کد خبر: 37770
A

افراد دارای معلولیت های شدید می توانند از سامانه های حمل و نقل درون شهری رایگان استفاده کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که استفاده افراد دارای معلولیت های شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی وعمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری، ریلی،هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی موادی از لایحه حمایت از حقوق معلولان را تصویب کردند.
نمایندگان مجلس در ماده 3 لایحه حمایت از حقوق معلولان مصوب کردند که به منظور سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت برامورمناسب سازی وهمچنین نظارت براجرای ماده 2 این قانون، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور تشکیل می شود.
اعضای این ستاد عبارتند از:
1-وزیرکشور یا معاون ذی ربط
2.رییس سازمان
3.معاون ذی ربط وزیر راه و شهرسازی
4.معاون ذی ربط وزرات صنعت، معدن وتجارت
5.معاون ذی ربط وزارت علوم
6. معاون ذی ربط وزارت آموزش و پرورش
7.معاون ذی ربط سازمان برنامه و بودجه
8.معاون ذی ربط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی
9.معاون ذی ربط بنیاد شهید وامور ایثارگران
10-نماینده تشکل های غیر دولتی جانبازان
11-نماینده شبکه های ملی تشکلهای مردم نهاد
12.رییس شورای عالی استان ها
13.نماینده سایر دستگاه ها حسب دعوت رییس ستاد
نمایندگان در تبصره ماده 3 این لایحه ، ستاد را مکلف کردند که برامر مناسب سازی ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی نظارت و گزارش های اقدامات آن ها را درخواست کند.
در ماده 4 تصویبی این لایحه نیز شهرداری ها مکلف شدند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری،مشروط کنند.
نمایندگان مجلس در ماده 5 این لایحه، وزارت خانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری ها را مکلف کردند حسب مورد نسبت به مناسب سازی ودسترس پذیری کلیه پایانه ها، ایستگاه ها، تاسیسات سامانه ها وناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد دارای معلولیت اقدام کند.
نمایندگان در تبصره 1 ماده 5 این لایحه، شهرداری ها را مکلف کردند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت های شدید، سامانه های حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسب سازی شده ایجاد کنند.
در تبصره 2 ماده 5 این لایحه همچنین تصویب شد که استفاده افراد دارای معلولیت های شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی،هوایی و دریایی دولتی وعمومی نیم بها است.
نمایندگان در این ماده وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه را منظور کند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر