کد خبر: 37259
A

کمیسیون مشترک برجام و ترسیم افق روشن برای آینده توافق

بتازگی دهمین کمیسیون مشترک برجام هم با شرکت نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 در وین برگزار شد و هیات های حاضر در اجلاس ضمن امیدواری به آینده برجام، بر ضرورت اجرای آن از طرف همه طرف های توافق تاکید کردند.

کمیسیون مشترک برجام و ترسیم افق روشن برای آینده توافق
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهلت بررسی برجام در کنگره بیست ویکم آذرماه به پایان رسید اما اتفاقی خاصی از جانب نمایندگان این کشور صورت نگرفت و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا اظهار کرد که در ماه ژانویه (دی ماه) تصمیم خود را در این باره خواهد گرفت. این در حالی است که مقامات جهان از پایبندی آمریکا به توافق هسته ای سخن به میان آورده اند. این گزارش نگاهی دارد به مهمترین رخدادهای بین 21 تا 26 آذرماه که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به برجام ارتباط می یابد.

** نشست کمیسیون مشترک برجام در وین
دهمین کمیسیون مشترک برجام میان ایران و کشورهای 1+5 به سرپرستی «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و «هلگا اشمیت» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد. در این نشست که با حضور هیات‌‌های ایران، اتحادیه اروپا و شش کشور(آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه این کشورها برگزار شد، نمایندگان کشورمان نشست‌های دوجانبه ای را با برخی از اعضای 1+5 و اتحادیه اروپا داشتند.
در جریان این نشست ها معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشور نیز با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان دیدار و گفت وگو کرد.
در جریان این دیدارها، رایزنی‌های مفصلی در ارتباط با مباحث فنی و حقوقی مفصل انجام شد. همچنین بخشی از مسائل مطرح شده در کمیسیون مشترک به موضوع اجرای پیوست سوم برجام در خصوص همکاری صلح آمیز هسته‌ای اختصاص یافت و تمام شرکت کنندگان، پایبندی مستمر خود را به تعهدات برجامی مورد توجه قرار داده و بر ضرورت تضمین اجرای موثر آن در همه بخش‌های مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند.

** لفاظی موگرینی درباره راز مقدمه برجام
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه‌ای که در پارلمان این اتحادیه برگزار شد با ادعای اینکه رازی را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 افشا خواهد کرد، افزود: در بخش مقدمه این توافق 104 صفحه‌ای، نه در یکی از بندهای آن- من الان آن را حفظ شده‌ام- یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنم- به درخواست ایران گنجانده شد.»
سید عباس عراقچی اما در پاسخ به این موضوع با تاکید بر اینکه اظهارات موگرینی درباره برجام «تا حدی هم لفاظی است» گفت: در برجام یک جمله‌ای وجود دارد و آن اینکه اجرای کامل برجام می‌تواند در تامین صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی مشارکت کند. به نظرم این قبیل اظهارات تا حدی هم لفاظی است، قبلا آقای ترامپ در خصوص این مساله مانورهایی داده بود. متن برجام کاملا مشخص است وهیچ ارتباطی به مسائل منطقه‌ای و جهانی ندارد و اینکه از یک جمله‌ای که معنی و مفهومش کاملا مشخص است کسی بخواهد تلقی‌های دیگری بکند حتما پذیرفتنی نیست.

** برجام و سردرگمی آمریکا از ماندن یا خروج
در یک نشست خبری «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره نبود طرحی در کنگره آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران علیرغم فرارسیدن ضرب‌الاجل قانونگذاران گفت «اگر اصلاحات مناسب برای توافق هسته‌ای در کنگره و توسط متحدان آمریکا انجام نشود، توافق پایان خواهد یافت.»
به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای واگذاری تصمیم گیری درباره برجام به کنگره و پایان یافتن فرصت 60 روزه اعضای کنگره برای تصمیم‌گیری درباه وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، برخی دستیاران قانونگذارن آمریکایی خبر داده‌اند که این هفته کنگره بدون آنکه درخصوص بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای تصمیمی بگیرد از این ضرب الاجل که به پایان رسیده است، عبور خواهد کرد و اجرای توافق هسته‌ای تا حدود یک ماه دیگر (دی ماه) که ترامپ بار دیگر باید تصمیم خود درباره تائید پایبندی ایران را اعلام کند، ادامه خواهد داشت.
از طرفی «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا در خصوص تصمیم آمریکا درباره برجام در دیداری غیر علنی با دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کرد، آمریکا فعلا در برجام می‌ماند، تاکید کرده است که این توافق نواقصی دارد که باید رفع شود. همچنین «هیثر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشستی خبری گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور تا قبل از ماه ژانویه اقدامی درباره برجام انجام نخواهد داد.

** روایت گوترش از پایبندی آمریکا به برجام
«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت اظهار کرد که تهران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی پایبند بوده است. همچنین وی تاکید کرد توافق هسته‌ای همچنان بهترین راهکار برای اطمینان یافتن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.
دبیر کل سازمان ملل در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ بر عدم تایید توافق هسته‌ای با ایران، تصریح کرد « اطمینان می دهم که آمریکا تعهد خود برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای با ایران را در شرایط فعلی اعلام کرده است.» وی همچنین با استقبال از حمایت روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای گفت: من آمریکا را تشویق می کنم تا همچنان به تعهداتش نسبت به توافق هسته‌ای پایبند باشد و پیش از اتخاذ اقدامات بیشتر، تبعات گسترده‌ای را که این اقدامات می تواند بر کل منطقه داشته باشد، در نظر بگیرد.
در ایران نیز مواضع مختلفی در قبال تهدیدهای آمریکا مبنی بر خروج از برجام اتخاذ شده است به عنوان نمونه «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت برجام در صورت عدم تایید پایبندی ایران به توافق توسط کنگره آمریکا در روزهای آینده، گفت: ما برای تمامی روش‌های احتمالی آنها راه حل‌هایی در نظرگرفته‌ایم و باید ببینیم آنها چه مسیری را طی می‌کنند. وی تاکید کرد که «اگر همه طرف‌ها به برجام متعهد باشند، برای آینده امنیت منطقه و جهان مفیدتر است و اگر راه دیگری انتخاب کنند برای آن نیز فکر شده است، نگران نباشید.»
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر