کد خبر: 33259
A

سوریه پساتروریسم و نشست فردای سران ایران و روسیه و ترکیه در سوچی

رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه به عنوان موسسان روند صلح آستانه در شهر سوچی روسیه پس از سرکوبی نهایی تروریست ها در سوریه، گردهم می آیند تاموضوعات مربوط به حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و برقراری صلح دراین کشور را بررسی کنند؛ نشستی که در این سطح درباره سوریه برای نخستین بار برگزار می شود.

سوریه پساتروریسم و نشست فردای سران ایران و روسیه و ترکیه در سوچی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، این نشست قراراست فردا چهارشنبه درساحل دریای سیاه در روسیه برگزارشود و حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آن آخرین اوضاع سوریه را بررسی و ارزیابی کنند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر درباره این نشست گفته بود: روحانی، پوتین و اردوغان درباره گام های لازم برای کاهش خشونت درمنطقه، اوضاع مناطق کاهش تنش درسوریه، ارسال کمک های انسانی به این کشور و سهم کشورهای ضامن روند صلح آستانه در مذاکرات ژنو برای حل مسائل سوریه گفت وگو می کنند.
به گزارش ایرنا، تاکنون هفت دور مذاکره سوری درآستانه پایتخت قزاقستان باسرپرستی ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است.
این مذاکرات از اواخر سال گذشته آغاز و با تداوم آن، صلح وثبات به مناطقی ازسوریه بازگشت وبا توافق برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در این کشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری گرفت.
روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه درشرایطی با هم دیدارمی کنند که سوریه درحال عبور از بحران داعش و ورود به مرحله پساتروریسم است و نیاز به کمک برای حل و فصل مسائل سیاسی و تداوم صلح دارد.
صبح امروز کرملین خبر داد که بشار اسد رئیس جمهوری روسیه قبل از این نشست خود را به سوچی رساند و با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار و گفت وگو کرد.
پوتین در این دیدار صمیمانه با اشاره به اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه که قرار است فردا برگزار شود، آن را دیدار مهمی خواند و افزود: توافق کردیم که با شما هم در دیدار دوجانبه رایزنی می کنیم. موضوع اصلی حل و فصل سیاسی و درازمدت اوضاع سوریه پس از سرکوبی نهایی تروریست ها است.
وی ادامه داد:علاوه بر شرکای یاد شده (ایران و ترکیه) با کشورهای دیگر شامل آمریکا، عراق، مصر، عربستان سعودی و اردون فعالانه همکاری می کنیم، با این شرکا در تماس دائم هستیم.
همچنین از کرملین خبر می رسد که پوتین تا بعدازظهر امروز سه شنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت وگو خواهد کرد.
اما پیش از این اجلاس وبه منظور فراهم آوردن مقدمات دیدار روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، وزیران خارجه سه کشور یکشنبه این هفته در آنتالیای ترکیه دیدار و مذاکره کردند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت: سه کشور آماده هستند تا زمینه های صلح، ثبات و امنیت پایدار را در سوریه برقرار کنند. اقداماتی که 11ماه گذشته درآستانه قزاقستان صورت گرفته، موجب کاهش قابل توجه درگیری ها در سوریه شده است.
وزیر خارجه ایران اضافه کرد: روسای جمهور تصمیم گرفته اند برای پیشبرد این روند و بررسی روش هایی که بتواند با اجماع مردم سوریه آینده بهتری را با همراهی وهماهنگی برای وحدت ملی فراهم کند، روز چهارشنبه در شهر سوچی روسیه دیدار کنند.
اما یک روز قبل از دیدار وزرای خارجه سه کشور در ترکیه، کارشناسان ارشد این کشورها در تهران با یکدیگر دیدار کردند که گفته شد در آن، پیش نویس بیانیه پایانی روسای جمهوری سه کشور مورد بررسی قرار گرفت.
چند روز قبل تر از آن، حسین جابری انصاری معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در روند صلح آستانه، به مسکو و سپس دمشق سفر کرد.
انصاری در چارچوب برنامه سفر به مسکو با میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، الکساندر لاورنتیف مذاکره کننده ارشد روسیه در روند صلح آستانه وآلکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه دیدار ومذاکره کرد.
به گفته وی دراین دیدارها، در خصوص تحولات سوریه و آخرین تلاش ها و ابتکارهای کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) برای کاهش تنش و حل بحران سوریه، گفت وگو و هماهنگی های لازم صورت گرفت.
جابری انصاری درپایان دیدار از مسکو، به خبرنگار ایرنا در روسیه گفت که دیدارهای سودمندی با میخاییل بوگدانف معاون وزیرخارجه روسیه و آلکساندر لاورونتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه درامور سوریه داشتم و در این دیدارها گفت و گوهای خوبی صورت گرفت.
دراین گفت وگوها علاوه بر تلاش برای تداوم روند صلح آستانه وکنگره ملی گفت وگوهای سوریه که قراراست درسوچی برگزار شود، مساله مبارزه با تروریسم و اوضاع مناطق کاهش تنش در سوریه نیز بررسی و اقدامات و گام های تهران و مسکو در این عرصه هماهنگ شد.

** اهمیت نشست سوچی
سرگئی بابورین معاون سابق دومای روسیه در مورد اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی به ایرنا گفت که دیدار سه جانبه سوچی به حرکت به سوی مذاکرات مستقیم دولت سوریه ومعارضان کمک می کند، امروز حساب معارضان سوری از تروریست ها در سوریه جدا شده است.
این کارشناس آشنا به امور خاورمیانه به ویژه ایران با بیان اینکه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی اوضاع سوریه را با توجه به روند صلح آستانه ، مورد ارزیابی قرار می دهند، یادآوری کرد: در روند مذاکرات آستانه گام های بزرگی برای برقراری صلح و آتش بس کامل در سوریه برداشته شد که بی شک ایجاد مناطق کاهش تنش از مهم ترین آنها است.
مقام سابق روس وکارشناس ارشد مسائل بین المللی اظهار کرد: این که امروز تروریست ها مواضع بیشتری را در سوریه از دست می دهند، نتیجه تلاش های مسکو، تهران و تا حدودی آنکارا بوده است.
درهمین حال 'طغرل اسماعیل' استاد دانشگاه اقتصاد و فناوری آنکارا نیز اعلام کرد که اجلاس سه جانبه روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه نتایج بسیار جدی به دنبال خواهد داشت.
طغرل اسماعیل در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک با بیان اینکه روسای جمهوری روسیه وترکیه از ابتدای سال جاری تاکنون شش بار دیدارکرده اند، گفت: مساله سوریه، یکی از اصلی ترین موضوعات دیدارهای پوتین و اردوغان بوده است.
وی اظهارداشت: با توجه به اینکه در دیدار آتی در سوچی، رئیس جمهوری ایران نیز حضور دارد، می توان انتظار داشت که این نشست نتایج جدی در مورد سوریه به دنبال داشته باشد.
وی افزود: قطعا هر سه طرف پیشنهادات مشخصی در این رابطه خواهند داشت و طرفین به توافق احتمالی برای آغاز مرحله بازسازی سوریه بسیار نزدیک شده اند.
با برگزاری نشست فردا، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه برای یازدهمین بار در طول چهار سال و نیم گذشته با هم دیدار وگفت وگو می کنند که نشانگر روند روزافزون نزدیکی ایران و روسیه در دولت یازدهم و دوازدهم است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر