کد خبر: 18960
A
حجت الاسلام انصاری در نشست روسای دانشگاههای کشور:

انتخابات، میدان و فرصت به نمایش گذاشتن همبستگی ملی است/سیاستهای اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصادملی

معاون حقوقی رییس جمهور انتخابات را فرصت مناسب برای افزایش سطح آگاهی سیاسی جامعه دانست و گفت: انتخابات، میدان و فرصت به نمایش گذاشتن همبستگی ملی است.

انتخابات، میدان و فرصت به نمایش گذاشتن همبستگی ملی است/سیاستهای اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصادملی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران وبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری شامگاه سه شنبه در نشست مشترک روسای دانشگاهها، معاونین فرهنگی و اجتماعی و نمایندگان وزیر در هیاتهای نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاهیان گفت: امروز فضای جهانی نسبت به ایران فضای مناسبی است و ایران هراسی جای خود را به اقبال به ایران داده است و اگر کشور بر مدار عقل، مشورت و تدبیر اداره شود، دستاوردها بر اساس وعده خدا مثبت و مضاعف خواهد بود.

وی تصریح کرد: عجله، شعارمحوری، سیاست پوپولیستی، عدالت توزیعی و بدون مشورت با کانونهای علم و دانشگاه، اداره کشور را با نقصان مواجه خواهد کرد.

 

حجت الاسلام انصاری در ادامه تصریح کرد: امیدواریم کاندیداهای محترم و طرفدارانشان گذشته را جبران کنند که در ایام انتخابات، فضای بی اخلاقی حاکم شد و استارت برخی ناهنجاری ها، از مناظرات کاندیداها زده شد. در آن مقطع اخلاق عمومی و سیاسی آسیب جدی دید. امیدواریم در این دوره از انتخابات انصاف، عدالت و اخلاق و قانون بر فضا حاکم و مردم مثل گذشته و بهتر از گذشته با توجه به موقعیت حساس منطقه ای و تهدیداتی که با آن مواجه ایم، با حضور یکپارچه بر اقتدار ملی بیافزایند و حماسه ای دیگر را خلق کنند.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: امیدوارم با زحمات زیادی که برای آواربرداری ها و ریل گذاری در مسیر رشد و توسعه پایدار طراحی و انجام شده و قطار توسعه کشور به راه افتاده، این قطار سرعت بگیرد و حرکت آن با برنامه هایی که مبتنی بر دانش، تجربه، حوصله، مشورت و استفاده از خرد جمعی است، کشور را به روزهای بهتر نزدیک کند.

انصاری با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که جمهوری اسلامی رکورددار رجوع به آرای مردم در منطقه و حتی در نصاب خود در جهان است، تصریح کرد: امروز در آستانه دو انتخابات مهم قرار داریم. طبیعی است همه نهادها و دستگاههای نظام بخصوص مجریان و ناظران موظف به آماده کردن مقدمات برای برگزاری هر چه باشکوه تر، آزادتر و قانونی تر انتخابات هستند. از سوی دیگر دانشگاهها، اساتید و دانشجویان  به عنوان پیشتازان عرصه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و مرجع دیگر اقشار اجتماعی طبیعی است که زودتر، بیشتر و پیش تر از سایرین در این میدان نقش آفرینی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بعد از تایید صلاحیت کاندیداها و اعلام اسامی و شروع تبلیغات، دانشگاهها می توانند و باید محل تضارب آرا، ارزیابی برنامه های احزاب و گروهها و در هنگام تبلیغات رسمی تسهیل کننده حضور کاندیداها و طرفداران آنها در فضای کاملا آزاد و قانونی باشند و به ارزیابی و نقد برنامه ها و شناخت کاندیداها بپردازند تا از این رهگذر جامعه را مهیا برای مشارکت حداکثری کرده و به انتخاب اصلح کمک کنند.

معاون حقوقی رییس جمهور انتخابات را فرصت مناسبی توصیف کرد تا سطح آگاهی های سیاسی جامعه افزایش پیدا کند و گفت: تجربه مردم سالاری در هر دوره ای از انتخابات باید نسبت به دوره های قبل تکامل یابد و حرکت جامعه به سمت همزیستی سیاسی مسالمت آمیز، فعالیت بر مدار قانون، نهادینه کردن آزادی های فردی و اجتماعی، تحکیم مردمسالاری و شناسایی آسیبهای نظام انتخاباتی و رفع آنها در هر دوره نسبت به قبل می تواند و باید از دستاوردهای فضای انتخاباتی باشد.

حجت الاسلام انصاری انتخابات را فرصتی برای ارتقای آگاهی مردم نسبت به اقدامات جاری در کشور معرفی و اضافه کرد: دولت و رییس جمهور مستقر معمولا یک پای انتخابات است، اما بیان دستاوردها و خدمات دولت و رییس جمهور، الزاما تبلیغ نیست، چون بیان دستاوردها و خدماتی که صورت گرفته چه از سوی رییس جمهور مستقر و چه از سوی دیگر کاندیداها، اگر بیان خدمات آن حوزه ها، صرفنظر از تبلیغات فردی باشد، نه تنها خلاف قانون نیست، بلکه استفاده مطلوب و قانونی از فرصتی است که جامعه آمادگی بالاتری برای شنیدن حرفها در راستای تصمیم گیری بهتر دارد.

وی با بیان اینکه امروز با کمال تعجب دیدم یکی از کاندیداهای محترم القای شبهه کرده بود که بیان خدمات و اقدامات دولت و رییس جمهور، تبلیغات زودهنگام است، اظهار داشت: از آغاز انقلاب تاکنون تفاوت انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس و شوراها این بوده است که در انتخابات مجلس و شوراها کاندیداها باید از مدتی قبل از سمتهای ملی و منطقه ای خود استعفا داده باشند، اما در انتخابات ریاست جمهوری این ملاحظه قید نشده و درست هم قید نشده است.

معاون حقوقی رییس جمهور تصریح کرد: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که در قانون عنوان شده باید از رجال سیاسی مذهبی باشند، در سطحی از شناخت عمومی هستند که اشتغال آنها در مدیریتهای کلان در قوای مختلف، موجب رانت جدیدی برای آنها نخواهد بود. همین موضوع می تواند در تدوین قانون جامع انتخابات لحاظ شود تا دیگر شاهد شکل گیری فضای نامطلوب ایام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نباشیم.

 انصاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب، روند تکاملی و پیشرفت را در عرصه های مختلف به وسیله دولتهای گوناگون طی کرده و دولت یازدهم بسیار مفتخر است که در ارائه گزارش عملکرد خود به مردم، به گواهی آمار رسمی و شاخصهای روشن، تقریبا در همه زمینه ها در سه سال و نیم گذشته گامهای بلند و افتخارآمیزی در خدمت به کشور داشته است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در میانه راه دولت یازدهم سیاستهای اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش اقتصادملی که به همت بلند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه شده بود، از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصادی که سخت ترین میدان ساماندهی کار و اقدام دولت بود، در همه شاخصها غیر از شاخص مسکن که هنوز با رکود نسبی روبروست، موفقیتهای بزرگی کسب کرده است.

معاون حقوقی رییس جمهور تاکید کرد: کدام رییس جمهور از اولین روزهای ریاست جمهوری اش، شخصا هفته ای حداقل دو جلسه 5 ساعته با تیم اقتصادی دولتش داشته و شخصا مدیریت و هدایت اقتصادی کشور را پیش برده است.

 

انصاری اظهار داشت: امروز به عنوان عضو کوچکی از دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مفتخرم بگویم که دولت توانسته تورم را از رقم 43 درصد به حدود 8 درصد رسانده و رکود اقتصادی منفی 6.8 درصد را به بالاتر از مثبت 7 برساند.

وی تحقق اصل امنیت غذایی با رسیدن کشور به خودکفایی در تولید گندم و بسیاری دیگر از محصولات مهم کشاورزی، کاهش چشمگیر واردات مواد غذایی، افزایش ذخایر غذایی کشور از 18 روز به 18 ماه، گسترش اقتصاد دانش بنیان در عرصه های مختلف فعالیتهای اقتصادی از جمله کشاورزی که باعث افزایش تولید محصول بدون افزایش سطح کشت و حتی با کاهش 30 درصدی مصرف آب همراه بوده است و حرکت کلی کشور با تکیه بر دانش و استفاده از نوآوری را از جمله اقدامات دولت در عرصه اقتصادی و در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

معاون حقوقی رییس جمهور تصریح کرد: دولت 2 هزار میلیارد تومان قرارداد برای بخش نفت و پتروشیمی با دانشگاههای کشور داشته که این نشان از اهتمام به پیوند دانشگاه با دستگاههای اجرایی و واسپاری کارها به دانشگاهها است. در این دولت در بخش نفت و گاز کارهای فوق جهادی انجام شده است. به عنوان مثال دو روز قبل شاهد ثبت افتخاری بودیم که از ابتدای صنعت نفت در ایران بی سابقه بود و طی آن در یک روز 20 میلیارد دلار پروژه در حوزه نفت و گاز افتتاح شد که در راستای تحقق یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی برای افزایش بهره برداری از منابع مشترک نفتی و گازی کشور بود.

حجت الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: 70 درصد قراردادهای جدید منعقد شده در پارس جنوبی، داخلی است که این در راستای هدف درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی بوده و در حوزه برون گرایی هم بازارهای مطمئنی یافته ایم که در شرایط نامناسب امنیتی منطقه و تحریمها توانستیم برای اولین بار ظرف دو سال متوالی تراز بازرگانی کشور را مثبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه این دستاوردها حاصل روند تکاملی و بازده سرمایه گذاری هایی است که در این دولت انجام شده، گفت: اینها در سایه گامهای بلندتری بوده که دولت با تدبیر و اولویت بندی صحیح و عاقلانه در اداره کشور انجام داده است. دکتر روحانی از ابتدا هم متوجه بودند که کلید حل بسیاری از مسائل، آرامش سیاسی و افزایش امید در داخل و آرامش سیاسی در روابط بین الملل است. مدام چنگ و دندان نشان دادن و هر روز با ادبیاتی دیگران را علیه خود برانگیختن و فضای ایران هراسی را دامن زدن، با سرمایه گذاری، اقتصاد آرام و پیش‌رو و اشتغال پایدار ناسازگار است.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: برجام در ذات خود یک پیروزی دیپلماتیک بود که بر اساس آن توانستیم در مصافی نابرابر، منطق حقوقی خودمان را با زبان دیپلماسی بر فرهنگ زور و تهدید و تحریم حاکم کنیم و تحریمها را به لحاظ حقوقی و عملی رفع کنیم. هر چند برخی تحریمها همچنان برقرار هستند، ولی به سمت رفع آنها حرکت می کنیم.

 انصاری اظهار داشت: برجام علاوه بر یک پیروزی بزرگ حقوقی و دیپلماتیک، یک پیروزی بزرگ اقتصادی هم بود که هزینه های ناشی از تحریم در واردات و سواستفاده های مالی گسترده و فساد نهادینه شده در سیستم بازرگانی کشور را که در ورای تحریمها و به بهانه دور زدن تحریم رخ می داد و باعث شده بود رکوردهای جدیدی در مفاسد اقتصادی ثبت شود، رفع کرد.

وی اصلاح ساختارهای نرم افزاری در حوزه فضای کسب و کار تسهیل و روانسازی سرمایه گذاری، اصلاح نظام گمرکی، نظام مالیاتی و مبارزه ریشه ای با فساد را از دیگر اقدامات دولت برشمرد و تصریح کرد: در این دولت آمار قاچاق از 25 میلیارد دلار به حدود کمتر از 14 میلیارد دلار رسیده است.

معاون حقوقی رییس جمهور خاطرنشان کرد: دولت به مسائل زیست محیطی کشور نیز توجه ویژه ای داشته و کارهای ارزنده ای برای زاینده رود، دریاچه ارومیه، هورالعظیم، حذف کانونهای تولید گرد وغبار انجام داده و در راستای کمک به محیط زیست شهرها و رفع آلودگی هوا تولید بنزینهای سرطان زا در پتروشیمی ها را متوقف کرده و نظام سوخت کشور را ساماندهی و تولید سوخت یورو 4 را جایگزین آن کرد که به زودی با راه اندازی مجتمع ستاره خلیج فارس قابلیت صادرات بنزین یورو 4 را نیز خواهیم داشت. همچنین از وارد کننده گازوئیل به صادرکننده این محصول تبدیل شده ایم.

 

وی با بیان اینکه دولت در مظلومیت تبلیغی است، افزود: دولت کمترین امکان را برای بیان موفقیتهای خود در اختیار داشته است و از سوی دیگر برخی رسانه ها که از بیت المال ارتزاق می کنند و باید عملکرد دولت را منعکس کنند، مشغول اتهام زنی و تخریب دولت و دستاوردهایش هستند.

معاون حقوقی رییس جمهور اظهار داشت: فراموش نکرده ایم که قبل از این دولت، تخریب روابط قوا تا چه سطحی پیش رفته بود، اما در این دولت نشاط سیاسی و تعامل سازنده قوا و پرهیز از مشاجرات بیهوده حاکم شده است. این دولت فرهنگ پذیرش مسئولیت و عذرخواهی در مواقع لزوم و پاسخگویی را رواج داده است.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: بعضا مطرح می کنند که دولت در یکسال اخیر به افتتاح و بهره برداری از طرحها روی آورده تا برای خود تبلیغ کند، بالاخره کشاورزی که پاییز بذر افشانده، در همان پاییز که نمی تواند محصولش را درو کند.

وی خاطرنشان کرد: می گویند چرا در 100 روز اول دولت مشکلات حل نشد، اما اینها توجه ندارند برای برداشتن آواری که بر سر اقتصاد کشور خراب شده بود چند سال فرصت هم کافی نیست. سیستم بانکی کشور زیر آوار دهها هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانکها و بانکها به بانک مرکزی زمین گیر شده بود. دولت بدهی های سنگینی به پیمانکاران داشت و هزینه های جاری کشور از 23 هزار میلیارد تومان در سال 84 به 120 هزار میلیارد تومان در سال 92 رسیده بود.

انصاری گفت: من هم که عمده سابقه فعالیتم در مناصب اقتصادی بوده ، در سالهای 94 و 95 وسوسه شده بودم که باید برای رفع کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض کنیم، اما دکتر روحانی اجازه نداد که تحقق هدف تک رقمی شدن تورم مخدوش شود. ایشان ایستاد و خوشبختانه 29 هزار میلیارد تومان، با تمهیدات خاص عرصه های مختلف بدون اینکه مجبور به استقراض از بانک مرکزی شویم، تامین شد.

وی اضافه کرد: می گویند رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش نفت است، خوب مگر قبلا نفت در اقتصاد کشور نبوده است. مگر این دولت تولید نفت را از 2 میلیون بشکه در زمان تحریمها، به 4 و نیم میلیون بشکه تولید پیش از تحریم ها نرسانده است؟ آن هم با سرمایه گذاری و مدیریت داخلی که در حین تحریمها انجام شده است.

حجت الاسلام انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه روشن دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: بلافاصله بعد از استقرار دولت یازدهم، ستاد مبارزه با مفاسد با مسئولیت دکتر جهانگیری تشکیل شد و در مدت سه سال و نیم گذشته این موضوع به طور جد مورد توجه بوده است.

وی افزود: دولت به این جمع بندی رسید که اگر در گلوگاههای فساد اصلاح ساختاری نشود، مبارزه با معلول مثمر ثمر نبوده، بلکه فساد را زیرزمینی هم خواهد کرد. لذا همت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به سمت اصلاح روشها و اقدامات زیربنایی سوق یافت. اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظام گمرکی با تاکید بر قطع ارتباط مودیان با ممیزین مالیاتی و گمرکی و ایجاد سامانه یکپارچه در عرصه مالیات و گمرک از جمله این برنامه ها بود. همچنین اصلاح نظام بانکی مراحل آخر تصویب را در دولت می گذراند.

معاون حقوقی رییس جمهور اظهار داشت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به معاونت حقوقی مسئولیت داد امضاها و مجوزهای خاص و طلایی را شناسایی و با همکاری وزارت اقتصادی و دارایی نسبت به ابطال آنها اقدام کند. البته در ضمن اینها هر جا فسادی رخ داده، دولت برخورد لازم را کرده است. دولت نه تنها در برخورد با فساد بلکه در برخورد با بی عدالتی جدی است.

 انصاری تصریح کرد: زمانی که موضوع حقوقهای نجومی با هدف پوشش دادن پرونده های متعدد و عظیم فساد، بزرگنمایی شد، دکتر روحانی به اعضای دولت گفتند شما کاری نداشته باشید که مخالفان دولت با این موضوع چه برخوردی می کنند، شما این موقعیت را فرصتی برای اصلاح روندها و رویه ها و مقررات غلط بدانید. لذا دولت از این فرصت برای اصلاح مقررات و رویه های غلط استفاده کرد و در ضمن همه مبالغ غیرمتعارف دریافت شده، به خزانه بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی به رسمیت نمی شناسد. از همه می خواهم هر جا مفاسدی می شناسند، اطلاعاتش را به دولت بدهند چرا که دولت مصمم به مبارزه با فساد است.

معاون حقوقی رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره لزوم حفظ استقلال دانشگاهها و مصون ماندن اداره دانشگاهها از سلایق سیاسی گفت: همواره در دولت شاهد بودم که دکتر روحانی به هر مناسبتی بر استقلال دانشگاهها تاکید کرده و آن را جزو برنامه های اصلی دولت دانسته اند.

 انصاری اضافه کرد: دانشگاه اگر آزاد و مستقل باشد، می تواند پاسدار شعار محوری "استقلال- آزادی - جمهوری اسلامی" باشد. آزادی بیان و عمل باید در دانشگاه نهادینه شود و با امنیت دستوری و امنیت توام با سکوت نمی شود آزادی را تامین کرد. در متن و بطن آزادی بیان است که جوهره دانش، بینش و آگاهی های اجتماعی ما ارتقا می یابد. اگر در مقررات و قوانین و دستورالعملها موردی در مغایرت با آزادی و استقلال دانشگاهها می بینید آن را به معاونت حقوقی رییس جمهور منعکس کنید تا سعی کنیم در همین دولت آن را اصلاح کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعمال سیاستهای متفاوت در برخورد با موضوعات واحد در دانشگاههای مختلف اظهار داشت: کاملا موافقم که عدم یکسان نگری مدیریت دانشگاهها را تحت فشار قرار می دهد. این موضوع درست است و حتما باید وحدت رویه بر اساس دستورالعملهای روشن در دانشگاهها اعمال شود. همه باید توجه داشته باشند که ما همه درون یک نظام هستیم و نمی شود صداهای متفاوت از دستگاههای درون نظام شنیده شود.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به اینکه دانشجویان و اساتید بیش از دیگران به حساسیت موضوعات و خطوط قرمز نظام توجه دارند، تصریح کرد: نشاط سیاسی و نبض حیات سیاسی جامعه از دانشگاه نشات می گیرد. سلامت و بیماری فضای سیاسی کشور را از کانون جوشش سیاسی جامعه یعنی دانشگاهها می شود ارزیابی کرد.

حجت الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: بعضی حوادث گرچه معدود، اما توهین به ملت، انقلاب، امام و آرمانهای بلند شهیدان است و افتخارات ما را در دنیا مخدوش می کند. این اقدامات گرچه جزئی است ولی لطمه ای که به اعتبار و حیثیت و چهره نظام می زند گاهی از اقدامات ضد انقلاب بیشتر است.

وی گفت: من نمی فهمم که بحث ممنوع التصویری در قرن 21، در عصر ارتباطات و رسانه و اینترنت، در جمهوری اسلامی ایران که استقلال آزادی جمهوری اسلامی شعارش بوده و هست و رهبر معظم آن، همیشه بر نشاط و فعالیت سیاسی در دانشگاهها تاکید مضاعف دارند، چه معنایی دارد.

معاون حقوقی رییس جمهور اضافه کرد: نمی دانم چرا برخی کاسه داغ تر از آش می شوند. واقعا ممنوع التصویری شخصیت بزرگی مثل خاتمی چه مفهوم و معنایی دارد. این اقدامات تاثیر معکوس دارد. قطعا وقتی در آینده اوراق تاریخ را بخوانند و ببینند در چنین مقطعی پخش تصویر کسی ممنوع بوده، از ما تعجب خواهند کرد. ما پیرو دینی هستیم که دعوت به مباحثه می کند. ما انقلاب و نظام را در شرایطی پیش بردیم که در اوج فعالیتهای ضد انقلاب، شهید بهشتی با کیانوری و فرخ نگهدار مناظره سیاسی، اعتقادی و کلامی می کرد. اینها صفحات زرین انقلاب است که باید هر روز تکرار شوند. حتی چه ایرلدی دارد صدا و سیما یک کانالش را به موضوع مناظره آزاد اختصاص دهد.

دکتر انصاری اظهار داشت: این مسایل باعث رشد و تعالی فکری جامعه می شود. در میان همین مباحث، میزگردها و مناظرات است که اندیشه ها بارور می شود. به عنوان یک طلبه متاسفم که بگویم امروز بن مایه مطالبی که در بسیاری جلسات مطرح می شود، سخیف و آلوده خرافات و توهمات و مسائل پیش پا افتاده است در حالی که همین کتابهای شهید مطهری و بهشتی و اینها که کتب مرجع امروز ما هستند، سخنرانی های عادی ایشان در جلسات سخنرانی شان در مساجد پیش از انقلاب بوده است. 

وی تصریح کرد: هیچ کس یکباره قهرمان ملی و جهانی نمی شود، باید عرصه تمرین باشد، تا قهرمان عرصه اندیشه مثل شهید مطهری از آن دربیاید. دانشگاهیان و دانشجویان و اساتید خودشان واقف به همه مصالح ملی، حریم حرمتهای اعتقادی، ملی و خطوط قرمز هستند و آنها را رعایت می کنند. محیط دانشگاه باید امن باشد اما امنیتی نباشد و این امنیت باید توسط خود دانشگاهیان تامین و برقرار شود.

معاون حقوقی رییس جمهور در پایان سخنانش گفت: امیدوارم در ایام باقیمانده تا انتخابات، محیط دانشگاه عرصه ای برای تضارب آرا و افکار و میدانی برای بیان خدمات کلی نظام که باعث ایجاد اعتماد به نفس، نشاط سیاسی بیشتر و امید مضاعف می شود، باشد. دشمنان در صدد کشتن روح امید و اعتماد به نفس ملت هستند و متاسفانه برخی رسانه ها و رقابتهای کودکانه داخلی نیز در همین میدان عمل می کنند. اما امیدوارم با میدان داری شما دانشگاهیان، دانشگاهها به میدان سالم و درستی در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی تبدیل شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر