کد خبر: 34241
A

شهرداریها برای درآمد پایدار راهی جز شناسایی مزیتهای شهر و جذب سرمایه گذار ندارند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور با تاکید بر ضرورت تغییر در نگاه به اداره شهر گفت: شهرداریها برای ایجاد درآمد پایدار راهی جز شناسایی مزیتهای شهر و جذب سرمایه گذار ندارند.

شهرداریها برای درآمد پایدار راهی جز شناسایی مزیتهای شهر و جذب سرمایه گذار ندارند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سید محمدعلی افشانی که در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای شوراها و شهرداران حوزه های انتخابیه سخن می گفت، افزود: با توجه به محدودیتهای مالی دولت برای کمک به هزار و 244 شهرداری، که بیش از هزار شهرداری شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت هستند، و بیش از 33 هزار و 600 دهیاری؛ بنابراین دیگر دوران اداره شهر و شهرداری با اتکا به کمک های دولتی خاتمه یافته است.
وی تصریح کرد: لازم است شهرداران و اعضای شوراها به شناسایی مزیت های شهر و منطقه خود به منظور تعریف درآمدهای پایدار، تولید ثروت، اشتغال زایی و جذب سرمایه گذار؛ توجه ویژه ای داشته باشند.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه در همان مناطق و شهرهایی که ممکن است فکر ‌کنید در آنها هیچ درآمدی نیست، درآمد خوبی وجود دارد و باید آنها را شناسایی کرد، گفت: موقعیت ویژة جغرافیایی کشور، وجود جاذبه‌های طبیعی و اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی به همراه میراث فرهنگی منحصر بفرد کشورمان بدون تردید سرمایه مناسبی برای ایجاد درآمد پایدار و اشتغالزایی می باشد.
وی ادامه داد: ایجاد درآمد در حوزه گردشگری شهری نیازمند داشتن برنامه و طرح های کاربردی در زمینه تقویت زیرساختهای صنعت گردشگری و ایجاد مجتمع های رفاهی اقامتی و تفریحی و بازارچه های محلی برای ارایه صنایع دستی و محصولات بومی است.
افشانی با ذکر نمونه‌ای از درآمدزایی در قشر محروم در استان فارس، گفت: بانک‌ها موظف شدند به افراد تحت پوشش کمیته امداد که می‌خواهند از پنل‌های خورشیدی استفاده و انرژی پاک تولید کنند تا سقف 30 میلیون تومان وام اعطا کنند و خانوارهای بدون درآمد با دریافت این وام در حال حاضر ماهیانه 850 هزار تومان درآمد خالص با فروش هر یک ساعت 5 کیلو وات برق به وزارت نیرو کسب می‌کنند.
وی اظهار کرد: باید میزان مشارکت مردم در برنامه های شهرداری و اداره شهر بر اساس ظرفیتهای بخش خصوصی و منابع مردمی هرچه بیشتر افزایش یابد که یک عامل اصلی این امر، جلب اعتماد مردمی است.
افشانی با بیان اینکه شهرداریها برای تقویت زیرساختهای شهری و تامین اعتبار اجرای پروژه های عمرانی باید نگاه خود را به سمت شناسایی و کسب درآمد های پایدار و تولید ثروت و شغل معطوف نمایند، گفت: شهرداریها باید در خصوص مزیت های شهر و معرفی بسته های سرمایه گذاری خود از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها اطلاع رسانی مستمر انجام دهند.
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عمده درآمد بسیاری از شهرداری ها صرف پرداخت حقوق می شود، افزود: با این رویه مشکلات شهروندان حل نشده و پروژه های مورد نیاز آنها هم اجرایی نمی شود.
افشانی ادامه داد: شوراها و شهرداری ها باید به موضوع منابع انسانی، بخصوص وجود نیروی انسانی مازاد، توجه ویژه ای داشته باشند تا وضعیت فعلی این حوزه متحول شود.
وی تصریح کرد: اینکه شهرداری مشابه اداره کاریابی افراد بیکار و غیر متخصص را به کار گیرد، خدمت به شهر و شهروندان نیست و شاهدیم که این دیدگاه شهرداری های کشور را با مشکلات بزرگی مواجه ساخته است.
افشانی همچنین از آمادگی وزارت کشور برای همکاری با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص همفکری برای رفع بخشی از مسائل و مشکلات شهرداری ها و دهیاری ها که مربوط به مباحث قانونی و حقوقی است، خبر داد.
وی گفت: با توجه به اینکه در آستانه رسیدگی به قانون بودجه سال آینده قرار داریم، انتظار می رود نمایندگان مجلس از احکام و موضوعات مرتبط با شهرداریها و دهیاریها و لوایحی که به مجلس ارسال شده، حمایت نمایند.
معاون وزیر کشور همچنین از اتمام مناقصات تامین ماشین الات عمرانی موردنیاز شهرداری ها و دهیاری ها نیز خبر داد و گفت: ماشین آلات پس از عقد قرارداد و تولید به مرور توزیع می شود.
در این جلسه حسین مقصودی نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن، عین‌الله شریف‌پور نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران و سیدراضی نوری نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از روسای شوراها و شهرداران این حوزه انتخابیه مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری ها و مدیریت شهری را بیان کردند که برخی از آنها عبارت بود از: ضرورت حمایت از شهرداری های کوچک، تامین ماشین آلات و قیر مورد نیاز شهرداری ها، تقویت آتش نشانی ها، رفع مشکلات استخدامی کارکنان شهرداریها.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر