کد خبر: 183360
A

کارشناس صداو سیما: اگر زنی در راستای وظایف زندگی با شوهرش مخالفت کند، رحمت از آن خانه رنگ خواهد باخت

حجت‌الاسلام‌ ناصر رفیعی: از خانه‌ای که در آن خیانت باشد، شراب مصرف شود و مال زکات پرداخت نشود، رحمت و عنایت الهی بیرون خواهد رفت.

کارشناس صداو سیما: اگر زنی در راستای وظایف زندگی با شوهرش مخالفت کند، رحمت از آن خانه رنگ خواهد باخت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام‌ ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس تفسیر قرآن کریم ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی با بیان این که کلمه رحمت بارهاوبارها در قرآن کریم و روایات تکرار شده است، اظهار داشت: رحمت الهی به دو صورت رحمت عام و فراگیر و نیز رحمت خاص است؛ رحمت عام الهی کار به ایمان فرد ندارد و مشمول تمام مخلوقات هستی می‌شود و هیچ تفاوتی بین مؤمن و کافر وجود ندارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از رحمت خاص الهی با تأکید بر اینکه رحمت خاص خدا شامل هرکسی نمی‌شود و شرایط و ضوابطی دارد، به راهکارهای بهره‌مندی از رحمت خاص الهی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: از خانه‌ای که در آن خیانت باشد، شراب مصرف شود و مال زکات پرداخت نشود، رحمت و عنایت الهی بیرون خواهد رفت.

وی با بیان اینکه رحمت از خانه‌ای که در آن با وصیت متوفی مخالفت صورت گیرد و حق و ناحق مخلوط شود، دور خواهد ماند، اظهار داشت: در خانه‌ای که همسر در راستای وظایف زندگی با شوهرش مخالفت کند، رحمت از آن خانه رنگ خواهد باخت.

رفیعی ضمن اشاره به داستان حضرت یوسف و تبیین فرازهایی از آیه ۵۳ سوره یوسف «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی»، خاطرنشان کرد: آن چیزی که درب‌ها را برای رهایی حضرت یوسف از دام زلیخا باز کرد، رحمت خاص الهی بود؛ تقوا و نیکوکاری یوسف باعث شد تا رحمت خاص الهی شامل حالش گردد.

وی در تبیین عوامل بهره‌مندی از رحمت خاص الهی ضمن اشاره به آیه شریفه «وَهَذَا کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»، عمل به قرآن را از مهم‌ترین عوامل قرارگرفتن در مسیر رحمت خاص الهی توصیف نمود و اظهار داشت: خداوند متعال در جنگ بدر، رحمت خاص خود را مشمول مسلمین نمود و امدادهای غیبی را برای یاری ایشان فرو فرستاد.

وی با بیان این که عمل و تبعیت از قرآن در گرو آشنایی و تأمل بر آیات الهی است، خاطرنشان کرد: وای به حال کسانی که روابط دیگران را به هم می‌زنند و دو به هم زنی می‌کنند؛ خداوند در سوره قلم ۹ گروه را یاد می‌کنند که باید از آنها فاصله گرفت؛ انسان‌های حلاف و پر قسم، پست، حماز و عیب‌جو، سخن‌چین و… از جمله آنهاست.

وی در تبیین آیه ۱۰ سوره حجرات «فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»، با تأکید بر این که کسانی که روابط مردم را اصلاح می‌کنند، مشمول رحمت خاص الهی می‌شوند، خاطرنشان کرد: رحمت خدا آن‌قدر گسترده، زیاد و فراگیر است که در روز قیامت شیطان نیز بدان طمع خواهد ورزید و خود را در صف شفاعت یافتگان قرار خواهد داد.

رفیعی با بیان این که افرادی که در سختی‌های زندگی، تحمل و صبوری می‌کنند خود را در مسیر بهره‌مندی از رحمت خاص الهی قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه شریفه «أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ…» نسبت به کسانی که در مقابل سختی‌ها صبوری به خرج می‌دهند، درود می‌فرستد.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایاتی به جایگاه ارزشمند رحم به دیگران اشاره نمود و اذعان داشت: در روایات تصریح شده اگر غمی در چهره کسی دیدید، ریشه‌یابی کنید؛ چرا که گاهی با یک گفتگو و صحبت ساده می‌توان غم‌ها را از دل‌ها زدود؛ بهشت جایی دارد به نام دار الفرح که محفلی خصوصی برای کسانی است که بچه‌ها را شاد می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که روایات اسلامی مملو از تأکید بر رحم به حیوانات و طبیعت است، خاطرنشان کرد: اصلاح بین مردم، عمل به قران، صبر در مصیبت و رحمت رساندن به دیگران از مهم‌ترین مولفه‌های مؤثر بر جلب رحمت خاص الهی است.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به ظلم رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین، ابراز کرد: یاری برخی از سران کشورهای اسلامی در توسعه جنایات رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین درد جهان اسلام است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر