کد خبر: 36376
A

نقض روح و متن برجام توسط آمریکا و تسلیح عربستان، علت خودداری ایران از مذاکره بر سر برنامه موشکی

تارنمای لوبلاگ نوشت: ریشه خودداری ایران از مذاکره در مورد برنامه موشکی خود، در نقض روح و متن برجام توسط آمریکا و قراردادهای تسلیحاتی غرب با عربستان سعودی نهفته است.

نقض روح و متن برجام توسط آمریکا و تسلیح عربستان، علت خودداری ایران از مذاکره بر سر برنامه موشکی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «الدار ممدوف» به عنوان مشاور سیاسی حزب سوسیال دمکرات در کمیته امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) در گزارشی برای این تارنمای آمریکایی با اشاره به سفر ماه نوامبر (آبان – آذر ماه) هیاتی از نمایندگان اروپایی به ایران، نوشت: این دیدار با هدف ارزیابی موقعیت تهران در خلال تحولات منطقه ای، انجام شد. جلساتی که میان اعضای این هیئت با مقامات بلند پایه ایرانی چون محمد جواد ظریف و عبدالرضا رحمانی فضلی وزرای امور خارجه و کشور ایران و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این کشور، تشکیل شد، حاکی از آن بود که هر دو طرف نیاز به تحکیم روابط دوجانبه را احساس می کنند.
ممدوف در ادامه گزارش خود افزود: بدون شک تهران به تلاش های اتحادیه اروپا و بویژه فدریکا موگرینی نماینده عالی این نهاد در سیاست خارجی و امور امنیتی، برای محافظت از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام، ارج می نهد اما همزمان در این کشور رویکرد منتقدانه ای نیز در مورد نقشی که گروه سه گانه اتحادیه اروپا متشکل از فرانسه، انگلستان و آلمان ایفا می کنند، وجود دارد.
به عنوان نمونه، اشاره امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به این امر که برنامه موشک های بالستیک ایران باید موضوع بعدی برای مذاکره باشد، خشم ایران را برانگیخت. این اقدام به طور گسترده ای به عنوان اقدامی برای متقاعد کردن آمریکا برای باقی ماندن در برجام تعبیر شد.
برجام تنها تحریم های هسته ای را لغو کرد و تاثیری بر تحریم هایی که به علت حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر علیه ایران اعمال شده اند، نداشت. تحریم تسلیحاتی ایران نیز همچنان به قوت خود باقی است. ایران خواهان برداشته شدن این تحریم ها نیست و تنها چیزی که می خواهد این است که طرف های این توافق تعهدات خود را تمام و کمال به جا آورند.
از جمله دلایل ایران برای پرهیز از مذاکره در مورد برنامه موشکی خود این است که متعهد نبودن آمریکا به متن و روح برجام، انگیزه ایران را به مذاکره در مورد دیگر مسائل، از جمله برنامه موشکی این کشور، کاهش می دهد.
دلیل دیگر آماده نبودن ایران برای آمدن به پای میز مذاکره در مورد برنامه موشکی خود این است که تهران این برنامه را بعدی ضروری در امنیت ملی خود می داند.
آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران برد حداکثری موشک های ایران را تا دوهزار کیلومتر تعیین کرده است. این برد، خاک رقیبان ایران و پایگاه های نظامی آمریکا را در برمی گیرد اما اروپا و آمریکا را در گستره ی خود ندارد، ایران اروپا را تهدیدی برای خود نمی بیند.
با توجه به تمایل عربستان به به چالش کشیدن ایران به هر طریق ممکن، اتحاد عربستان با امارات متحده عربی با توجه به دیدگاه ستیزه جویانه ی این دو کشور در قبال نقش ایران در منطقه و «سیاست های بی پروای» دولت ترامپ، ایرانیان نه تنها از امتیاز دادن در مورد برنامه موشکی خود اکراه دارند، بلکه بر این باورند که غرب با فروش سلاح به عربستان و امارات متحده عربی، در به مخاطره انداختن امنیت کشورشان نقش دارد.
اگر چه این نوع معاملات تسلیحاتی مدت هاست که در جریان بوده اند، اما ایرانیان هیچگاه به مانند زمان حاضر به آنها اشاره نکرده بودند. چیزی که عوض شده این است که برای اولین بار ایران عربستان سعودی و امارات را به عنوان تهدیدات نظامی مستقیم می شناسد. در نتیجه ی این امر، درخواست های غرب برای محدودکردن برنامه موشکی ایران رد خواهند شد.
نیاز ایران به برقراری رابطه خوب با اروپا، مسئولان این کشور را از گرفتن تصمیماتی که برای دفاع از خود لازم می بینند، بازنمی دارد. هر چه باشد ایرانی ها با مقاومت در برابر نیروهای قدرتمندی که در برابرشان صف کشیده اند، غریبه نیستند. تجربه تجاوز صدام حسین عمیقا در ذهن ایرانیان حک شده است. مردم ایران در صورتی که احساس کنند امنیتشان به مخاطره افتاده است، دور حاکمیت حلقه خواهند زد.

* توقف فروش سلاح به عربستان، راه پرهیز از بحران
با این حال راهی برای پرهیز از بحران وجود دارد. پارلمان اروپا از موگرینی خواسته است تا ابتکار عمل توقف فروش سلاح به عربستان سعودی را در دست بگیرد. توقف نقض گسترده حقوق بشر در یمن توسط ائتلافی به رهبری عربستان، انگیزه اولیه از این اقدام بود. پیشتر چهار گروه دیگر از اتحادیه اروپا نیز خواسته ای مشابه را از موگرینی مطرح کرده بودند. وی در پاسخ گفت که به این مشکل آگاه است اما فروش سلاح توسط برخی کشورهای عضو انجام می شود و تحریم تسلیحاتی عربستان نیازمند اتفاق آرا میان این کشورها است.
با تمام این اوصاف، اتحادیه اروپا همچنان می تواند از روابط خود با تمام مهره ها در منطقه برای کاهش تنش ها و ایجاد اعتماد استفاده کند. با توجه به بی اعتباری آمریکا در دوره ی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اروپا می تواند نقش ریش سفید را ایفا کند. پیش شرط لازم برای ایفای چنین نقشی، درک خطراتی است که تمامی طرف ها احساس می کنند.
اروپام**9418**1479
مترجم: آیدا شجاع **ناشر:حسن سالک رضائی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر