کد خبر: 36477
A

تدبیر روحانی در تدوین بودجه ۹۷: حذف ردیف‎های بی‎حساب و کتاب

رئیس جمهور برای ارائه لایحه بودجه ۹۷ به خانه ملت رفته بود که ضمن تشریح ابعاد آن و افشای اعمال فشارهایی به دولت برای جلوگیری از حذف برخی ردیف‎های بودجه، از نوع مسکن‎های مهر نیز انتقاد کرد و حاشیه‌سازی‌های عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه را هم بی‎‌پاسخ نگذاشت.

تدبیر روحانی در تدوین بودجه ۹۷: حذف ردیف‎های بی‎حساب و کتاب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان کهامروز برای تقدیم لایحه بودجه سال 97 در مجلس حضور یافته بود، در ابتدای سخنانشگفت: این لایحه اولین بودجه سال دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت من است که در موعد قانونی مقرر تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود. امیدواریم که مجلس هم در روند بررسی های40 روزه، در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغازدهه فجر این لایحه به صورت قانون در اختیار دولت قرار بگیرد.
به گفته او، لایحه بودجه 97کاملا متفاوت از بودجه های سال های گذشته است. در این لایحه به خوبی روشنشده است که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه ای نیست بلکه بودجه سالانه برشی ازبرنامه چهارساله دولت است.
اهم اظهارات روحانی به شرح زیر است:

*من به محضر ملت ایران و شما نمایندگان می گویمکه تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96 و چارچوب های اصلی آندر این لایحه تبلور دارد. بودجه سال 97 به معنای اغاز اجرای برنامه های دولتدوازدهم است و تمام وعده های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده است و هرآنچهمورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود که مردم از ما اشتغال، رشد اقتصادی، رفعفقر و کاهش نابرابری ها و تحرک در طرح های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصادکشور بود را در این لایحه مشاهده می شود.

*در تبصره 14 یا 18 و 19 این لایحه به خوبی قابلمشاهده است که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. روند جدیدی را دولت آغازکرده است و این روند در سال های بعد ادامه خواهد داشت.

بودجه سال 97 بر پایهشفافیت است

*بودجه سال 97 بر پایه شفافیت است. پرداختاعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنهاست آنچه که در گذشته انجام میگرفت این بود که دستگاهی به ما می گفت من سال گذشته 1000 تومان گرفته بودم، 990تومان را خرج کردم و حداقل 10 درصد برای سال آینده اضافه می خواهم. آن کسی که 1000تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده بود و 800 تومن خرج کرده بود به مراتب در سالبعد کمتر دریافت می کرد. رقابتی برای هزینه کردن بود خصوصا در ماه های آخر سال.تلاش می کردند بودجه ها را هزینه نکننند تا بودجه بیشتری بگیرند. تسلسلی در گرفتناعتبارات ایجاد شده بود که پایانی هم نداشت. مسیری انتخاب شده بود که به نفع کشورنبود. شفافیت نداشت، دستگاه ها تشویق به اجرا نمی شدند. و ما نمی دانستیم یک خدمتبرای دولت هزینه دارد. اگر بناست ما بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه ای؟ اگرعمل جراحی لازم است با چه هزینه ای؟ اگر دانشجو می خواهد تربیت شود با چه هزینه ای؟وقتی هزینه دستگاه های دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می کردیم گاهی اصلا قابل مقایسهنبود. دانش آموز دبستانی را با کیفیت درسی پایین تر و قیمت گران تر تربیت می کنیم.دولت یا باید با بخش خصوصی رقابت کند یا واگذار کند. باید برمبنای عملکرد و هدف ونتیجه بوجه ریزی کنیم نه بر منبای هزینه پارسال. تمام بودجه ما براساس هزینهپارسال است . و این روند در بودجه امسال آغاز شده است.

30 درصد بودجه عمرانی بهاستان‌ها واگذار می‎شود

*حدود 34 درصد بودجه 97 بودجه عملیاتی است و بایداین روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه های ما عملیاتی شود. در بخش استانی 100 درصدبودجه عملیاتی خواهد شد. از طرف دیگر بودجه به نحوی تنظیم می شود که همینه هزینهها و اعتبارات در اختیار تهران است. دو تا سه درصد اعتبارات هزینه ای و مقدایبودجه عمرانی به استان ها می دهیم. در سال 97 به جای 4 درصد ، 24 درصد در بخش هزینهای در اختیار استانی قرا رمی گیرد. 30 درصد بودجه عمرانی به استان ها واگذار میشود. بگذاریم استان ها بدانند چه مقدار هزینه و درآمد دارند و خودشان درآمد کنند.نمایندگان در هر استانی راحت تر بتوانند بر کار استان و استان دار و مسئولان استاننظارت کنند. ما برمبنای عملکرد های سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آنهابگذاریم.

*سازمان برنامه و بودجه مسئولیت بسیار سنگینی رابرعهده دارد و باید به دقت نظارت کند.

بودجه‌های گذشته ردیفاندر ردیف بود

*مشکل دیگر بودجه این استکه در طول سال های گذشته ردیف اندر ردیف بوده است. دوتا برادر در یک دستگاه بودنددو ردیف کردند پسر عمو آمده چهار ردیف شده. معلوم نیست این ردیف ها در اختیار کیستو چه کسی بر آنها نظارت می کند. به ما کمک کنید باید بر این ردیف ها نظارت کنیم ومشخص شود این پول کجا مصرف می شود.

باید بدانیم پول‌ها کجا میرود و چه میشود؟

*سال‌های گذشته در قانونبودجه، ردیف اندر ردیف درست شده بود. ردیف ها در لایحه بودجه امسال کاهش پیدا کردهاست. به ما کمک کنید که این تغییر تصویب شد. حتما به شما مراجعه می کنند و فشار میآورند، باید بتوانیم بر این ردیف ها نظارت کنیم تا روشن باشد این پول کجا می رود؟کجا مصرف می شود؟ اگر روند سال های گذشته ادامه پیدا کند، به فرض محال دولتدوازدهم بتواند کشور را اداره کند اما دولت بعدی نخواهد توانست. در واقع ما در یکبن بست قرار می‌گیریم.

به چالش های اصلی کشور ورود کردیم

*در بودجه امسال برای همه چالش های اصلی کشورورود کردیم و این روند را در 4 سال آینده ادامه خواهیم داد. تلاش در دولت یازدهمثبات و آرامش اقتصادی بود. می خواستیم لوکوموتیو و قطار روی ریل قرار گیرد، حالاسرعت و قدرت لازم می خواهیم. باید با سرعت پیش برویم و به اهداف مان برسیم. سال‌هایگذشته از ابتدای سال نگران رشد اقتصادی بودیم چون با رشد منفی مواجه بودیم.

*می خواهیم اقتصاد کشور دارای رشد، تورم قابلکنترل، اشتغال قابل قبول، قرار گرفتن صندوق های بازنشستگی و بانک ها در مسیر درستو بودجه ریزی شفاف باشد. در اشتغال حرکت بزرگ بوجود بیاوریم و در حوزه رفع فقر قدمبلند برداریم.

بودجه 97 براساس اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت

*بودجه 97 بودجه ای براساس اشتغال فراگیر و برمبنای رفع فقر و ایجاد عدالت است. در گذشته شرایط ما به گونه ای بود که می بایستدولت مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. در دولت یازدهم در همه سال هارشد مثبت داشتیم جز در سال 92. که رشد سال قبلش براساس اعلام بانک مرکزی منفی 6.7و براساس اعلام مرکز آمار منفی 7.4 بود.

*قدم های بلندی در دولت دوازدهم برداشته شد تابه طور متوسط، سالانه رشد بالای 5 درصد داشته باشیم. اگر دست به دست هم دهیم از اینمشکلات عبور می کنیم.

*تورم در دولت یازدهم مهار شد و هدف‎گزاری این بود کهتورم یک رقمی شود. می خواستیم سال آخر دولت، تورم یک رقمی شود اما یک سال زودترتورم یک رقمی شد، تلاش ما این است که مهار تورم را ادامه دهیم.

*در حوزه اشتغال مشکل بزرگی پیش روی ما است، درانتخابات نیز یکی از مسائل اصلی اشتغال بود و همه کاندیداها به مردم قول اشتغال وکاهش بیکاری می دادند. در دو فصل آغازین امسال نسبت به سال گذشته اشتغال خالص ما750 هزار نفر است که تا پایان سال متناسب با فصل های بعدی باید ببنیم آمار چه طورمی شود. البته این اشتغال با نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد.

*پیش بینی می شود در سال آینده نیروهای فعال جدیددر بازار کار حدود 840 هزار نفر باشد. یعنی ما باید حرکت بزرگی را برای اشتغالانجام دهیم. در لایحه بودجه امسال یک مسئله مهم اشتغال است، با درآمدی که در تبصره18 پیش بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی وهمچنین تسهیلات بانک‎ها این سه با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغالدر اختیار ما می گذارد.

*در گذشته تجربه بسیار بدیدر اشتغال داشتیم. هر دولتی آمده در اشتغال کاری کند، وامی را تقسیم کرده ولی بهنتیجه مثبت نرسیده است. تلاش ما برای اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امورخاص و ویژه صرف کنیم.

طرح مهم دولت برای رفعفقر مطلق در سال ۹۷

* سرمایه گذاری وقتی درکشور ما انجام می شود که سرمایه گران نباشد، باید سرمایه را ارزان کنیم. اگر میخواهیم در صادرات غیرنفتی رقابت کنیم. باید تسهیلات بانکی برای سرمایه گذارانارزان در بیاید. سرمایه گذاری خارجی امروز سهل تر و اسان تر شده است. قراردادهایی که با دولت ها و بانک های اسیایی واروپایی بستیم ده ها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما گذاشته که قابل بهره برداریاست. با آوردن این سرمایه در کنار سرمایه داخلی می توانیم تحول بزرگ در اشتغالدرست کنیم.

درخواست اصلاح شرایط پرداخت یارانه نقدی

*از طریق اصلاح قیمت ها رقمی که به دست خواهیماورد معادلش را از صندوق توسعه می گیریم و این دو با هم در بانک ها قرار می گیرد وبانک هم سهم خودش را روی این می گذارد. این مجموعه منبع جدیدی برای اشتغال بویژهدر بافت فرسوده و صادرات غیرنفتی و ...است. اولین ویژگی بودجه سال 97 موضوع اشتغالاست. این بزرگترین نکته ای است که در بودجه 97 آمده است. دولت می گوید ما سال آیندهبا تجهیز این منابع می تواینم حرکت بزرگی در اشتغال بوجود آوریم. این مساله مهم دربودجه سال 97 است.

*موضوع دوم مساله رفع فقر است. این بودجه برایرفع فقر است.این بودجه و تبصره 14 آن برای این است که ما بتوانیم به هدف رفع فقرمطلق برسیم. برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار مهم و بزرگ برایاستانداردسازی زندگی اقشار آینده در سال آینده برخواهد داشت. وعده ای که دادیم ایناست که رفع فقر مطلق از بودجه 97 آغاز می شود. همه شما برای فقرا نگرانید و حق باشماست. همه می دانیم اقشاری در این کشور شرایط زندگی خوبی ندارند. در سال 96 برایآنهایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداختی بیش از 3 برابر سال گذشتهداشتیم.. این اولین قدم مهمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است.

صندوق رفاه اجتماعی امیدتشکیل می شود

*در سال آینده باید حداقل زندگی مردم واستاندارد حداقل را برای زندگی مردم تعیین کنیم. این چیزی است که در سال 97 اعلامخواهیم کرد. این را در یکی دو استان به شکل پایلوت اجرا خواهیم کرد. استاندادی رابرای حداقل زندگی تعیین می کنیم. اعلام می کنیم هرکسی زندگیش پایین تر از این استاندارداست اعلام کند و می تواند در یک سازمان حمایتی ثبت نام کند و ما نظام تامین اجتماعیسال اینده به صورت گسترده اغاز خواهیم کرد. می خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه ازحداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند اینکار از بودجه 97 شروع می شود. ما از نمایندگانمی خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم به دست شما با کمک دولت انجام دهید. در همینراستا سازمان تامین اجتماعی تبدیل می شود به یک صندوق رفاه اجتماعی امید. شرایط جدیدیرا برای یارانه نقدی به وجود می آید. نمایندگان محترم مجلس باید با هم کار کنیم وهم دیگر را یاری کنیم باید خواست مردم را فراهم کنیم هر آنچه به دست امد برایمخارج دیگر بر نمی گیرد هر آنچه در تبصره 14 به دست آید برای رفع فقر یا کارهایبخش سلامت هزینه می کنیم.اولی اشتغال، رفع فقر، تعریف یک استاندارد برایحداقل زندگی، سیستم دقیق پایشی و نظام جدید تأمین اجتماعی برای همه مردم.

*اگر لایحه پیشنهادی دولتبه همین صورت که پیشنهاد دادیم به تصویب نمایندگان برسد من به ملت اعلام میکنم کهسال آینده شاهد یک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. اینکه میگویم بودجه را تا 12بهمن به ما برگردانید، برای این است که امسال برای تدوین آیین نامه های بودجه نیازبه وقت بیشتری داریم.

*صنعت مسکن می تواند پیشتاز در اشتغال باشد. درسال های گذشته در این بخش رشد ما منفی بوده است و از زمستان گذشته این حرکت اصلاحشد و به سمت رشد مثبت رفتیم. در سه ماه اول سال 96 رشد مسکن با مثبت هفت بوده است.این نشان می دهد که ما در بخش مسکن برای حرکت میدان داریم. اما باید چند سئوال راپاسخ داد.1- ما چگونه باید مسکن مردم را تامین کنیم؟2- چگونه مسکن را بازسازیکنیم؟3- چگونه امنیت جانی در مسکن ها تامین کنیم؟4- چگونه نشاط لازم  در مسکن را به جامعه برگردانیم؟

مسکن مهر از جیب فقرادرست شد

*همه این ها بابازسازی بافت فرسوده انجام می شود. اگر رفتیم بیرون شهر و برجی را بالا بردیم ایناول مشکل است.‌جاده،آب و گاز این برج کجاست؟ هیچ چیزی نیست. این اول گرفتاریمیشود. خطای ما این بود که در دولت های گذشته رفتند تا بیابان ها را تبدیل به مسکنکنند. مسکن در وسط شهر جای دارد. در وسط شهر ساختمان هایی برای 60 یا هفتاد سالپیش با یک زلزله ویران می شود. در قلب تهران و شهرهای بزرگ این مسکن ها هستند. یکمحله را برعهده بگیریم و مسکن مناسب بسازیم.این نیاز به بودجه ندارد. نمیخواهد کهما برویم در صندوق و پایه پولی مان دست ببریم. مسکن مهر مشکلش این نیست که پایه اشسفت است یا شل است؟ مسکن مهر از چه پولی درست شد؟ این را جواب بدهید. استقراض ازبانک مرکزی یعنی اشتباه. مسکن مهر از جیب فقرا درست شد چون پایه پولی بالا رفت.همه راه اشتباه در فهم مسکن انتخاب کردند.مسکن مهر ریشه اش غلط و نادرست بود. حالامن کاری به مسکن مهر ندارم.

*بحث من این است که ما باید مسکن مردم را به طورصحیح درست کنیم. ما نیاز به پول بانک مرکزی نداریم. شما سرمایه دار را می آوردید وزمین در اختیارش قرار می دهید. این سرمایه دار مسکن نوساز به صاحبان خانه میدهد،‌دربرابرش مسکنی که می ماند به عنوان سودش برداشت میکند. من جلسات متعددی در موردبافت فرسوده گذاشته ام. افرادی را در این جلسات دعوت کردم که گفتند ما نیاز به هیچچیزی نداریم فقط می خواهیم وقتی خانه را می سازیم مشتری داشته باشد. پس ما بهتسهیلات برای خانه اولی ها،‌ صاحبان خانه های فرسوده نیاز داریم.

*سالانه ساخت 200 هزار واحد مسکونی با تسهیلاتجدید واحد مسکونی جز برنامه ها است. دولت خانه نمی سازد. دولت ناظر است و مردم وشرکت ها خانه میسازند.

*در این بودجه توجه ویژه به صادرات غیرنفتی شدهاست و خواهش میکنم توجه کنید چون بودجه ما جدید است . این بودجه ایجاد تحول جدیدخواهد کرد. در این زمینه باید اول فضای منطقه را فراهم می کردیم. شما به چهکشورهایی میخواهید صادر کنید؟ چگونه جذب سرمایه کنید؟ همه این ها به تعامل گستردهبا جهان نیاز داشت. ما به حول و قوه الهی در یک کار عظیم و بزرگ در سال های اخیردر منطقه امنیت و ثبات را به منطقه بازگرداندیم. دست رزمندگان اسلام و مقاومت رامی بوسیم. آنها ،استکبار جهانی و صهیونیست را مایوس کردند. عراق،سوریه و لبنان راامن کردند و انشاءاله در آینده یمن هم امن خواهد شد. من نمیخواهم بگویم همه مشکلاتامنیتی حل شده است اما پایه های تروریست فرو ریخته است. امروز باید از نظر سیاسی،‌اقتصادی،فرهنگی و ... در منطقه فعال شویم. پس ما نیاز به یک تحرک برای صادرات داریم. ایناشتغال ما از طریق صادرات غیرنفتی انجام میشود.

دو پیش شرط برایرابطه ایران با عربستان

*اگر کشوری در منطقه مااست که متاسفانه زیاد حرف می زند و حرف هایش بی منطق است ما با آن کشور هم مشکلنداریم.عربستان به عنوان کشور همسایه ما بمباران یمن را از فردا قطع کند.اینکه سرتواضع در برابر اسرائیل فرو آورده از این حالت رکوع خارج شود ما از فردا مشکلی باعربستان نداریم. عربستان بمباران یمن را قطع کند و التماس برای رابطه با اسرائیلرا قطع کند.

غصه نقض برجام را نداریم

*در موضوع ما پیمان شکن نیستیمما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم. ما پیمان به سختی می بندیم اما اگر امضاکردیم پای امضایمان می ایستیم و ما به عهدمان عمل می کنیم.به اروپا،‌آمریکا و دیگرکشورها میگوییم تا آنها پای عهد هستند ما پای عهدمان خواهیم ماند. ما آغاز گر نقضبرجام نه هستیم،‌نه خواهیم بود. اگر هم آنها بخواهند نقض کنند غصه ای نداریم چونپیش بینی کافی داریم.

راهکار دولت برای حل مشکل طرح های نیمه‌تمام

امروز یک مشکل ما در عدمرونق اقتصادی چیست؟ به تبصره 19 لایحه بودجه توجه کنیم. طرح های فراوانی نیمه کارهرها شده، یعنی بخشی از سرمایه کشور قفل است. آنچه مانده هم با باد و باران و آفتابدارد از بین می رود. 6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام داریم،چه طور باید حل کرد؟ هر کدام اینها راه بیفتد. مشکلی از مشکلات مردم حل می شود.رقم بودجه عمومی سال آینده 368 هزار میلیارد تومان است، قصد داریم بودجه عمرانیتبدیل به اهرم شود یعنی ظرفیت صندوق، منابع بانک ها، بخش خصوصی و دولت جمع شوند تاطرح های نیمه تمام را تکمیل یا واگذار کنیم تا به این ترتیب شاهد یک کار بزرگ دربخش عمرانی کشور باشیم.

*در سال های گذشته درآمد نفتی بسیار کاهش پیداکرده بود اما این روزها وضع ما خوب شده است، تا پایان سال علی القاعده به طورمتوسط برای فروش هر بشکه 50 دلار درآمد حاصل می شود. علی رقم شرایط سخت، طبق مصوبهمجلس 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و امسال مجلس می خواهد 2 درصد بهآن رقم اضافه کند. 32 درصد درآمد حاصل از فروش نفت و گاز 15 میلیارد دلار می شود.از نمایندگان می خواهیم، 20 درصد در صندوق بماند. 12 درصدی دیگر برای طرح های مهمهزینه شود. اولین حوزه اصلاح امور بانکی است. اقتصاد ما درست نخواهد شد تا اموربانکی ما اصلاح نشود. تاکنون چند اصلاح در امر بانکی انجام دادیم.

ماجرای استمداد طلبی دولتروحانی از رهبری در قبال برخی آدم‎های عجیب و غریب

*6تعاونی متخلف که 25 درصدبازار پولی کشور در اختیار آنها بود. آخر دولت یازدهم و اول دولت دوازدهم همه تلاشخود را به کار گرفتیم تا خسارتی که از طرف این چند تعاونی اعتباری در کشور به وجودآمد و زندگی مردم را دچار مشکل کرده بود، جبران شود. این تعاونی ها نه تنها راجعبه سود تسهیلات هر روز تصمیم می گرفتند و این حوزه را به هم می ریختند بلکه بازارارز، سکه و املاک را هر طور می خواستند به هم می زدند، دولت یازدهم از مقام معظمرهبری استمداد طلبید چون 3-4 میلیون نفر تمام زندگی شان تلف می شد. این صندوق هاچه کسانی بود. چقدر سخت بود با این صندوق ها برخورد کردن. اینها رفتند بودند همهجا را دیده بودند، از تمام ارگان ها به من نامه می نوشتند که این آدم خوبی است،چرا دارید حسابش را می بندید آدم های عجیب غریب می آمدند و سفارش می کردند. با کمکرهبری، سه قوه و شورای عالی امنیت ملی، بانک مرکزی اختیار یافت به این مسئله ورودکند و کار بزرگی انجام شد. 98 درصد سپرده گذاران یا پولشان را گرفتند یا تا آخر اینماه می گیرند. 2 درصد دیگر هم تلاش داریم اموال شان را شناسایی و مشکل شان را حلکنیم. حل مشکل 98 درصد سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود. کار بزرگی انجام شدرهبری، تمام قوا و شورای عالی امنیت ملی کمک کردند. نباید بگذاریم این حادثه درکشور ما تکرار شود. بانک مرکزی هر اختیاری بخواهد شورای عالی امنیت ملی به او میدهد تا این مشکل برطرف و دیگر تکرار نشود. این ها اقتصاد و زندگی مردم را نابودکرده بود. این مسئله به همراه کاهش نرخ سودتسهیلات، ارتباط با بانک های خارجی وافزایش سرمایه بانکها 4 قدم بزرگی بود که برداشته شد. امروز به اصلاح نظام بانکی نیازداریم. 3 میلیارد دلار برای اصلاح امور بانکی می خواهیم.

*موضوع دیگری محیط زیست است. رسیدگی به وضع گردو غبار و ریزگردها اهمیت دارد. مشکل پسماندها معضل بزرگی در کشور ایجاد کرده استدر شمال کشور لب رودخانه و کنار جنگل را نگاه کنیم. جنوب را هم ببینیم که چه وضعیدارند. ما قدم هایی برداشتیم اما برای رسیدن به هدف این قدم ها کم است. ما براینهال کاری و رفع مشکل ماشین های فرسوده قدم برداشته ایم اما هوای ما هنوز آلودهاست،‌ خانه های مردم مقاومت در برابر زلزله ندارد. ما باید معضل آب را حل کنیم.بهترین راه حل معضل آب بهره وری از آب است.

*طرح هایی که امروز وجود دارد، یک تحول بزرگاست. آب های تحت فشار، کشت های گلخانه ای تحول های بزرگی هستند. ما آماده ایم تامجلس برای طرح های مهم کشور اعم از اصلاح نظام بانکی و طرح های محیط زیستی را کهدو مشکل بزرگ است و در بودجه پیش بینی شده، رسیدگی کند.

مشکلات کشور ازآسمان هفتم نیامده است

*نکته آخر این است که نمایندگان محترم صندوق هایبازنشستگی ما وضع درستی ندارند. تمام مشکلات ما در کشور نه از آسمان هفتم آمده استو بسیاری از آنها از بیرون مرزها نیامده است. خودمان در بسیاری از موارد تصمیمنادرست گرفتیم که باید حل کنیم. در زمینه صندوق ها باید قدم بزرگی برداریم، اولینقدم این است که صندوق های بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی و بانک ها دست از بنگاهداری بردارند. ممکن است که سهام داشته باشند اما مدیریت بنگاه را نباید داشتهباشند. این اولین قدم مهم است که دولت در این زمینه برداشته است و شما باید کمک کنید.

*نمایندگان محترم بعد ازاینکه توطئه ابرقدرت ها در منطقه برای مسلط کردن گروه های تروریستی با شکست مواجهشده است، امروز آمریکایی ها توطئه جدید با کمک اسرائیل آغاز کرده است و آن تعرض بهقدس شریف است. ما در برابر توطئه قدرت های بزرگ و آمریکا و استکبار نه ساکت بودیمو نه ساکت خواهیم ماند. هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین برمیداریم. این سرزمین مسلمانان است و آنجایی بود که پیامبر از آنجا به معراج رفتند.ما مسلمان ها در برابر حفاظت از قدس شریف و حقوق مردم فلسطین در تمام لحظاتمان بهعنوان آرمان مقدس مدنظرمان بود و آمریکا و صهیونیست موفق نخواهد بود و مسلمانانشاءالله روزی قدس را آزاد خواهند کرد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر