کد خبر: 19362
A

تاجرنیا: رسانه ملی نقش خود را بی طرفانه اعمال نکرده است/ دو قطبی بودن فی نفسه دارای اشکال نیست

تنوع چهره های سیاسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری و مواضع آنان ، تنور انتخابات را گرم تر کرده است. در این میان، اصلاح طلبان بر نامزد اصلی خود به توافق رسیده و عملکرد مثبت و امیدبخش وی را، رمز موفقیت و پیروزی در این دوره از انتخابات عنوان می کنند.

تاجرنیا: رسانه ملی نقش خود را بی طرفانه اعمال نکرده است/ دو قطبی بودن فی نفسه دارای اشکال نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آرایش سیاسی جناح ها، همواره یکی از عوامل بحث برانگیز در فضای انتخابات است. این دوره از انتخابات هم از این رویه جدا نبوده و نامزدی چهره های مختلف، حکایت از مناظره های منتفاوت دارد .
 در این میان، آن چه این دوره را کمی متفاوت تر از قبل کرد، نامزدی چند چهره از یک جناح است. به عنوان نمونه نامزدی «سید ابراهیم رییسی» ، «محمدباقر قالیباف» ، «سید مصطفی میرسلیم » از جبهه اصولگران و در مقابل «حسن روحانی» ، «اسحاق جهانگیری» و « سید مصطفی هاشمی طبا» از اعتدالیون و اصلاح طلبان از جمله مباحثی است که در نگاه تحلیلگران سیاسی، تهدید یکی بر دیگری یا عاملی بر دو مرحله ای شدن انتخابات محسوب می شود.
به همین بهانه، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به دنبال تببین فضای انتخابات و کند و کاو در پیش بینی های احتمالی، به گفت و گوی اختصاصی با «علی تاجرنیا» عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، پرداخت. 
تاجرنیا در این گفت و گو، ضمن برشمردن موضع حمایتی اصلاح طلبان در مورد نامزدی روحانی، برگ برنده این دوره از انتخابات را در دست وی دانست و گفت: عملکرد مثبت و تدبیرانه دولت یازدهم، همه مناظره ها را به نفع این دولت به پایان خواهد رساند و سایر نامزدها تهدید به شمار نمی روند. وی نامزدی جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این دوره از انتخابات را نه در تقابل با روحانی بلکه مکملی برای وی برشمرد. 

متن گفت وگو به این شرح است:
**ایرنا: از »حسن روحانی» به عنوان نامزد کاریزماتیک سیاسی جریان اصلاحات نام برده می شود این درحالی است که پیش از این، سخن از نامزدی مستقل از این جبهه به میان می رفت. در باره چرایی انتخاب روحانی توسط شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نظر شما چیست ؟
**تاجرنیا: با صحبت هایی که در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان صورت گرفت، به طور قطع تنها نامزد مورد وفاق و مورد حمایت اصلاح طلبان، جناب آقای روحانی است و هیچ نامزد دیگری به سفارش شورای اصلاح طلبان به عرصه انتخابات نیامده است. 
اگر افرادی وجود دارند که سبقه اصلاح طلبی دارند و نامزد شده اند، تصمیمی کاملا شخصی گرفته اند. پس آمدن آقایان «مصطفی کواکبیان»، «محمد هاشمی»، «محسن رهامی» و افراد دیگر از این دست، کاملا براساس سلیقه و تصمیم فردی و شخصی آنان بود و ارتباطی با جریان اصلاحات نداشت . تصمیم اصلاح طلبان در حمایت از آقای روحانی یک تصمیم قطعی است و قریب به اتفاق اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو از وی حمایت خواهند کرد. ورود آقای جهانگیری به عرصه ثبت نام انتخاباتی هم در جهت دفاع از اندیشه های اصلاح طلبی و اعتدال گرایی و مورد تایید اصلاحات است. 

**ایرنا: در روزهایی که صحبت از آمدن جهانگیری بود برخی چهره های منتقد این رویکرد را در تقابل با روحانی می دانستند . به نظر شما، نامزدی وی چه تاثیری بر روند انتخابات و مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی نامزد اصلی اصلاح طلبان دارد؟ 
** تاجرنیا: آمدن آقای جهانگیری با حمایت جریان اصلاح طلبی است و در جهت تقویت و حمایت از نقش دولت و در کنار آقای روحانی است و به طور حتم با جناب روحانی رقابت نخواهند کرد. 

**ایرنا: پس می توان گفت جهانگیری، به عنوان نامزد مکمل یا آلترناتیو به عرصه انتخابات وارد شده است ؟
**تاجرنیا: نامزد پوششی، اسمی است که مطبوعات از آن یاد می کنند اما ما نامزد شدن وی را مکمل و در جهت حمایت از رییس جمهوری می دانیم.

**ایرنا: رجل سیاسی بودن یکی از شرایط نامزدی در انتخابات است. افراد دارای صفت رجل سیاسی، از چه خصوصیاتی برخوردار هستند؟ رجل سیاسی بودن را در چند نفر از نامزدهای سیاسی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مشاهده می کنید؟ 
**تاجرنیا: رجل سیاسی، از جمله مواردی است که در قانون اساسی آمده اما در قوانین موضوعه آن طور که باید و شاید، شفاف توضیح داده نشده است. به نظر من، رجل سیاسی و مذهبی، صفت فردی است که در سطوح نمایندگی مجلس یا وزارت در دولت یا در حد اعضای شورای عالی قضایی یا چهره های بسیار فعال در عرصه سیاسی و اجرایی است. در میان نامزدهای انتخابات این دوره، بسیاری از چهره های شناخته شده چه از جناح اصولگرایان و چه اصلاح طلبان، رجل سیاسی هستند.
اما اگر بخواهیم با خط کش شورای نگهبان اندازه بگیریم، این شورا در گذشته نشان داده که در ارتباط با رجل سیاسی، به نوعی دچار تفاوت در نگرش ها بوده است. در دوره گذشته شاهد بودیم که شخصی در حد وزیر یا با چندین سال سابقه وزارت یا نایب رییسی مجلس یا امثالهم، رد صلاحیت و برعکس افرادی با یک سابقه وزارت یا یک دوره نمایندگی مجلس تایید صلاحیت شده اند. 
بر همین اساس، معتقد هستم که بحث رجل سیاسی از جمله مسایل پرچالشی است که تصمیم آن در شورای نگهبان تا الان هم به صورت سلیقه ای بوده است و اگر قرار باشد شورای نگهبان بر مشی گذشته خود عمل کند، در بین چهره های اصولگرای این دوره هم بسیاری افراد شرایط رجل سیاسی را ندارند که داوطلب شده اند. 

**ایرنا: به نظر شما کدام یک از افراد اصولگرای این دوره از انتخابات از شرط رجل سیاسی برخوردار نبود؟
**تاجرنیا: به دلیل این که اسم بردن از افراد علیه آنان یا در مواردی تبلیغ محسوب می شود، من از نام بردن شخصی خاص پرهیز می کنم. در هر صورت معتقد هستم اگر مشی شورای نگهبان مانند گذشته باشد به طور طبیعی نامزدهای زیادی را برای رقابت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نخواهیم داشت.

**ایرنا: تحلیلگران از دو قطبی شدن انتخابات سخن به میان می آورند. با توجه به هشدار رهبر معظم در این خصوص، شما به عنوان یک فعال سیاسی راهکار دو قطبی نشدن انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟ 
**تاجرنیا: تنوع در تعداد نامزدها و امکان ایجاد کردن فضا برای حضور آنان، به طور قطع به دوقطبی شدن می انجامد. ضمن این که باید از حضور چهره هایی که انتخابات ریاست جمهوری را فرصتی برای اتهام زنی و هتاکی قرار می دهند، پرهیز شود یعنی آن چه که در انتخابات گذشته یعنی سال 88 اتفاق افتاد.
البته دو قطبی بودن فی نفسه دارای اشکال نیست. دو جناح عمده سیاسی در کشور وجود دارد که به طور طبیعی، فضای انتخابات را به سمت و سوهای متفاوتی خواهد برد. اما مهم این است که این فضاها، فضای تندی نشود که به تقسیم کردن جامعه منجر شود و در نهایت آثار زیانباری را بعد از انتخابات بر جای بگذارد. 
اگر اختلاف نظرها به گونه ای باشد که یک فضای رقابت سالم را ایجاد کند و بعد از انتخابات هم مسایل پذیرفته شود مشکلی ایجاد نمی شود. هم چنان که این انتخابات دوقطبی را در سال 76 هم شاهد بودیم و دیدیم که آقای «علی اکبر ناطق نوری» رقیب انتخاباتی رییس دولت اصلاحات، با کمال ادب و احترام، نتیجه انتخابات را پذیرفت و به این فضای دوقطبی پایان داد. 

**ایرنا:پیش بینی شما از فضای مناظره ها چگونه است؟ 
**تاجرنیا: تعدد کاندیداهای اصولگرایان با این هدف شکل گرفته است که در مقابل آقای روحانی، فضای بیشتری به خود اختصاص دهند تا فرصت بیشتری را برای نقد دولت بخرند. غافل از این که آقای روحانی با توجه به عملکردهای مثبت و مدبرانه در حوزه سیاست خارجی به خصوص برجام و در حوزه سیاست داخلی، طرح تحول سلامت و کاهش تورم و رشد اقتصادی که داشته است، کسی نیست که در مقابل نامزدهای موجود کم بیاورد. 

**ایرنا: برخی نامزدهای رقیب و نیز رسانه های منتقد، کارنامه دولت را در حوزه های مختلف مورد نقد قرار می دهند و مدعی اند که دستاوردهای دولت اندک بوده است. بر همین مبنا اعلام می کنند که امسال انتخابات کمرنگی خواهیم داشت. نظر شما در این مورد چیست؟ 
**تاجرنیا: عملکرد آقای روحانی در دوره چهارسال ریاست جمهوری بسیار قوی بوده است. در اثبات این امر همین بس که ببینیم وی چه چیزی از دولت قبل تحویل گرفته است. بررسی ها نشان می دهد که آقای روحانی مجموعه ای را تحویل گرفت که سرمایه های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ان به شدت منهدم بود و با توجه به بحران های منطقه ای، کشور در آستانه بحران های بین المللی و افتادن در دام بحران هایی که قدرت های بزرگ بسترساز آن بودند، قرار داشت. 
آقای روحانی، سایه برخوردهای خشونت آمیز را از کشور دور کرده و شرایطی همچون برجام را فراهم کرده است که در طول معاهدات بین المللی، برای حل کردن آن نیاز به گذشته سال ها بود. این ها دستاورد کمی نیست که اتفاق افتاده است اما مساله این جا است که به دلیل ضعیف بودن تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم و حرفه ای عمل نکردن آنان، نتوانسته به خوبی این دستاوردها را انتقال دهد. همچنین صدا و سیما هم به عنوان رسانه ملی و بزرگ کشور نقش خود را بی طرفانه اعمال نکرده است، در حالی که اگر عملکرد دولت بخوبی تبیین شود، دورنمای مثبتی از دستاوردها خواهیم داشت. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر