایه شرکت کردم.

در این جلسه که به میزبانی دکتر سعید جلیلی برگزار شد، مسئولان مختلفی از وزارت اقتصاد، وزارت کشاورزی، بانک مرکزی، استانداری تهران، ستاد اجرایی و... حضور داشتند و درباره موانع و مشکلات این حوزه و راه حل های آن صحبت کردند.

دایره مباحث مطرح شده بسیار متکثر بود اما نقطه اشتراک بسیاری از حضار یک چیز بود: "برای حل این مشکلات دستگاه های مختلف هماهنگ عمل نمیکنند و شبیه چنین جلساتی باید دائم در خود دولت برگزار شود."

در ادامه توسط برخی حضار، نکاتی درباره نقش مجلس مطرح شد و همانطور که قبلا هم از صحبت با برخی نمایندگان متوجه شده بودم، نقطه ضعف مجلس این است که نقش آفرینی فعال و پشتیبانی لازم در این باره را ندارد.

در مجموع نکات مهمی را از خلال صحبتهای شرکت کنندگان در جلسه یادداشت کردم تا ان شاالله از زمان آغاز به کار مجلس دوازدهم، در حد توان پیگیری کنم.

6004086 (1)

درباره مفهوم واقعی دولت سایه

دولت سایه در نظام های پارلمانی مثل انگلیس رایج است. حزبی که در انتخابات پارلمانی شکست می خورد، بلافاصله دولت سایه را تشکیل می دهد. این دولت دارای رئیس بوده و به اندازه وزارتخانه های آن کشور، وزیر دارد. رئیس دولت سایه رئیس حزب اپوزیسون است. دولت سایه دارای برنامه بوده و دولت موجود را نقد کرده و همواره آمادگی خود را برای کسب قدرت حفظ می کند تا اگر دولت مستقر مجبور به استعفا شود و قرار بر برگزاری انتخابات زودهنگام باشد، آنها زمان را از دست ندهند و بلافاصله با برنامه و نفرات خود وارد انتخابات پارلمانی شوند.

رفتار دولت سایه کاملا شفاف و در معرض افکار عمومی است و البته به معنای «انجمنی مخفی برای زمین زدن دولت» نیست، بلکه با ارائه برنامه ها و نقدها، همواره خود را برای انتخابات بعدی آماده نگه می دارد.

سعید جلیلی دولت سایه خود را بعد از پیروزی دوم حس روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ راه اندازی کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر