کد خبر: 182362
A

نماینده خاش:طالبان حقابه ایران از رودخانه هیرمند را مشخص کند/ بعدا به فکر سرمایه‌گذاری باشید

اسماعیل حسین زهی نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو بانماینده گراف گفت: عقب‌ماندگی و محرومیت استان سیستان و بلوچستان بر کسی پوشیده نیست، البته من باید از هم‌میهنان بزرگوارمان تشکر کنم که کمک‌هایشان را برای مردم منطقه می‌فرستند. در گذشته هم این موضوع روشن بود که باوجود برخی تصورها درباره برخوردار بودن این منطقه، با رفتن به بطن واقعیت، می‌شد دید که فقر و محرومیت بیداد می‌کند.

نماینده خاش:طالبان حقابه ایران از رودخانه هیرمند را مشخص کند/ بعدا به فکر سرمایه‌گذاری باشید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری نماینده گراف گفت: عقب‌ماندگی و محرومیت استان سیستان و بلوچستان بر کسی پوشیده نیست، البته من باید از هم‌میهنان بزرگوارمان تشکر کنم که کمک‌هایشان را برای مردم منطقه می‌فرستند. در گذشته هم این موضوع روشن بود که باوجود برخی تصورها درباره برخوردار بودن این منطقه، با رفتن به بطن واقعیت، می‌شد دید که فقر و محرومیت بیداد می‌کند.

وی افزود: امروز حدود ۸۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان تحت پوشش دستگاه حمایتی هستند و با یارانه زندگی می‌کنند و آنچه هم که دولت در موضوع اصل ۴۴ برای خصوصی‌سازی دنبال می‌کند در این استان جوابگو نیست. دولت باید در زمینه اشتغال تدبیری بیندیشد تا کارخانه‌هایی احداث شود و زمینه اشتغال‌آفرینی فراهم شود که وضع مردم منطقه ارتقا پیدا کند.

اسماعیل حسین زهی ادامه داد: در گذشته یک ردیف بودجه ویژه‌ای برای عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده بود که البته الان هم این ردیف برقرار است اما تخصیصی داده نمی‌شود. اگر پروژه‌های عمرانی استان بررسی شود شاید ۲۰ درصد از آن ردیف بودجه به این پروژه‌ها تخصیص داده می‌شود که ۱۰ درصد آن هم اوراق و اسناد مالی است. به باور بنده باید برای استان‌هایی که از نظر شاخص‌های توسعه‌یافتگی در رتبه پایینی هستند نقدینگی تزریق شود. بسیاری از ابرپیمانکارهای ما هم در زمینه آبرسانی و هم در مسئله راهسازی و برق‌رسانی طلب‌هایی دارند. پس نیاز است تا دولت توجه بیشتری به این امر داشته باشد. متاسفانه انتظارها از این دولت که با شعار مردمی بودن سرکار آمده برآورده نشده و از این بابت گلایه‌مند هستیم.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خواسته ما همیشه این بوده که با دولت‌های همسایه مراوده داشته باشیم اما نه در این حد که طالبان بخواهد در چابهار برای ما سرمایه‌گذاری کند آن هم در شرایطی که در زمینه آب هیرمند حاضر به دادن حقابه ایران نیستند. دولت هند حدود ۱۲ سال پیش در چابهار دو دکل مستقر کرده و نمی‌گذارد کشورهای دیگر هم در آنجا سرمایه‌گذاری کنند، حالا طالبان هم که می‌خواهد در اینجا سرمایه‌گذاری کند باید اول حقابه ما از رودخانه هیرمند را مشخص کند بعد به فکر سرمایه‌گذاری بیفتد و در این زمینه ما باید مقابله به مثل کنیم.

وی تاکید کرد: خواسته ما از طالبان دادن حقابه رود هیرمند است. از آن طرف سوخت کشور افغانستان هم از طریق کشور ما تامین می‌شود. چون افغانستان کشوری است که به آب‌های آزاد راه ندارد و فقط به راه‌های زمینی دسترسی دارد. پس ما باید بتوانیم با یک تعامل دوجانبه حقابه رودخانه هیرمند را بگیریم و در زمینه تامین سوخت به آن‌ها کمک کنیم.

منبع: نماینده گراف

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر