کد خبر: 34693
A

رحیمی: قضاوت منصفانه کارنامه بسیج نیازمند گزارش جامع عملکرد این نهاد است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درخواست فرمانده بسیج از اعضای این کمیسیون برای حمایت بودجه‌ای از بسیج گفت که ارزیابی همه‌جانبه عملکرد این نهاد نیازمند گزارش‌های جامع عملکردی در حوزه‌های مختلف است تا بتوان قضاوت منصفانه‌ای از کارنامه سازمان بسیج مستضعفین داشته باشیم.

رحیمی: قضاوت منصفانه کارنامه بسیج نیازمند گزارش جامع عملکرد این نهاد است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علیرضا رحیمی در یادداشتی با عنوان «کارنامه سازمان بسیج مستضعفین» نوشت:

روز یکشنبه به مناسبت آغاز هفته بسیج سردار غیب پرور، فرمانده جدید بسیج به همراه معاونینش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافتند و گزارش‌هایی ارائه دادند.

فرمانده جدید سپاه تهران نیز به مناسبت معارفه‌اش همزمان در کمیسیون حضور یافته بود.

تنها خواسته‌ای که از سوی فرمانده  بسیج از کمیسیون مطرح شد حمایت بودجه‌ای از بسیج بود.

با نزدیک شدن به ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس تقاضاهای حمایت بودجه‌ای از نمایندگان و حضور دستگاه‌های مختلف در مجلس نیز افزایش می‌یابد.

درخصوص طرح تقویت بسیج که در دستور کار مجلس است هیچ حرفی زده نشد. گواینکه اصلا نه مهم است و نه اولویت آنهاست.

این طرح که از مجلس نهم کلید خورده و به مجلس دهم رسیده است با ایرادات حقوقی از سوی شورای نگهبان مواجه شده که ماه گذشته با لحاظ اشکالات شورای نگهبان در کمیسیون بررسی و به تصویب رسید.

طرح تقویت بسیج اکنون آماده طرح در صحن است اما نه زمان بررسی آن در کمیسیون نماینده‌ای از بسیج حضور یافت و نه روز گذشته کلمه‌ای از سوی فرماندهی بسیج یا معاونت برنامه و بودجه آنها درخصوص این طرح مطرح شد.

سازمان بسیج، گروه‌های جهادی مختلفی را در حوزه‌های مختلف سازماندهی کرده است. از جمله گروه‌های بسیج سازندگی که در سال ۹۵ تعدادشان ۶ هزار گروه بوده و در سال ۹۶ به ۱۰ هزار گروه رسیده است.

قرارگاه‌های مختلفی نیز در سال‌های اخیر و اغلب طی چهار سال گذشته در سازمان بسیج راه‌اندازی شده است.

قرارگاه جوادالائمه که به حوزه آسیب‌های اجتماعی در کل کشور ورود کرده است یکی از آنهاست.

سازمان بسیج در کل کشور ۳۲۵ شورای اسلامی محله تشکیل داده است و برای همه این محله‌ها شناسنامه محله نیز تهیه کرده‌اند. برای بهسازی محلات نیز ۱۳۸۱ پروژه تعریف شده است.

نکته مغفول درخصوص این شوراها نسبت و نوع تعامل آنها با شوراهای قانونی شهر و روستاست.

در بسیج خواهران نیز قرارگاه حجاب تشکیل شده که برای ماموریتش فعالیت گسترده‌ای دارد. ۸۰۰۰ فرمانده پایگاه در کنار گردان‌های کوثر در بسیج خواهران آموزش دیده‌اند.

همچنین بسیج خواهران با داشتن ۱۸ هزار پایگاه در سراسر کشور، به تازگی موفق به راه‌اندازی هزار گروه جهادی مشاوره در حوزه اجتماعی و خانواده شده است.

در بسیج سازندگی دو طرح به نام، همگام با منابع طبیعی و همگام با کشاورز طراحی شده که به گفته معاون برنامه بسیج هدف از آنها علمی کردن استفاده از منابع طبیعی و کشاورزی است.

سازمان بسیج برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده خود تفاهمنامه‌هایی با وزارتخانه‌های مختلف منعقد نموده است.

اگرچه گزارش‌های فرماندهان بسیج موفقیت‌های این سازمان را منعکس می‌کند اما ارزیابی همه‌جانبه عملکرد بسیج نیازمند داشتن گزارش‌های جامع عملکردی در حوزه‌های مختلف است تا به طور واقع‌بینانه نقاط قوت و ضعف توامان دیده شود و بتوان به قضاوتی منصفانه از کارنامه سازمان بسیج مستضعفین دست یافت.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر