کد خبر: 20165
A
دیده بان ایران از واقعیت های معدن زمستان یورت گزارش می دهد؛

پشت پرده حمله به ماشین رئیس جمهور چه کسانی بودند؟!/ روحانی: مقصران حادثه آزادشهر باید محاکمه شوند،ماموریت روحانی به جهانگیری درپی حادثه معدن آزادشهر

خانواده کارگران معدن از کارفرما و پیمانکار معدن آزاد شهر که بسیج مستضعفان یکی از آنها محسوب می شد به دلیل کم توجهی به خواسته هایشان ناراحت و دلخور بودند آنها می گفتند 18 ماه است که حقوق نگرفته ایم .اما سهامداران این مجموعه تا کنون به وعده های خود عمل نکرده اند .

پشت پرده حمله به ماشین رئیس جمهور چه کسانی بودند؟!/ روحانی:  مقصران حادثه آزادشهر باید محاکمه شوند،ماموریت روحانی به جهانگیری درپی حادثه معدن آزادشهر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ مستقر در معدن یورت آزادشهر –امروز رئیس جمهور به دیدار خانواده های حادثه دیدگان معدن زمستان یورت رفت اما دیدار امروز با حاشیه هایی همراه بود. برخی از رسانه ها مدعی برخورد محافظان رئیس جمهور با کارگران شدند. خبرنگار دیده بان روایت متفاوتی از دیدار زنان و مردان زمستان یورت با رئیس جمهور دارد.

روحانی به میان کارگران رفت، این همان رئیس جمهوری بود که گفته می شد به میان کارگران نمی رود با تکبر برخورد می کند! اما روحانی نه به صورت نمایشی بلکه واقعا به دیدار زخم دیدگان حادثه معدن یورت و خانواده هایشان رفت. درد دل آنها از ظلم سهامداران معدن یورت و پیمانکاران شنید؛ با گوش های خود شنید که سهامداران مجموعه با مردم چه کرده اند و  چطور حقوق 18 ماهه کارگران پرداخت نشده است چطور معدن بدون امکانات فروریخت و فرزندان" کار"بدون اکسیژن جان دادند. می توانست در تهران بماند و در مناظره های جمعه آینده برگ برنده ای داشته باشد مقابل قالبیاف و رئیسی؛ بیوه های داغدیده معدن به او گفته بودند که سهامداران مجموعه چه کسانی هستند. اما روحانی به توصیه استاندار گوش نکرد و به معدن آزاد شهر آمد تا همان ها که مسبب حادثه بودند او را مقصر جلوه دهند. به خودروی او حمله کنند و رسانه هایشان او را متکبر خطاب کند و دست آخر اینکه بگوید خودروی رئیس جمهور یک معدن چی را زیر گرفته است؟!

اما واقعیت چه بود؛ خبرنگار دیده بان ایران به نقل از یک شاهد عینی می گوید؛ "از صبح همان روز افراد مختلفی به محل حادثه و جمع خانواده ها اضافه می شدند . لباس معدن چیان و کارگران را بر تن داشتند همه فکر می کردیم محافظان رئیس جمهور هستند با آمدن خودروی رئیس جمهور ناگهان داد و فریادشان بلند شد؛ شروع کردند به شعار دادن ما اینجا مات و مبهوت ماندیم اینها کارگر معدن نبودند."

 از برای تخریب دکتر روحانی تا معدن یورت آمدند. در حالی که یکی از خبرگزاری‌‌هایی که با بودجه عمومی و با استفاده از بیت المال در حال طرفداری از طیف خاص و یک کاندیدای مشخص در انتخابات ریاست جمهوری است با انتشار عکسی و با دروغ پراکنی مدعی برخور بد محافظ رییس جمهور با یک کارگر شده بود،  پس از تحقیقات و پرس جو از شاهدان عینی مشخص شد آن فرد کارگر معدن یورت زمستان نبوده است و برای تشویش اذهان عمومی و جوسازی علیه رییس جمهور و مطرح کردن کاندیدای جریانی خاص به آن منطقه آمده بود که با هوشیاری کارگران به هدف خود نرسید.

علی رغم سر و صدای خبرگزاری ها نمایندگان معدنچیان داغدار مشکلاتشان را به رئیس جمهور گفتند و نسبت به حقوق کم و مشکلات مزمن و کهنه‎اشان با او درد دل کردند. همسران معدنچیان متوفی و پدران آنها اعتراضاتشان را داغدارانه مطرح کردند.

 

خانواده های داغدار از عملکرد برخی مسئولین محلی نیز به شدت اعتراض کردند و خواستار برخورد جدی با کارفرمایان و سهامداران معدن یورت شدند.بخشی از سهام این مجموعه در اختیار بسیج مستضعفان است.

در خواست دیگر آنان این بود که معدنچیان متوفی شهید نامیده شوند و با مسببین و پیمانکاران برخورد شود. نماینده یکی از خانواده ها هم گفت با وجود همه این اعتراض‎ها امیدواریم که دولت تدبیر و امید ادامه یابد.

 

این شاهد عینی ادامه داد: پس از این دیدار، رئیس جمهور مصرانه خواستار بازدید از محل معدن شدند تا در جریان امدادرسانی قرار گیرد. استقبال معدنچیان از حضور رئیس جمهور به گونه‎ای بود که او امکان پیاده شدن از ماشین را نیافت. اما با چندین کارگر معدن گفت و گو کرد و حتی یکی از آنها وارد ماشین شد و با رئیس جمهور گفت و گو کرد.

 

به گفته وی، سخنان معدنچی ها توام با اعتراضات به حقشان بود. اعتراضاتی که فقط مربوط به این سالها نبود و از درد کهنه و ماندگار سالها بود که مورد بی توجهی قرار گرفته بودند و آسیب های کار در معدن جسمشان را فرتوت کرده بود.

 

از او درباره فیلم منتشر شده از این دیدار سوال شد و این شاهد عینی با تکذیب حواشی مورد ادعای برخی رسانه های منتقد دولت گفت: اعتراض مردم داغدار طبیعی بود. درد دل ها و نقد کارگران با رئیس جمهور در فضایی امن مطرح شد. وزیر کار هم آنچنان گرم و صمیمی در جمع کارگران معترض بود که اصلا تفاوتی بین وزیر و کارگران نبود. البته برخی تحریکات هم دیده می شد.

 

وی در واکنش به خبرسازی برخی منتقدان دولت گفت: رئیس جمهور می‎توانست اصلا به دیدار معدنچیان نرود اما خودشان با اصرار خواستند که به محل بروند و با علم به اینکه می دانست مردم معترضند به آنجا رفت و آنها را آرام کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی هنگام سرکشی از معدن زمستان یورت آزادشهر در جمع معدنچیان و خانواده های آنان گفت: مقصران و خاطیان حادثه انفجار معدن آزادشهر باید محاکمه و در صورت اثبات تقصیر یا قصور به اشد مجازات محکوم شوند.

 

به گزارش دیده بان ایران، حجت الاسلام حسن روحانی که صبح امروز با هدف بازدید از معدن یورت به استان گلستان رفته بود، در جمع معدنکاران و خانواده‌های کارگران مصدوم و حادثه دیده معدن آزادشهر در شرق استان گلستان، اظهار کرد: از موارد مهم در جلوگیری از بروز این گونه حوادث، نظارت دائمی بر چگونگی فعالیت این معادن است.

 

رییس جمهوری گفت: همه ما مسئولان در هر رده ای در این حادثه مسئول هستیم و باید جبران کنیم.

 

وی با بیان اینکه همه ما باید در برابر خداوند پاسخگو باشیم، افزود: می دانم خواسته دل شما عزیزان این است که نگذاریم این حادثه جای دیگر تکرار شود و این وظیفه ماست.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید نظارت بر معادن دائمی باشد، متذکر شد: باید مقررات و تجهیزات در معادن بگذاریم و اگر مجهز نیستند آن ها را تعطیل کنیم.

 

وی ادامه داد: پیگیری حقوق کارگرانی را که در این معدن مصدوم شده اند، جان دادند یا سالم ماندند مستقیما برعهده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گذارم.

 

وی تصریح کرد: هر خانواده ای که مشکلی داشتند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول است مشکلات را حل کند.

رئیس جمهور همچنین افزود: به وزیر مسکن و شهرسازی نیز دستور دادم تیمی را مامور کند که مشکلات مسکن این حادثه دیدگان را دنبال کند.

روحانی اضافه کرد: فکر نکنید ما یادمان می رود، حادثه معدن در خاطر ما می‌ماند و آنچه وظیفه ماست انجام می دهیم و از خداوند صبر می خواهم.

وی با بیان اینکه می دانم این مسئله با مسایل مالی قابل جبران نیست، گفت: ما پیگیر حل مشکلات شما هستیم و از خداوند می خواهیم که غم شما را جبران کند.

گفتی است؛ ربیعی وزیر کار، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، صادقلو استاندار گلستان و دراز گیسو رئیس ستاد روحانی در استان گلستان؛ رئیس جمهور را در این سفر  بازدید همراهی می کردند 

گزارش از ابراهیم حاتمی خبرنگار پارلمانی دیده بان ایران  اعزامی به معدن یورت آزادشهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • کارگر

    لابد همه مردم ایران رو پای خانواده های خودتون میزارین که شاهانه زندگی میکنن!!!حالا این بدبخت بیچاره ها که معترض شدن بهت، شدن معدنچی نما!!! خاک بر سر ما که تو رو رییس جمهور کردیم و حالا هم بریم به جهنم...

ارسال نظر