کد خبر: 33558
A

تهران و بروکسل در ایستگاه سوم

سومین دور از گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا در تهران و اصفهان برگزار شد و طی این مذاکرات، دو طرف در حوزه های مختلف مورد بحث به درک مشترکی رسیدند.

تهران و بروکسل در ایستگاه سوم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ایران و اتحادیه اروپا بعد از توافق هسته ای مسیر جدیدی برای توسعه مناسبات دوجانبه انتخاب کرده اند مسیری که نقشه راه آن تحت عنوان گفت و گوهای سطح بالا حاکی از اراده جدی دو طرف برای توسعه همکاری هاست.
در همین راستا سومین دور گفت و گوهای سطح بالای ایران و اروپا در حالی طی سه روز در تهران و اصفهان برگزار شد که دو طرف گامهای بلندی برای ارتقای روابط به ویژه پس از اجرایی شدن برجام برداشته اند.
در این دور از گفت و گوها استاوروس لامبرینیدس نماینده ویژه حقوق بشراتحادیه اروپا، استفانو مانزرویسی مدیر کل توسعه همکاریهای بین المللی و دومنیک ریستوری مدیر کل انرژی اتحادیه اروپا هلگا اشمید را همراهی می کردند.

** عراقچی: اروپا برجام را قابل مذاکره مجدد نمی داند
ریاست مذاکرات روز نخست این گفت و گوها که در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، را سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشتند.
در این گفت و گوها موضوعات مورد علاقه طرفین درحوزه های مختلف مناسبات دوجانبه از جمله اقتصادی و تجاری، انرژی (انرژی هسته ای، نفت و گاز، برق و انرژی های تجدیدپذیر)، محیط زیست، حمل و نقل، حقوق بشر، آموزش عالی، تحقیقات و فنآوری و فرهنگی و همچنین آخرین تحولات منطقه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سید عباس عراقچی در خصوص نخستین روز مذاکرات دو طرف اظهارداشت: طرف اروپایی در این گفت و گوها تاکید کرد که اتحادیه اروپا برجام را قابل مذاکره مجدد نمی داند و آن را از هر موضوع دیگری کاملا جدا می داند
به گفته وی اتحادیه اروپا به دنبال حفظ و حمایت از برجام و تامین منافع شرکت ها و بانک های اروپایی در برجام است.
وی با بیان اینکه شرایط برجام بسیار سیال است،تصریح کرد:با توجه به تحولات در کنگره امریکا پیرامون برجام هر احتمالی وجود دارد و ایران هم برای هر سناریویی آماده است و سناریوهایی متقابل را هم در اختیار دارد.
عراقچی با تاکید براینکه برجام بخشی از تصمیم و قطعنامه شورای امنیت است و نمی توان به راحتی آن را کنار زد گفت: جامعه بین الملل به شمول اتحادیه اروپا از آن (برجام) حمایت می کنند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است .
گذشته از مسائل دوجانبه ای که در دیدارهای دو طرف مطرح شد عمده ترین و برجسته ترین محوری که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت تاکید دو طرف به ویژه طرف اروپایی بر عدم مذاکره مجدد درباره برجام بود به طوری که هلگا اشمید هم در تهران و هم در اصفهان با اشاره به 9 بار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود تاکید کرد همانطور که ایران به تعهدات خود پایبند بوده همه طرف ها باید به تعهدات خود پایبند باشند.

**توسعه همکاری ها؛ محور مذاکرات
توسعه همکاریهای ایران با کشورهای دیگر در صنعت صلح آمیز هسته ای از مطالبات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای بود. در همین راستا ضمیمه سه برجام بر این نکته تاکید کرده و کشورهای دارای این صنعت را به همکاری با ایران در صنعت صلح آمیز هسته ای توصیه می کند.
در همین راستا ایران همکاری های گسترده ای را با کشورهای دارای این صنعت آغاز کرده است؛ احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهربا مشارکت روسیه، تولید ایزوتوپ های پایدار و بازطراحی راکتور اراک با همکاری چینی ها از جمله همکاریهایی است که بعد از توافق هسته ای ایران و 1+5 آغاز شده است.
این در حالی است که اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اصلی ترین شرکای برجام گام هایی در این خصوص برداشته است به طوری تاکنون 200 میلیون یورو برای ارتقای ایمنی هسته ای به ایران اختصاص داده است.
علاوه بر این دو طرف علاقمند به گسترش مراودات دانشمندان و متخصصان صنعت هسته ای هستند. جمهوری اسلامی ایران از نظر انسانی دارای ظرفیت های گسترده ای است و مشارکت ایران در طرحها و پروژه های اتحادیه اروپا از دیگر موضوعات مورد علاقه دو طرف است.
این در حالی است که ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم همکاری هایی در این صنعت آغاز کرده است.
در همین راستا دومین سمینارهمکاریهای هسته ای ایران و اروپا پیشرفت ها و چشم اندازها روز گذشته در اصفهان برگزار شد؛نخستین سمینارهمکاری های هسته ای دو طرف سال گذشته تحت عنوان انتظارات و مسئولیت ها در بروکسل برگزار شده بود و طرفین درباره برگزاری این دور از گفت و گوها در اصفهان به توافق رسیده بودند. در این سمینار پنل های تخصصی در حوزه های مختلف مدیریت هسته ای، ایمنی ،مدیریت پسماندها، کاربردهای صنعت هسته ای در صنایع دیگر برگزار شد.
هلگا اشمید در این سمینار تاکید کرد ما کاملا متعهد هستیم که روابطمان را با ایران گسترش دهیم، برگزاری سمینار به خودی خود نشان دهنده همین امر است روندی که از فوریه امسال در بروکسل شروع کردیم، ادامه می دهیم.
وی تصریح کرد:من بعنوان نماینده خانم موگرینی که از طرف اتحادیه اروپا مامور پیگیری سند برجام است به طور واضح می گویم که امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد.
این دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد:در مذاکراتی که ما با کشورهای دیگر داریم همه آنها از برجام حمایت می کنند و برجام نشان دهنده فرهنگ همکاری برای اینکه از انرژی هسته ای استفاده صلح آمیز بشود ، این نشان دهنده فرهنگ همکاری در سطح بین المللی است .
وی در خصوص همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا گفت:اتحادیه اروپا متعهد به اجرای پروژه های مختلفی از جمله ابزارهای ایمنی هسته ای با رگلاتور ایرانی، همکاری در نیروگاه بوشهر، مطالعه مرکز ایمنی در برجام است و این پروژه ها در حال بررسی است و پروژه های دیگری هم برای همکاری های مشترک تعریف خواهد شد.
بعد از توافق هسته ای روابط اقتصادی تهران و بروکسل از روند رو به رشدی برخوردار بوده است به طوری که در سال 2016 مناسبات تجاری نسبت به سال قبل، 79 درصد رشد داشته و ارزش مبادلات تجاری به رقم 13.7 میلیارد یورو بالغ شده است.
بر اساس این گزارش این ارقام کماکان در هفت ماهه اول سال 2017 روند صعودی خود را حفظ کرده و به رقم 11 و نیم میلیارد یورو بالغ شده است. در هر صورت ایران و اتحادیه اروپا با وجود اختلاف نظرهایی که در خصوص مسائل منطقه ای دارند علاقه زیادی به گسترش مناسبات دوجانبه دارند و به نظر نمی رسد این اختلاف نظرها خللی در توسعه روابط دوطرف ایجاد کند همانطور که سید عباس عراقچی گفت دو طرف با بحث و گفت و گو می توانند به گفتمان مشترکی در این خصوص دست یابند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر