کد خبر: 182275
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

چرا مردم نسبت به روحانیت خشمگین هستند؟/ انصاری‌راد: اقتصاد و سیاست علم است و به آخوند و روحانیت ربطی ندارد/ نباید عدالت را فراموش کرده و به حجاب تکیه کنیم

حسین انصاری‌راد درباره علت خشم مردم نسبت به روحانیت به دیده‌بان ایران گفت: برخی تندروی ها به نام دین و روحانیت انجام می شود در حالی که مانند اتفاقی که در درمانگاه قم انجام شد، ارتباطی به دین نداشت. گروهی خاص از میان قشر روحانی در اداره کشور تلاش می کنند تا نوع نگاه خود را به نام "دین" و "دولت" ترویج کنند.  برخی می گویند روحانیت در سیاست‌ خارجی و داخلی دخالت کند. آنها مدعی هستند که اصول، عدالت اجتماعی و اقتصادی، توزیع قدرت و حاکمیت ملی را فراموش کرده و بر یک سری مسائل فرعی مانند حجاب تکیه کنیم. مسئله اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، مسئله آخوند و روحانی نیست بلکه یک علم است که باید در اختیار کارشناسان خاص خود قرار گیرد تا آن‌ها اداره این مسائل را عهده‌دار شوند.

چرا مردم نسبت به روحانیت خشمگین هستند؟/ انصاری‌راد: اقتصاد و سیاست علم است و به آخوند و روحانیت ربطی ندارد/ نباید عدالت را فراموش کرده و به حجاب تکیه کنیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ انتشار فیلم درگیری یک زن با یک روحانی در درمانگاهی در قم، بازهم خشم مردم نسبت به این قشر از جامعه را برانگیخت. طیفی از روحانیون هم به این اتفاق واکنش نشان داده و برخی اقدامات انجام شده تحت عناوینی مانند «برخورد با بی حجاب» و «امربه معروف و نهی از منکر» نقد کرده و آن را عامل ایجاد اختلاف در جامعه اعلام کردند. 

در اعتراضات سال گذشته که معترضان در شعارهایشان آن‌ها را مورد هدف و تحقیر قرار می‌دادند تا پویشی موسوم به «عمامه‌پرانی» و حملات فیزیکی به برخی از روحانیون، همه و همه حاکی از خشم مردم است. به باور بخشی از افکار عمومی جامعه، روحانیت بخشی از جریانی است که بخشی از مردم آن را به عنوان دولت یا حاکمیت می شناسند.

دیده بان ایران درباره اتفاقات قم وبا حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاری‌راد نماینده ادوار مجلس گفت و گو کرده است. مشروح گفت و گو را در ذیل می خوانید: 

چرا مردم نسبت به روحانیت خشمگین هستند؟

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاری‌راد نماینده ادوار مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه علت خشم مردم به روحانیت چیست، به دیده‌بان ایران گفت: «علت خشم مردم نسبت به روحانیت، نوع اداره کشور به وسیله روحانیت و تکیه بر فروعی است که در تعارض با اصول است. آنچه برای کشور ضرورت دارد و انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفت، آزادی استقلال و جمهوری بود که اساس آن باید بنیاد توزیع قدرت و ثروت به صورت عادلانه انجام شود.»

وی ادامه داد: «همه مردم ایران اعم از چپ و راست، روحانی و همه اصناف و اقشار  با عقاید مختلف در انقلاب شرکت کردند و طبیعتا باید مدیریت کشور بر اساس اراده همه مردم انجام می‌گرفت اما گروهی خاص انحصار قدرت را به دست گرفتند. برخی تندروی ها به نام دین و روحانیت انجام می شود در حالی که مانند اتفاقی که در درمانگاه قم انجام شد، ارتباطی به دین ندارد. در دین اسلام این گونه امربه معروف تایید نشده است. »

این روحانی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم خاطرنشان کرد: «گروهی خاص از میان قشر روحانی در اداره کشور تلاش می کنند تا نوع نگاه خود را به نام "دین" و "دولت" ترویج کنند.  برخی می گویند روحانیت در سیاست‌ خارجی و داخلی دخالت کند. آنها مدعی هستند که اصول، عدالت اجتماعی و اقتصادی، توزیع قدرت و حاکمیت ملی را فراموش کرده و بر یک سری مسائل فرعی مانند حجاب تکیه کنیم. مسئله اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، مسئله آخوند و روحانی نیست بلکه یک علم است که باید در اختیار کارشناسان خاص خود قرار گیرد تا آن‌ها اداره این مسائل را عهده‌دار شوند. »

نداشتن حجاب نمی‌تواند با حرمت پیامبر و کیان اسلام در تعارض باشد

 انصاری‌راد درخصوص برخوردهای صورت گرفته درحوزه حجاب، به دیده بان ایران: «حجاب در اسلام است و بنده هم به حجاب در یک کلیت آن اعتقاد دارم اما اینکه حجاب بتواند در تعارض با حفظ حرمت پیامبر و کیان اسلام و سایر اصول اساسی در اداره امور کشور قرار گیرد، بنده قبول ندارم. در هر صورت نداشتن حجاب نمی‌تواند با حرمت پیامبر و کیان اسلام در تعارض باشد. متاسفانه تکیه برخی افراد در حکومت بر حجاب با این شکلی که اکنون انجام می‌شود، هم از نظر شرعی، به دلیل تعارض با حرمت اسلام و پیامبر اشکال دارد و هم از نظر اجتماعی کاری است که نتیجه‌اش خشم مردم و برخوردهایی است که از اول انقلاب وجود داشته و اخیرا به شکل بسیار شدید منعکس شده است.»

این نماینده اسبق مجلس در پاسخ به اینکه آیا دخالت روحانیون در امور اجرایی و مدیریتی کشور صحیح است، گفت: «گفته می شود، مدیریت کشور در اختیار روحانیت است و بنابراین باید به همه مسائل کشور را به صورتی که مردم اعتماد پیدا کنند و راضی باشند، رتق و فتق کنند که این امکان ندارد مگر اینکه متخصصان مسائل اساسی کشور را برعهده گیرند. به بیانی دیگر مسئله اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، مسئله آخوند و روحانی و حوزه علمیه نیست بلکه یک علم است. این علم باید در اختیار کارشناسان خاص خود قرار گیرد تا آن‌ها اداره این مسائل را عهده‌دار شوند.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر