کد خبر: 20472
A
بالکان اینسایت خبر داد؛

ارسال یک محموله سلاح قاچاق از صربستان برای معارضان مسلح سوری

پایگاه خبری 'روشنگری در منطقه بالکان' (بالکان اینسایت) روز چهارشنبه نوشت: یک محموله جدید سلاح تیربارسنگین خودکار ازیک کارخانه تولید اسلحه دولتی صربستان برای معارضان مسلح در سوریه ارسال شده است.

ارسال یک محموله سلاح قاچاق از صربستان برای معارضان مسلح سوری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ،این خبرگزاری منطقه ای بالکان می گوید ارسال این محموله توسط یک باند قاچاق اسلحه بلغاری و اردوگاه آموزش تروریسم سعودی به دست تروریست های سوری رسیده است. 

این سایت خبری می گوید: قبضه های تیربارها در فوریه سال 2016 تولید شده و به یک گردان تروریست که توسط عربستان سعودی آموزش می بینند، تحویل شده است. 

اینکه این تیربارها کجا تولید شده اند و چگونه به دست افراد این اردوگاه تحت مدیریت دولت سعودی رسیده است برای این افراد اهمیت چندانی ندارد. آنها افراد لشکر 13 هستند که علیه دولت بشاردر شهر حلب می جنگند. سلام 23 ساله نام مستعار یکی از تروریست هاست. او تبعه سوریه است وخبرنگار این شبکه خبری یکی از قبضه های تیربار- بهترین نوع اسلحه در دست تروریست ها - ازمحموله گفته شده را در دست او مشاهده کرده است. 

این نوع اسلحه پیشرفته توجه کارشناسان اسلحه را به خود جلب کرده است. آنها می گویند این تیربار مدل جدید 'کویوت 02' است که در شرکت تولید اسلحه 'زاستاوا' در شهرکراجوژواک صربستان تولید شده است. 

بیرن، شبکه تحقیقاتی خبری منطقه بالکان و برنامه گزارش جنایات سازمان یافته به این اطلاعات دست یافته است که این اسلحه قوی، در حدود شش هزار کیلومتر مسیر را طی کرده و از کارخانه دولتی 'زاستاوا' به دست 'سلام' رسیده است. 

شبکه تحقیقاتی-تخصصی منطقه بالکان در گزارش خود می افزاید: این تیربار پیشرفته بخشی از اسلحه های تحویل شده به ارتش آزاد سوریه در سال های 2015 و 2016 است که با همکاری دولت های صربستان، بلغارستان، عربستان سعودی، ترکیه و ایالات متحده آمریکا انجام شده است. 

این موسسات غیردولتی در منطقه بالکان در گزارش خود می گویند: این اولین بار است که اسلحه های تحویل شده از یک کارخانه تولید اسلحه در اروپای مرکزی و شرقی به شورشیان سوری ردیابی می شود و تاکنون چنین ردیابی با مستندات روشن انجام نشده بود. 

طبق گزارش اداره پشتیبانی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و سفیر سابق آمریکا در سوریه، در حدود یک میلیاردو دویست میلیون یورو اسلحه از منطقه بالکان، جمهوری چک و اسلواکی با پول عربستان سعودی به خاور میانه وارد شده است. 

این گزارش نشان می دهد که چگونه دولتهای منطقه بالکان با توجه به سود سرشار تجارت اسلحه از قاچاق اسلحه توسط دولت عربستان به سوریه چشم پوشی می کنند. 

به موجب این گزارش، پتارمانجوکوف، تاجربلغاری اسلحه و مافیای رسانه که یکی از عوامل امنیتی دوره کمونیستی بلغارستان بود دلالی معامله های خرید اسلحه را بر عهده دارد_ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر