کد خبر: 35775
A

استان مرکزی آماده یک جهش بزرگ اقتصادی و توسعه فراگیر است / رشد 54 درصدی صادرات استان در سالجاری

آقازاده استاندار مرکزی در گفت و گوی تلویزیونی با مردم شریف استان در تشریح گزارش عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم در استان، گفت: استان مرکزی در هشت ماهه سالجاری حدود 700 میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 54 درصدی برخور دار بوده است.

استان مرکزی آماده یک جهش بزرگ اقتصادی و توسعه فراگیر است / رشد 54 درصدی صادرات استان در سالجاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آقازاده استاندار مرکزی اقتصاد و صنعت را دو  ظرفیت برجسته استان دانست و  اظهار کرد:  صادرات استان مرکزی  در هشت ماهه سالجاری به میزان کل سال 95 بوده است و این مهم بیانگر  بهره گیری از ظرفیت های استان و عزم جدی در بهبود شرایط اقتصادی استان است.
وی ادامه داد: افزایش صادرات استان در شرایطی که هنوز تحریم ها کشور را در برگرفته اند یک قدم مثبت ، امیدوارکننده و  گویای این  است که روزهای خوبی را در اقتصاد ،صادرات و کسب درآمدهای ارزی در استان پیش رو خواهیم داشت.
استاندار مرکزی بیان کرد: اینکه گفته می شود  صنعت استان درگیر مسائل و مشکلات عدیده ای است، درست است ولی می بینیم در این شرایط هم آمار و ارقامی که مورد تائید مراکز مسئول است نشان  می دهدکه  کارآفرینان،  سرمایه گذاران و بهره برداران استان به رغم همه مشکلات با همه توان تلاش می کنند  تا شاخصه های زندگی و معیشت را در استان بهبود بخشند و این از علامت های مثبت است که در استان شاهد هستیم.
وی با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری که " اگر بخواهیم می توانیم"،ادامه داد: صنعتگران استان  این فعل خواستن را صرف کردند و در عمل ثابت نمودند.
آقازاده تقویت زیرساختهای استان را از برنامه های اولویت دار استانداری دانست و گفت: استان مرکزی کریدور مهم شمال به جنوب و غرب به شرق کشور  است، لذا ایمن سازی و رفع نقاط ضعف راههای مواصلاتی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 و  تصریح کرد: تا پایان سال 96 درخصوص راه های مواصلاتی استان بازنگری و برنامه ریزی هایی انجام خواهد شد تا بتوانیم با تلاش دستگاه های اجرائی استان به ویژه راه و شهرسازی و حمل و نقل و راهداری استان و با اعتبارات محدودی که در اختیار داریم در سال 97 بخش عمده ای از راه های استان را ایمن سازی کنیم.
وی با اشاره به سابقه بالای 80 سال استان بلحاظ حمل و نقل ریلی و ظرفیت های استان در این بخش،افزود: سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی که اخیرا در تهران و اراک با آنها ملاقات داشتم راغب به سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی  استان هستند که امیدوارم بتوانیم در این زمینه اقدامات موثری را به انجام برسانیم.
وی افزود: در راستای  احداث راه آهن دو خطه بین اراک و قم که به راه آهن سراسری تهران به اصفهان متصل می شود با سرمایه گذار خارجی وارد مذاکره شده ایم و برای تامین اعتبار حدود 220 میلیون یورو اعلام آمادگی کرده است.
 استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری مستمر جلسات مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، گفت: به   رغم مشکلات حوزه صنعت و اقتصاد استان با مذاکراتی که با سرمایه گذاران در حال انجام است و احصاء پروژه های عمرانی مورد نیاز استان و مذاکرات و اقداماتی که در چند ماه آینده به نتیجه خواهد رسید  امیدوارم بتوانیم  تا پایان سال 96 اخبار خوب و نوید بخشی را به اطلاع مردم استان برسانیم و برنامه ریزی خوبی برای سال آینده داشته باشیم  و در سال 97 برای پروژه های بزرگ و با اولویت استان برنامه روز شمار ارائه کنیم.
استاندار مرکزی با اشاره به شرایط سیاسی، اجتماعی وفرهنگی استان، گفت: استان مرکزی در بخش فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگیاستانی با سابقه است و امروز هم استان دارای شخصیت های برجسته ای نظیر حضرت آیت ا... دری نجف آبادی است که سراسر تجربه هستند و ما خیلی می توانیم از تجربیات ایشان استفاده کنیم .
وی ادامه داد: مجمع نمایندگان استان نیز هماهنگ هستند و حرف آنها در مسیر توسعه استان یکی است و استان از این جهت که مردم و مسئولین آن به دنبال کار هستند دارای شرایط خوبی است.
آقازاده تصریح کرد: با توجه به  تجربیاتی که از نظام جمهوری اسلامی درک کردم  و شناخت کاملی که از استان دارم و با تجربیاتی که هر روز نسبت به استان در من کاملتر می شود  می توان گفت امروز استان مرکزی آمادگی جهش عمومی به سمت توسعه و پیشرفت را دارد.
استاندار مرکزی گفت: در استان مرکزی به رغم وجود احزاب و گروه های سیاسی  مختلف،  در جامعه اصلاح طلب،  اصولگرا و اعتدالی همه دیدگاه ها همسو و در جهت توسعه، تعالی و پیشرفت استان است.
وی افزود: همه احزاب و گروه ها در استان بر این اعتقاد دارند که زمان کشمکش های  سیاسی گذشته است و باید با نگاه متحد و برگرفته از سیاست های کلی نظام  و در دایره ای از اتحاد و انسجام به سمت تعالی و تحقق اهداف نظام و پیشرفت و توسعه گام برداریم.
آقازاده ادامه داد:  با بهره گیری از  فرهنگ غنی استان مرکزی که زادگاه امام راحل و  مهد علما و مفاخر بزرگی است  می توانیم این اهداف را تحقق بخشیم.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شهر اراک  شاید از نظر  سیما، منظر و  معماری شهری در حد کلانشهر نباشد که این به سابقه صنعتی استان باز می گردد که شهر اراک به سرعت رشد کرد لذا  شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک می بایست در جهت  زیباسازی شهر اراک  تلاش کنند البته در این زمینه باید به رکود درآمدهای شهرداریها هم توجه داشت.
استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی جز استانهای دارای کمترین نرخ بیکاری است، گفت: تا زمانیکه آخرین فرد بیکار در جامعه وجود دارد رفع معضل بیکاری از دغدغه های مهم مسئولین است.
وی افزود: میانگین نرخ بیکاری در کشور حدود 10 تا 11 درصد است که  نرخ بیکاری استان مرکزی 3 درصد پائین تر میانگین کشوری  است ولی باید برای کاهش نرخ بیکاری در استان  تلاش کنیم که در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است که از جمله آن فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه فعال بوده است.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ استان با تراکم نیرو مواجه هستند و امکان استخدام نیروی جدید را ندارند، گفت: برای کاهش نرخ بیکاری استان استقرار مراکز تولیدی در استان از جمله  سرمایه گذاری حدود 700 میلیون یورویی شرکت رنوی فرانسه را دنبال می کنیم که با اجرائی شدن آن برای 20 هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات صنایع از اولویت های استان است، گفت: صنایع بزرگ استان از جمله هپکو و آذرآب با مشکلاتی مواجه بودند که شرکت هپکو هنوز نیز دارای مشکلاتی است که با اقداماتی که  در دو ماه اخیر در جهت رفع مشکلات این شرکت انجام شده شاهد کاهش مشکلات این شرکت هستیم و در ماه های آینده اقداماتی که برای راه اندازی برخی صنایع استان انجام شده است به اطلاع مردم خواهیم رساند.
استاندار مرکزی درخصوص آلودگی هوای کلان شهر اراک نیز گفت: آلودگی هوای اراک بیشتر ناشی از گرد و غبار و ریزگردها است و  در حال حاضر آلودگی شیمیایی خیلی شهر اراک را آزار نمی دهد، هر چند آلودگی گرد و غبار نیز می تواند نگران کننده باشد.
وی افزود: صنایع بزرگ استان از جمله پتروشیمی با حرکت به سمت رعایت استانداردها توانسته از آلودگی هوا کم کند، نیروگاه با استفاده از سوخت گاز تا حدود 90 درصد از آلودگی خود را کم کرده است و امیدوارم شرکت آلومینیوم نیز با  جلسات و پیگیری های انجام شده و عمل به تعهدات خود و انتقال کارخانه آند در جهت کاهش آلودگی هوای اراک اقدامات موثری به انجام برساند.
آقازاده با اشاره به گزارش 100 روزه رئیس جمهوری در روزهای اخیر ، گفت: در گزارش دکتر روحانی نکاتی اشاره شد که استمرار دولت یازدهم است، در استان مرکزی نیز که مهد علما، فرهیختگان و دانشمندان بزرگ کشور است و این از ویژگی های خوب استان است می طلبد کارهای شاخص و برنامه های دولت دوازدهم را با جدیت و اهتمام بیشتری  پیگیر باشیم و در جهت تحقق آنها تلاش کنیم.
استاندار مرکزی گفت: رویکرد دولت دوازدهم استفاده بیشتر از ظرفیت زنان و جوانان است که در استان مرکزی نیز بهره گیری از ظرفیت زنان، جوانان و نخبگان در بخشهای مختلف حتی فعالیت های اقتصادی در دستور کار است .
وی خاطر نشان کرد: امیدوارم با دعای مردم و همت و پشتکار مسئولین بتوانیم در پایان سال اخبار خوبی از راه اندازی صنایع، جذب سرمایه گذاران جدید و رونق اقتصادی به مردم شریف استان ارائه کنیم .

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر