کد خبر: 33801
A

سردار شریف مطرح کرد: بسیج الگویی پذیرفته شده در منطقه

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی از اهمیت و ضرورت وجود بسیج سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، متن یادداشت سردار شریف در این باره به شرح زیر است:

شاید برای بسیاری این سؤال مطرح باشد که باوجود ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضرورت تشکیل بسیج چه بود؟ این ضرورت از شناخت دقیق حضرت امام خمینی(ره) از توطئه‌های دشمنان برای زمینگیر کردن انقلاب اسلامی نشأت می‌گیرد.

امام(ره) برای توقف این توطئه‌ها و حفظ انقلاب نهادهایی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کردند که یکی از آنها سازمان بسیج مستضعفین است. ایشان به حضور توده مردم در صحنه به عنوان صاحبان اصلی انقلاب باور عمیق داشته و معتقد بودند مردم حلال همه مشکلات هستند. از این رو سازمان بسیج مستضعفین را تأسیس کردند تا همه مردم از اقشار و صنوف مختلف، با گرایش‌های فکری و فرهنگی متفاوت را در خود جمع کند.  مردم نیز به نوبه خود با حضور بسیجی در جبهه‌های دفاع مقدس به صورت عملی، عمق راهبردی این دیدگاه را درک کرده و در عمل نشان دادند.  پس از دفاع مقدس، آنانی که به عظمت و کارآیی بسیج باور داشتند، در مقاطعی از این نیرو بخوبی بهره گرفتند. برنامه ملی ریشه‌کنی فلج اطفال بهترین نمونه برای نشان دادن کارآیی بسیج مستضعفین در دوران پس از دفاع مقدس است. در این طرح که در کل جغرافیای کشور اجرا شد، مسئولان وقت بهداشت و درمان کشور با برقراری پیوند با بسیج، توانستند این کار بزرگ و همگانی را در یک دوره کوتاه و با هزینه نسبتاً کم اجرا کنند. مسئولان وقت بهداشت و درمان کشور بارها عنوان کردند که حتی سازمان‌های بین‌المللی نیز این طرح را یک الگوی موفق ارزیابی کرده و خواستار انتقال تجارب آن به سایر کشورها بودند. علاوه بر این، بسیج در عرصه تأمین امنیت کوی و برزن شهرها و روستاها و تأمین امنیت مناطق مرزی بویژه در جنوب شرقی کشور نیز نقش مهمی ایفا کرد. این نهاد در حوادث طبیعی کشور مانند سیل، زلزله یا بارش سنگین برف نیز توانست جلوه‌های بارزی از امدادرسانی را به ظهور برساند. مجموعه این دستاوردها، نشان داد که بسیج با قدرت و ظرفیتی که مدنظر امام(ره) بود و نیز با تعابیر و انتظارات بلندی که مقام معظم رهبری از مجموعه و تفکر بسیجی داشتند، می‌تواند گره‌های عمده کشور را بگشاید.    

در سال‌های اخیر، پس از آن که گروهک‌های تکفیری همچون داعش بخش‌هایی از عراق و سوریه را اشغال کردند، ارتش‌های این کشورها برای مقابله با این گروهک‌ها از الگوی جمهوری اسلامی در دفاع مقدس الهام گرفتند. مطابق این الگو، ارتش عراق توانست با تکیه بر حشدالشعبی که از جوانان با انگیزه و پرشور شکل گرفت، از کشور خود دفاع کند. در سوریه نیز جیش الشعبی به کمک ارتش این کشور آمد تا بتواند مناطق تصرف شده از سوی گروهک‌های تکفیری را بازپس بگیرد. به این ترتیب پس از دفاع مقدس، بسیج مردمی به الگوی پذیرفته شده در منطقه تبدیل شد، الگویی که می‌تواند در برقراری امنیت و آسایش کشورها مورد استفاده قرار بگیرد. این خیر و برکتی است که معمار کبیر انقلاب اسلامی بنیانگذار آن بودند و در طول سال‌های بعد از رحلت حضرت امام نیز همواره مقام معظم رهبری اصلی‌ترین مشوق بسیج و تفکر بسیجی و تشویق و ترغیب جوانان برای حضور در این نهاد مقدس بودند. در ملاقات بسیجیان با رهبر معظم انقلاب، ایشان با اشاره به تجربه‌های موفق بسیج به عنوان یک نیروی پرانگیزه و با استعداد در حوزه‌های امنیتی و دفاعی، بهداشت، سازندگی و اردوهای جهادی یا برنامه‌های فرهنگی بزرگ، تأکید داشتند که بسیج در مصونیت بخشی و تعالی فرهنگ جامعه اقدام کند. رهبر معظم انقلاب در تعبیر دیگر خود، اشاره کردند که منظور از بسیج صرفاً کسانی نیستند که در سازمان بسیج حضور دارند، بلکه هرکس که به فکر اعتلا و پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف باشد، بسیجی تلقی می‌شود. این سخنان نشان می‌دهد که رهبر معظم انقلاب انتظار دارند جامعه با روحیه، اندیشه و تکفر بسیجی وارد میدان شود و همگان به رفع معضلات کشور همچون اشتغال و ازدواج یا گسترش صادرات و سرمایه کشور و نیز ارتقای رفاه اجتماعی کمک کنند.

نیروهای باانگیزه و حاضر به خدمت، چه در قالب رسمی بسیج و چه دیگر قالب‌ها همواره در کشور بوده‌اند. مهم این است که مدیران از این ظرفیت موجود حداکثر بهره را ببرند. چنانکه اکنون برخی سازمان‌های دولتی در پیوند با بسیج، توانستند در زمینه بیابان‌زدایی و مهار ریزگردها اقدامات بسیار خوبی انجام داده و هزاران هکتار از بیابان‌های کشور را نهال کاری کنند. از این رو انتظار می‌رود سایر مدیران و دستگاه‌های کشور نیز از این نیروهای باانگیزه و آماده به کار که طرح‌ها را با هزینه‌های به مراتب کمتر و در مقیاسی وسیع به انجام می‌رساند، بیشتر بهره ببرند. البته انتظار می‌رود خود بسیج نیز توانایی‌ها، ابتکارات و طرح‌های خود را به مسئولان کشور ارائه کند تا آنان از ظرفیت‌های این نهاد شناخت دقیق‌تری به دست بیاورد. امیدواریم روز به روز دایره بسیج وسیع‌تر شده و جمعیت انبوه‌تری در این دایره قرار بگیرند تا مردم نیز شاهد  خیر و برکات ناشی از انسجام و سازمان یافتگی حتی برای نیازهای معیشتی خود هم باشند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر