کد خبر: 25289
A
نعمت احمدی در گفتگو با دیده بان ایران؛

حکم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر سال هاست با شکست مواجه شده است/ با استناد به آیات قرآن کریم، حکم اعدام به غیر قصاص نفس خلاف مقررات شرعی است/ احکام جایگزین اعدام می توانند بازدارنده تر باشند

نعمت احمدی: طرح اعدام قاچاقچیان طرحی شکست خورده است. به عنوان نمونه آقای خلخالی درسال 58، 3 ماه فرصت خواستند تا بذر مواد مخدر و قاچاقچیان را در کشور ریشه کن کنند، بطوریکه او سر هر کوچه ای «چوب دار» ی را برپا کرد تا بدین وسیله به مبارزه و جلوگیری از خرید و فروش موادمخدر بپردازند که همانطوریکه آمارش موجود است پس از کشتارهای فله ای او؛ اجرای این طرح به هیچ وجه موفقیت آمیر نبود.

حکم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر سال هاست با شکست مواجه شده است/ با استناد به آیات قرآن کریم، حکم اعدام به غیر قصاص نفس خلاف مقررات شرعی است/ احکام جایگزین اعدام می توانند بازدارنده تر باشند

 

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری، در رابطه با تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر و عدم سلب حیات آنها گفت: حکم اعدام مجرم نه تنها از بازدارندگی لازم برخوردار نیست بلکه می تواند زندگی افراد درون خانواده را از هم بپاشد و فرزندان و اعضای درونی خانواده را تا پایان عمر از داشتن حقوق اجتماعی و فردی محروم می سازد.

مدتی است طرح حذف مجازات اعدام برای حاملین مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی مطرح است. این طرح در مجلس نهم شورای اسلامی مطرح گردید که از همان ابتدا با موافقان و مخالفان سرسختی مواجه شد.

در جلسه علنی سوم آذر ماه سال 95، مجلس شورای اسلامی، یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر ـ که با امضای 146 نماینده تهیه شده بود ـ در دستور کار قرار داد و به تصویب نمایندگان رساند. 

در مقدمه توجیهی این طرح آمده بود با توجه به اینکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان و حمل‌کننده‌های مواد مخدر به صورت کمی لحاظ شده که باعث گرفتار شدن حمل‌کننده‌ها شده و از دسترسی قانون به قاچاقچیان باندی جلوگیری می‌کند، لذا با توجه به مجوز ماده 45 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب 5آذرماه 1389 مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به جز در موارد مسلحانه پیشنهاد می‌شود، چون اعدام جز تشویق شدن به مواد مخدر ثمره دیگری نداشته است.

متن این طرح، که به منظور الحاق یک ماده به عنوان ماده 46 به قانون مبارزه با مواد مخدر تهیه شده بود، به شرح زیر است:

مرتکبان جرایم مرتبط با مواد مخدر در موارد زیر مفسد فی‌الارض محسوب شده و در سایر موارد که اعدام و حبس ابد در نظر گرفته شده است، به بیش از 25 تا 30 سال حبس درجه یک محکوم می‌شوند:

الف ـ مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب، سلاح گرم همراه داشته یا سلاح سرد و یا گرم کشیده باشند.

ب ـ مواردی که مرتکب بر اساس ماده 18  این قانون یا ماده 130  قانون مجازات اسلامی، سردسته گروه مجرمانه سازمان یافته باشد.

پ ـ مواردی که مرتکب سابقه محکومیت به اعدام یا 10 سال حبس یا بیش از آن یا گذراندن حداقل پنج سال حبس به علت ارتکاب جرایم موضوع قانون مواد مخدر را داشته باشد.

ت ـ ساخت یا تولید یا وارد کردن مواد موضوع ماده 8 این قانون به کشور، مشروط بر آنکه بیش از ... کیلوگرم باشد.

"حجم مواد حمل شده در بند «ت» این ماده در کمیسیون حقوقی و قضایی تعیین خواهد شد."

 

این در حالی است که در جلسه علنی روز یکشنبه 25 تیرطرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور جلسه مجلس قرار داشت و طبق روال موافقان و مخالفان فرصت یافتند تا نظرات خود را بیان کنند. جهانبخش محبی نیا و حسن نوروزی دو چهره موافق این طرحی بودند که از منظر خاص خود به بیان دلایل موافقت پرداختند.

لذا در این راستا نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده کاملا" با اجرای این طرح موافق هستم چرا که تا به امروز روند سلب حیات قاچاقچیان مواد مخدر علاوه نه تنها سودی به همراه نداشته است بلکه باعث افزایش  قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان و تشدید این قبیل جرائم شده است.

وی افزود: طرح اعدام قاچاقچیان طرحی شکست خورده است. به عنوان نمونه  آقای خلخالی درسال 58، 3 ماه فرصت خواستند تا بذر مواد مخدر و قاچاقچیان را در کشور ریشه کن کنند، بطوریکه او سر هر کوچه ای «چوب دار» ی را برپا کرد تا بدین وسیله به مبارزه و جلوگیری از خرید و فروش موادمخدر بپردازند که همانطوریکه آمارش موجود است پس از کشتارهای فله ای او؛ اجرای این طرح به هیچ وجه موفقیت آمیر نبود.

وی با اشاره به این موضوع که طبق آیه قرآن کریم « وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ » حکم اعدام فقط برای قصاص نفس می تواند اعمال و اجرا شود و در غیر این صورت گرفتن جان انسانی خلاف مقررات شرعی است بیان داشت: اصولا به غیر از قصاص، ما مجاز به گرفتن جان مخلوق خداوند نیستیم و سلب حیات قاچاقچی تحت عنوان مجازات تعیین شده برای وی، خلاف مقررات شرعی و الهی است.

احمدی در پاسخ به این مسئله که آیا اعدام مجرمان بازدارندگی های لازم و کافی را برای سایرین دارا بوده است یا خیر تصریح کرد: طی سال هایی که روند اعدام قاچاقچیان در کشور ادامه داشته است تعداد حاملین و مصرف کنندگان مواد مخدر تقریبا 2 برابر شده است.

سپیده اجلالی, [16.07.17 14:15]

این استاد دانشگاه ادامه داد: درسال های پس از پیروزی انقلاب  حداکثر مصرف کنندگان مواد مخدر 700هزار نفر بوده است که این تعداد در سال های اخیر به   نفر7-8 میلیون نفر رسیده است. بنابراین با استناد به این آمار می توان دریافت که نه تنها سلب حیات قاچاقچیان موثر واقع نشده است و می توان گفت پرونده ای مختومه و شکست خورده است بلکه باعث تشدید این قبیل جرائم در کشور بوده است. 

نعمت احمدی در رابطه با مجازات پیشنهادی و جایگزین در مقابل سلب حیات مجرم اظهار کرد: از جمله مجازات های بازدارنده برای مجرمان می توان به حبس های ابد، محرومیت از انواع حقوق های اجتماعی، تبعید مجرمان و قاچاقچیان به مناطق دور افتاده کشور اشاره کرد.

 

وی همچنین تشریح کرد: این قبیل مجازات به الطبع می توانند نسبت به حکم اعدام مثمرالثمرتر واقع شوند. در رابطه با حبس نیز نباید حبس های کیلوئی و غیر منطقی صادر شود. در یکی از پرونده های موادمخدر، قاضی پرونده 1200 سال حبس برای مجرم تعیین کرده بود که به هیچ عنوان این حکم منطقی نیست!

 

وکیل پایه یک دادگستری در پایان گفت: حکم اعدام مجرم نه تنها از بازدارندگی لازم برخوردار نیست بلکه می تواند زندگی افراد درون خانواده را از هم بپاشد و فرزندان و اعضای دورنی خانواده را تا پایان عمر از داشتن حقوق اجتماعی و فردی محروم می سازد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر