کد خبر: 37350
A

خبرهای خوش برای زلزله‎زدگان: اذن رهبری بر برداشت۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه و وام‎های ۵۰ میلیونی

با موافقت نمایندگان برای اصلاح بخشی از قانون بودجه ۹۶، شرایطی برای کمک مالی به زلزله‌زدگان کرمانشاه شامل دریافت وام ۵۰ میلیونی، کاهش هزینه برق و ... مهیا شد.

خبرهای خوش برای زلزله‎زدگان: اذن رهبری بر برداشت۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه و وام‎های ۵۰ میلیونی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ؛ طرح یکفوریتی اصلاح برخی تبصره های قانون بودجه سال۹۶ بند (هـ) الحاقی، موضوعی بود که برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه دردستور کار امروز مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب این طرح، شرایط را برایگرفتن وام 50 میلیونی مردم زلزله زده، افزایش مرخصی کارکنان مناطق زلزله زده، کاهش50 درصدی هزینه برق مصرف و ... مهیا کردند.

در جریان بررسی این طرح زمانی که بحث به برداشت200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای کمک به زلزله زدگان رسید، محمد حسینی نماینده تفرش با اعلام تذکری گفت: باتوجه به برداشت از صندوق توسعه ملی، برای کمک به زلزله زدگان، طرح ارائه شده در راستایاصلاح قانون بودجه نیست بلکه سرجمع بودجه را افزایش داده و متمم بودجه است. لذا بایداز سوی دولت پیشنهاد داده شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس درپاسخ به این تذکر اینگونه شفاف سازی کرد: برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت کمک بهزلزله زدگان از مقام معظم رهبری اذن گرفته ایم و ایشان اجازه داده اند مبلغ ۲۰۰ میلیوندلار از صندوق توسعه ملی برای کمک به زلزله زدگان اختصاص دهیم. بنابراین این طرحاشکال قانون اساسی ندارد. اگر اذن ایشان نبود، حرفشما درست بود.

سرانجام این طرح یکفوریتی با 178 رأی موافق، 20 رأی مخالفو 8 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده به تصویب رسید. در متن ‌آمده است:

به منظور کاهش مشکلات و تسریعدر بهبود شرایط زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و سایر استان‌هاو مناطقی که در نیمه دوم سال 1396دچار زلزله شده یا می‌شوند، اقدامات زیر به عمل آید:

1-نرخ سود و کارمزد تسهیلات موضوع قانون "حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایداردر مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی" برای افراد مشمولساکن در مناطق زلزله زده صفر درصد تعیین می‌گردد.

2-معادل ریالی یکصد میلیون (100.000.000) دلار تا سقف سه هزار و پانصد میلیارد(3.500.000.000.000) ریال از سر جمع اعتبارات ردیف‌های موضوع بند (الف) تبصره (4) قانونبودجه سال 1396 کل کشور کسر و از محل ردیف‌های هزینه‌ای تعیین شده، صرف بازسازی مدارس،درمانگاه‌ها و مجتمع‌های آبرسانی تخریب شده می‌شود. این اعتبار علاوه بر اعتباراتیاست که تاکنون از سایر منابع، تعهد، تأمین و پرداخت شده است.

3-در مناطق زلزله‌زده یارانه سود تسهیلات برای احداث و بازسازی مسکن روستایی تا سقف چهارصدمیلیون (400.000.000) ریال و برای ساخت مسکن شهری تا سقف پانصد میلیون(500.000.000) ریال تعیین می‌گردد و متناسب با درصد تخریب واحدهای مسکونی به آنها اختصاصمی‌یابد.

4-معادل ریالی دویست میلیون (200.000.000) دلار تا سقف هفت هزار میلیارد(7.000.000.000.000) ریال از منابع صندوق توسعه ملی برداشت می شود و به سقف بودجه کلکشور اضافه می گردد و منابع حاصل به تدریج و تا پایان سال از محل ردیف‌های تعیین شدهبا اولویت به پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن موضوع جزء (3) و اشتغال موضوع جزء(1) این تبصره، یارانه تولید واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و صنفی، امهالدو ساله تسهیلات قبلی پرداخت شده و یارانه سود تسهیلات جهت بازسازی و بهسازی واحدهایآسیب دیده تجاری، تولیدی، خدماتی و معدنی موضوع بند (4) ماده واحده "قانون تسریعدر بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه مصوب 19/3/1392" اختصاص می‌یابد.

5-اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت دولت مرخصی استحقاقی سال جاری کارکنان دولت آسیب دیدهاز زلزله که در مناطق زلزله زده سکونت دارند به مدت پانزده روز افزایش یابد.

6-قیمت برق مصرفی خانوارهای شهری و روستایی زلزله زده برای مصارف خانگی تا پایان سالجاری پنجاه درصد (50%) کاهش می یابد. وزارت نیرو مکلف است نسبت به اصلاح بودجه شرکت‌هایمادرتخصصی برق و شرکت توزیع نیرو و برق استان کرمانشاه و سایر استان‌ها به نحوی اقدامنماید که هزینه ناشی از اجرای آن به شرکت توزیع نیرو و برق استان کرمانشاه تحمیل نشود.

7-وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند جهت تأمین هزینه‌های بازسازی تأسیسات آسیب‌دیده گاز،آب و فاضلاب و برق مناطق زلزله زده ، نسبت به اصلاح بودجه شرکت‌های مادرتخصصی تابعهذی‌ربط و شرکت‌های استانی مربوطه اقدام نمایند به نحوی که هزینه‌های بازسازی این تأسیساتفقط به شرکت‌های استانی کرمانشاه تحمیل نگردد.اختیارات مجمع عمومی شرکت‌هایمذکور در این خصوص به وزرا تفویض می‌گردد.

8-دولت مکلف است گزارش این تبصره را در پایان ماه به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسباتمجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

با تصویب این طرح از سوی نمایندگان، مجلس توانست برای کمک به زلزله‎زدگان گام مهمی را بردارد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر