کد خبر: 21633
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه سوم خرداد

روزنامه های امروز در سالروز فتح خرمشهر، موضوع حملات دولت بحرین به مردم تظاهرات کننده و همچنین حادثه منچستر را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و پیروزی روحانی و اظهارت وی در حرم امام، همچنان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه سوم خرداد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز موضوع حمله به تظاهرکنندگان بحرینی وحادثه تروریستی منچستر را در کانون توجه قرار داده اند.

 روایت ناگفته‌ها با آیت‌الله هاشمی/ برنامه فراکسیون امید برای هیئت رئیسه مجلس
 

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «سه‌شنبه سیاه بحرین /حمله وحشیانه به مردم و دستگیری شیخ‌عیسی قاسم» نوشت: «نیروهای آل خلیفه با چراغ سبز ترامپ روز گذشته با تمام قوا به مردم که ماه‌هاست در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم تحصن کرده‌اند حمله کرده پس از به گلوله بستن آنها، رهبر شیعیان را ربودند! منطقه «الدراز» محل سکونت شیخ عیسی قاسم و مناطق دیگر بحرین روز گذشته صحنه درگیری‌های بی‌سابقه و شدیدی میان نظامیان آل خلیفه و کفن‌پوشانی بود که بدون هیچگونه اسلحه‌ای و کاملا بی‌دفاع از رهبر خود دفاع می‌کردند.

معترضان بحرینی با پوشیدن کفن و سر دادن شعارهای ضد رژیم آل خلیفه تلاش کردند تا مانع ورود این خودروها به روستای «الدراز» شوند که به دلیل تجهیزات جنگی و خودروهای زرهی پیشرفته نظامیان موفق نشدند واین موضوع به گسترش درگیری خونین میان طرفین منتهی شد.

مزدوران آل خلیفه با خودروهای نظامی، زره‌پوش‌ها و آخرین ادوات نظامی به منزل شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین حمله کردند و با استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای اهالی منزل را دچار خفگی نموده یا زخمی کردند و پس از تخریب دیوارهای دفظ شیخ عیسی قاسم را بردند!»

 

 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «رقص در ریاض، کنسرت مرگ در منچستر» نوشت: «انفجار تروریستی در یک سالن کنسرت در شهر منچستر انگلیس ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی به جای گذاشته است که بیشتر آنها کودکان و نوجوانان هستند. داعش در پیامی مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت. در پی این حادثه تبلیغات انتخاباتی احزاب سیاسی متوقف و دولت تشکیل جلسه فوری داد. تصویری از توئیت یک کاربر تعلیق‌شده نشان می‌دهد ساعاتی قبل از انفجار با هشتگ «داعش»، از تهدید در سالن منچستر آرنا خبر داده است. عملیات تروریستی در اروپا به دست «گرگ‌های تنها» انجام می‌شود که به صورت انفرادی و بدون ارتباط با گروه تروریستی مشخص عملیات خود را با الهام از تفکراتی که بیشتر از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنند، به اجرا درمی‌آورند.

در شرایطی که انگلیسی‌ها خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی هشتم ژوئن آماده می‌کنند، وقوع انفجار تروریستی در محل برگزاری کنسرتی در شهر منچستر انگلیس شوک بزرگی را به مردم این کشور وارد کرد. این انفجار دوشنبه شب به وقت محلی در سالن سرپوشیده «منچستر آرنا»؛ جایی که یک کنسرت خواننده امریکایی با حضور کودکان و نوجوانان در حال برگزاری بود، رخ داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس انگلیس اعلام کرد، در این انفجار ۲۲ نفر کشته و 59 نفر دیگر زخمی شده‌اند که بیشتر قربانیان کودکان و نوجوانان بودند. ویدئویی که در شبکه توئیتر منتشر شده حاضران در کنسرت را نشان می‌دهد که فریاد می‌زنند و در حال فرار از محل برگزاری کنسرت هستند. همچنین یک دختر 15 ساله نیز بعد از این حمله ناپدید شده است. در پی این حادثه تروریستی، ایستگاه قطار ویکتوریا بسته شده و تمامی خدمات قطار برای روز سه‌شنبه لغو شدند. به گزارش شبکه اسکای نیوز، در ساختمان مرکزی پلیس لندن، پایتخت انگلیس پرچم‌ها به حالت نیمه افراشته در‌آمد تا افسران پلیس لندن با مردم منچستر و قربانیان این حادثه همدردی کنند.»

سالروز فتح خرمشهر

روایت ناگفته‌ها با آیت‌الله هاشمی/ برنامه فراکسیون امید برای هیئت رئیسه مجلس
 

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «شهر خرم نیست» نوشت: «در سالگرد سوم خرداد، نمی‌توان به آزادسازی خرمشهر درسال 61 پرداخت، بی‌آنکه ازمقاومت 34 روزه آن شهر در مهر و آبان 59 یادی نکرد و در سالگرد سوم خرداد، نمی توان به آزادسازی خرمشهر در سال 61 پرداخت و یادی نکرد از 6000 کشته و 20000 زخمی که سرود مرگ وشهادت خواندند و رفتند تا خاک وطن را باز پس گیرندوراستی درمحضر تاریخ چه پاسخی خواهیم داد به دلاورانی که جان راکف دست گرفتندوخاک وطن راازبیگانه باز پس گرفتندوما در مقابل چه کرده ایم برای وطن؟چهار رییس دولت جا به جا شدندو ده ها وزیر آمدند و رفتند و خرمشهر وطن هنوز آب ندارد، امکانات رفاهی ندارد. شهری که روزگاری عروس شهرهای حاشیه خلیج فارس بود، هنوز چشم انتظار است؛ چشم انتظار مساعدت مسئولانی که در این سال ها حرمت شهیدانی راکه برای این شهر از جان گذشتند،نگه نداشتند. مساله خرمشهر و خوزستان و بازسازی این استان اکنون دیگر تنها مطالبه ساکنان آن نیست و این مطالبه یک خواست‌برحق‌ملی است.آن روز که گردان هایی ازمشهد و گیلان و قزوین و تهران و اصفهان و همه جای ایران به پاخاستندوراهی خوزستان شدندتایک وجب از خاک کشور ازدست نرود، اکنون کمترین حق این سرزمین این است که از مسئولان خود بپرسد سهم خاک وطن‌شان کجاست و چه شده است؟ فرقی نمی‌کند از اهالی کجای این خاک باشیم.حکایت خرمشهر، همیشه برای ما حکایتی پر افتخار است،فرقی نمی‌کند؛چه حکایت35 روز مقاومت جانانه در مقابل دشمن باشد، چه حکایت یک نبرد بی امان 34 روزه برای بازپس‌گیری خاک خانه،در هر دو حال روایت خرمشهر، روایت سرافرازی یک سرزمین است.»

ناگفته ها از هاشمی

روایت ناگفته‌ها با آیت‌الله هاشمی/ برنامه فراکسیون امید برای هیئت رئیسه مجلس
 

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «روایت ناگفته‌ها با آیت‌الله هاشمی» نوشت: «رئیس‌جمهور منتخب با گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر و حماسه دوم خرداد در بیست سال قبل گفت: اماما! تو به ما گفتی همه با هم! اگر همه با هم باشیم معضلات و مشکلات را حل می‌کنیم. حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به خبرنگاران گفت: همه تلاش ما عمل و تحقق بخشیدن به وعده‌هایی است که به مردم داده‌ایم. روحانی همچنین با یادآوری سالروز حماسه دوم خرداد 20 سال پیش و حضور بسیار تاثیرگذار مردم پای صندوق انتخابات، افزود: امروز به محضر امام بزرگوار و در پیشگاه روح بلند او آمدیم تا به امام گزارش بدهیم. همان‌طور که شما همواره پیش‌بینی می‌کردید، می‌فرمودید، تجلیل می‌کردید و باور داشتید «قدرت حضور و مشارکت مردم همه‌جا و همواره می‌تواند گره‌ها را بگشاید». رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جای امام عزیز خالی بود که بعد از حدود 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی حضور شکوهمند و بی‌نظیر مردم در انتخابات را شاهد باشد، اظهار داشت: در این انتخابات بیش از 41‌میلیون نفر رأی دادند و حدود 4‌میلیون نفر در صف‌ها ماندند و نتوانستند رأی دهند. در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری برای اولین بار در تاریخ ایران، حضور 45 میلیونی مردم پای صندوق آرا برای تعیین سرنوشت و آینده خودشان رقم خورد.»

برنامه فراکسیون امید برای هیأت رئیسه مجلس

روزننامه اعتماد در گزارشی با عنوان «نوبت رقابت پارلمانی» از آغاز رایزنی و رقابت‌های فراکسیون‌ها برای انتخاب هیأت‌رئیسه مجلس گزارش می‌دهد و در گفت وگو با عارف به نقل از وی می نویسد: «برای همه کرسی‌های هیات‌رییسه کاندیدا داریم» در همین حال زمزمه‌های متفاوتی از فراکسیون ولایی به گوش می‌رسد. اگرچه نقوی‌حسینی، سخنگوی این فراکسیون به «اعتماد» می‌گوید در جلسه دیروز مجمع عمومی این فراکسیون که با حضور بیش از ٥٠ نماینده تشکیل شده تنها رویکردهای مختلف برای ورود به انتخابات هیات‌‌رییسه مطرح شده و هنوز وارد مصادیق نشده‌اند اما محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و عضو دیگر این فراکسیون به «اعتماد» می‌گوید تعدادی از نمایندگان این فراکسیون خواهان پایان دادن به ریاست علی لاریجانی و ارایه لیست مستقل از فراکسیون‌های دیگر هستند. نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی درباره سه رویکرد مورد بحث این فراکسیون به «اعتماد» می‌گوید: یک رویکرد این بود که فراکسیون ولایی خودش برای همه پست‌ها به صورت مستقل لیست بدهد و تعاملی نداشته باشند.

یک رویکرد هم این بود فراکسیون نمایندگان ولایی با فراکسیون اصولگرایان مستقل با هم لیست مشترک بدهند. رویکرد سوم هم تفاهم هر سه فراکسیون و تقسیم کرسی‌ها بین خودشان است. یعنی از ١٢ کرسی برای هر فراکسیون ٤ کرسی در نظر گرفته شود. اگرچه محمدجواد ابطحی هم به این سه رویکرد اشاره می‌کند و به «اعتماد» می‌گوید هنوز درباره آنها در حال بحث هستیم اما این را هم می‌گوید که: بیشتر اعضای این فراکسیون و از جمله خودم معتقدیم که یک سال مماشات کردیم و نتیجه نگرفتیم. بنابراین باید لیست مشترک بدهیم ولو اینکه رای نیاورد. برای اینکه نشان بدهیم. مشی ما معامله‌گری نیست. او با صراحت می‌گوید ما می‌گوییم آقای لاریجانی بهتر است جایش را به دیگری بدهد. هم مدت طولانی رییس بوده و هم اداره جلسات و هماهنگی آنها نشان داده کارآمد نبوده است.

لاریجانی نتوانست از مشاورین و معاونین خوب استفاده کند. ما معتقدیم هیات‌رییسه ناهماهنگ با هم هستند. او همچنین از سالک، حاج‌بابایی، زاهدی و فرهنگی به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای ریاست مجلس نام می‌برد. البته ابطحی چندان هم امیدوار نیست که به این خواسته‌اش برسد. آنجا که می‌گوید: ‌ارزیابی خود من این است که اینها (لاریجانی و حامیانش) می‌خواهند با فراکسیون امید تعامل کنند. چون آقای لاریجانی فشارهایش را وارد می‌کند تا ما را مجبور کند این تعامل را بپذیریم. حالا باید دید ترکیب هیات‌رییسه دستخوش تغییرات وسیعی خواهد شد یا فراکسیون امید و مستقلین موفق خواهند شد ترکیب معتدل این هیأت‌رئیسه را برای یک سال دیگر تکرار کنند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر