کد خبر: 36273
A

روزنامه «بوستون گلوب»:خودداری ترامپ از تایید برجام به معنای پایان این توافق نیست

روزنامه «بوستون گلوب» امروز (جمعه) با اشاره به نزدیک شدن موعد اعلام تصمیم کنگره آمریکا در خصوص سیاست این کشور در قبال توافق هسته ای ایران، نوشت: خودداری ترامپ از تایید توافق هسته ای، به معنای پایان عمر این توافق نبوده و بالعکس می تواند موجب تحکیم آن شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، این روزنامه آمریکایی در ادامه تصریح کرد: از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود در مورد عدم تایید توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام را علنی کرد، کارشناسان سیاسی به طور گسترده بر ارزیابی برآیندهای احتمالی این تصمیم، تمرکز کرده اند. چکیده این بحث و گفت وگوها این امر را القا می کنند که عمر توافق هسته ای به پایان خود رسیده است. اما در واقع اگر آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ خود را از این توافق کنار بکشد، دیگر طرف های توافق به احتمال زیاد تلاش های خود را برای جبران خروج آمریکا، به کار خواهند بست تا آسیب وارده را کنترل و مفاد برجام را حفظ کنند.
روزنه امیدی وجود دارد که ایران و دیگر طرف های توافق با پایبندی به برجام می توانند این بازی را هرچند به آرامی اما به طور مثبت پیش برده و فرصت های بیشتری بیافرینند. همان طور که کنگره آمریکا به تاریخ 12 دسامبر (21 آذر) که موعد اعلام سیاست اتخاذی خود در مورد موضع آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران است، نزدیک می شود، ممکن است این نهاد با بررسی راهکارها و برآیند تصمیمات خود، توافق را نجات دهد.
این نشریه آمریکایی در ادامه می افزاید: آنچه از اخبار و توییت های اخیر مشهود است، تایید نکردن توافق هسته ای توسط ترامپ، مخالفان داخلی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و محمد جوادظریف وزیر امور خارجه این کشور را به حمایت از این دو چهره سیاسی سوق داده است.سابق بر این، تندروها در ایران نگران این بودند که مبادا توافق هسته ای به بهبود روابط با ایالات متحده آمریکا منجر شود؛ امری که خلاف موضع سیاسی این گروه است. اما آمریکا دقیقا همان راهی را در پیش گرفته است که منتقدان برجام نسبت به آن هشدار داده بودند و با این کار به منتقدان ایرانی اطمینان خاطر داده است. واشنگتن با این رفتارها غیرقابل اعتماد بودن خود را اثبات کرده و تایید می کند که آمریکا «سیاست های خصمانه ای» را علیه ایران اتخاذ کرده است. اما به این ترتیب ریسک برقراری روابط عمیق با آمریکا، به صفر رسیده است.
این رسانه ی آمریکایی در ادامه تصریح کرد: تایید نکردن توافق هسته ای برای تندروها در آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز رضایت بخش بوده است.احتمال آشتی با ایران کابوس درازمدت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نمایندگان جمهوریخواه کنگره ی آمریکا بود. علنی شدن تایید نکردن توافق هسته ای، می تواند مخالفان این توافق را راضی کند. این افراد با توجه به این که نمی توانند دستاورد دیگری داشته باشند، احتمالا از تلاش های خود برای از بین بردن توافق هسته ای دست خواهند برداشت. به عنوان نمونه، تحریم های غیرهسته ای چون تحریم هایی که مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 26 اکتبر (4 آبان ماه) علیه ایران اعمال کرد، به تندروها امکان آن را می دهد تا بدون اعمال دوباره تحریم های هسته ای و به خطر انداختن آینده توافق هسته ای ، با تهران مقابله کنند.
با توجه به تمایل ترامپ به مخالفت با توافق هسته ای، روشن است که آمریکا تمایل چندانی برای حضور در مذاکراتی که مستلزم آن هستند تا در ازای امتیازدهی به ایران، محدودیت های بیشتری بر برنامه هسته ای این کشور اعمال شود، ندارد.از دیدگاه ایران نیز، سخنرانی ترامپ در روز 13 اکتبر (21 مهر ماه) هیچ راهی برای دستیابی به توافقات بیشتر در ضمن برجام، باقی نگذاشت. در ایران هیچ سرمایه سیاسی برای به مذاکره مجدد گذاشتن توافقی با ابعاد برجام، وجود ندارد و این امر در مورد ارتباط علنی با دولت آمریکا نیز صدق می کند.
بوستون گلوب در ادامه نوشت: در سناریویی که در آن طرف های توافق هسته ای برای حفظ این توافق تلاش می کنند، کنار رفتن آمریکا در واقع توافق را تنها از مخالفان عمده ی آن در امان نگه می دارد. اظهارات مقامات اروپایی در حمایت از این توافق، مفید هستند اما برای تضمین پایبندی ایران به توافق هسته ای، به بیانیه های بیشتری از این دست نیاز است. اروپایی ها و آمریکایی های حامی توافق هسته ای در کنار چین و روسیه، باید تلاش های دیپلماتیک خود را برای حفظ مفاد برجام، افزایش دهند تا تضمین شود که ایران همچنان از منافع وعده داده شده بهره مند خواهد شد. افزون بر این، طرف های این توافق می توانند فضای دیپلماتیک را با تسهیل مذاکراتی در مورد مسائل غیر هسته ای چون نگرانی ها در مورد امنیت منطقه، بهبود بخشند.
این نوع از ارتباط، از تلاش صرف برای حفظ توافق هسته ای فراتر رفته و می تواند به القای اطمینان به ایرانی بدون سلاح هسته ای ،ارتقای فضای درک، اطمینان و اعتبار مشترک و پایه گذاری هرنوع رابطه سیاسی آتی، کمک کند. هرچه ایران بیشتر با جامعه جهانی در ارتباط باشد، حتی اگر آمریکا هم جزئی از این بازی نباشد، احتمال ایجاد کانال های دیپلماتیک و انعقاد توافقات بیشتری از این دست، قوت خواهد گرفت. برخلاف انتظارها، تایید نکردن توافق هسته ای از سوی آمریکا، ایران را از قید فشارها و محدودیت های تندروهای داخلی رها کرده و به دولت روحانی امکان تجارت و ارتباط با اروپا و جهان را چه از لحاظ دیپلماتیک و چه از لحاظ اقتصادی، داده است.
تارنمای این روزنامه در پایان نوشت: خودداری ترامپ از تایید توافق هسته ای، به معنای پایان عمر این توافق نبوده و بالعکس می تواند مایه تحکیم آن باشد. ممکن است شرایط به گونه ای رقم بخورد که اجرای این توافق تضمین شود و از سرگیری روابط ایران با جامعه جهانی مورد حمایت قرار گیرد. با کنارکشیدن آمریکا، طرف های دیگر توافق می توانند تعهدات خود را تحکیم کنند و با ابتکار عمل ها و راه حل های عملی و فعالانه تری برای دستیابی به آینده ای غرق در صلح، پیشقدم شوند.
بوستون گلوب (The Boston Globe) یک روزنامه آمریکایی مستقر در شهر بوستون در ایالت ماساچوست است که تاکنون برنده 21 جایزه پولیتزر شده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر