کد خبر: 34656
A

داعش سازمانی خلق الساعه نبود/آمریکا در هر طرحی شکست می خورد طرح دیگری به میدان می آورد

کارشناس مسائل خاورمیانه داعش را امتداد تفکر سلفی- وهابی عنوان کرد و گفت:آمریکا بعید است بعد از شکست داعش از شیطنت های خود دست بکشد و در هر طرحی شکست می خورد طرح دیگری را به میدان می آورد.

داعش سازمانی خلق الساعه نبود/آمریکا در هر طرحی شکست می خورد طرح دیگری به میدان می آورد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بوکمال آخرین پایگاه داعش در سوریه بود که هفته گذشته از دست گروه تروریستی-تکفیری داعش بازپس گرفته شد؛ با عملیات آزادسازی بوکمال عملا داعش در نقطه پایان قرار گرفت و مرحله جدیدی در مبارزه با تروریسم در منطقه آغاز شد. به طوری که هفته گذشته روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی روسیه گرد هم آمدند تا آخرین هماهنگی ها برای پیگیری فرایند سیاسی حل و فصل بحران سوریه را انجام دهند.
در همین خصوص سید هادی سید افقهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا وارد عصر پساداعش شده ایم گفت: اگر منظور این است که چیزی بنام خلافت خود خوانده عراق و شام باشد، دیگر چیزی به این نام نداریم و می توان گفت در مرحله پسا دولت اسلامی شام وعراق هستیم چرا که تشکیلات، سازمان، ارگان ها، ارتباطات و تسلطشان بر شهرها بزرگراه ها و چاههای نفت را دیگر ندارند.
وی ادامه داد:اما اگر داعش را به صورت تفکر و یک نیروی اهریمنی بالقوه تروریستی که در برخی مناطق حضور دارد، در برخی شهرها طرفدار دارد مد نظر قرار دهیم، هنوز وارد عصر پساداعش نشده ایم؛همانطور که رهبری در پاسخ به نامه سردار سلیمانی اشاره فرمودند ما همچنان باید هشیار باشیم و تحرکات آمریکا و جایگزین هایی که ممکن است پس از داعش به میدان بیاورد را رصد کنیم .
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد:بنابراین اگر منظور از پساداعش از بین بردن تشکیلات دولت اسلامی عراق و شام است بله اما اگر منظور این است تفکر داعش و بازتولید داعش محتمل است نه و ما به این معنا در عصر پسا داعش نیستیم.
افقهی در پاسخ به این سوال که در دوره جدید چه اقدامات و اتفاقاتی محتمل است، گفت:اگر به تاریخچه، انگیزه و فلسفه ایجاد داعش دقت کرده باشید متوجه می شوید داعش سازمانی خلق الساعه نبود، بلکه داعش امتداد القاعده، طالبان و امتداد، تفکر سلفی- تکفیری- وهابی است که از عربستان سعودی سر برآورد.
وی خاطرنشان کرد:ما نسلی به نام القاعده داشتیم که هنوز منقرض نشده است؛ القاعده راکد و پنهان شده ولی کاملا از بین نرفته است و اتفاقا شروع به تولید مثل و تکاثر کرده است.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: آمریکا سر القاعده را از بدن جدا کرد؛ سر را در کوه های تورابورای افغانستان نگه داشت ولی بدن را تجزیه کرد به طوری که چهره هایی همچون ابومصعب زرقاوی و تشکیلاتی مثل دولت اسلامی عراق و شام، جبهه النصره و انصار بیت المقدس در مناطق مختلف پخش شدند.بنابراین آمریکا سر القاعده را از تن جدا کرد بدن را دست گرفت و آن را تکثیر کرد که یکی از اینها داعش شد.
سید افقهی یادآور شد:آمریکا در هر طرحی دچار شکست و ناکامی می شود پلان دیگری را به میدان می آورد چون آمریکا مدعی مالکیت بی چون چرای فرماندهی منطقه غرب آسیاست و می خواهد این منطقه را در تیول خود داشته باشد و برای کنترل منطقه از تمام ابزارهای خود استفاده می کند.
وی با بیان اینکه بعید است بعد از شکست داعش آمریکا دست از شیطنت ها و پلان های دیگر بردارد افزود:بنا نیست آمریکا منطقه را در آرامش و آسایش بگذارد چون آرامش در منطقه به ضرر آمریکاست اگر منطقه آرام شود تمام هزینه های نظامی صرف عمران وآبادی منطقه می شود که رژیم صهیونیستی این را به نفع خود نمی داند
افقهی در پاسخ به این سوال که آیا می توانند حزب الله را وارد بحران بکنند اظهار کرد:باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاقاتی می افتد با این حال هیچ کس نمی تواند حزب الله را مواضع و فعالیت های ضد صهیونیستی خودش بازدارد.امروز حزب الله از هر زمان دیگری قوی تر است به طوری که طرفداران، انسجام و رزم آوری و موضع گیری های سیاسی منطقی دارد.
وی افزود: ممکن است سعد الدین حریری استعفا کند و به فرانسه برگردد و برادرش جای وی بیاید با این حال آنچه مسلم است هر کس جای وی بیاید و بخواهد علیه حزب الله اعلام جنگ کند قطعا دچار شکست و ناکامی خواهد شد چون حزب الله پایگاه مردمی گسترده و منسجمی نه فقط در میان شیعیان بلکه در میان اهل سنت و مسیحیان دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر