کد خبر: 38859
A

دولت درمورد قیمت حامل های انرژی سناریوهای مختلفی دارد

سخنگوی دولت موضوعات مطرح شده در مورد قیمت حامل های انرژی را گمانه زنی عنوان کرد و گفت: دولت در این زمینه سناریوهای مختلفی در نظر دارد.

دولت درمورد قیمت حامل های انرژی سناریوهای مختلفی دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد باقر نوبخت امروز - سه شنبه- در ادامه نشست خبری هفتگی خود افزود: تلاش دولت این بود که دیوار تحریم فروبریزد اما ما برای موفقیت خود با منابع داخلی تکیه می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما بارها نظرکارشناسان و صاحبنظران رادرمورد سیاست دولت برای رشد اقتصادی جویا شدیم و گفتیم که آیا نظر دیگری یا خیر؟
سخنگوی دولت ادامه داد: گفتند برای رشد اقتصادی معقول و فرصت شغلی حتما باید در کشور سرمایه گذاری شود صرف نظر از این که سیاست اقتصاد مقاومتی را به استفاده از سرمایه گذاری خارجی توصیه می کنند و باید بستر سازی لازم انجام شود.
نوبخت افزود: سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی اختصاص یافت و رشد سرمایه گذاری 1/7درصد شد و این در حالی بود که همواره رشد سرمایه گذاری منفی بود.
وی تصریح کرد: تابستان سال گذشته برای نخستین بار نه تنها همه کسانی که وارد بازار کار شده جذب شدند بلکه تعدادی از بیکاران هم حذب شدند البته در برابر سه میلیون جوان بیکار این میزان کافی نیست و باید کارهای بزرگ تری انجام شود.
وی خاطرنشان کرد:سال آینده می بایست دو میلیون و 410 هزار بشکه نفت با قیمت 55 دلار صادر کنیم که منابع حاصل از آن 50 میلیارد دلار می شود، 32 درصد آن به صندوق توسعه ملی 14 و نیم درصد به شرکت نفت برای سرمایه گذاری پرداخت می شود و کل ارز در اختیار دولت 27 میلیارد دلار است که باید دولت هزینه های ضروری رفاه اجتماعی و 67 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی پرداخت کند .
سخنگوی دولت اضافه کرد:دولت امسال 17 هزار و 900 میلیارد تومان به واحدهای کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کرد و برای سال آینده این رقم به 74 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که اینها همه از منابع داخلی و بانک ها صورت می گیرد.
نوبخت همچنین درمورد قیمت حامل های انرژی تصریح کرد که موضوعات مطرح شده گمانه زنی است و دولت سناریوهای مختلفی را در نظر دارد.
وی یادآور شد: یکی از اقدامات دولت برای سال آینده ارائه تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط و توجه به مسکن و نوسازی شهرهاست و این از انتظاراتی است که مردم داشته اند و اظهار می کردند که چرا در دیگر کشورها با بروز زلزله چنین اتفاقاتی نمی افتد.
وی تصریح کرد: دولت تصمیم دارد سالانه 100 هزار واحد از واحدهای محله های فرسوده کشور را در تهران و دیگر شهرها که شناسایی کرده است را نوسازی کند و از تعداد واحدهایی که بیشتر ایجاد می شود تا 60 درصد وام به سود 9 درصد پرداخت کند تا جوانان بتوانند در داخل شهرها اسکان یابند.
سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود از خبرنگاران دعوت کرد تا فردا در نشست خبری علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی تلفیق مجلس که در سازمان برنامه و بودجه برگزار می شود، شرکت کنند. وی قرار است جزییات برنامه های دولت برای سال آینده را تشریح کند.
نوبخت با طرح این سوال که آیا به نظر شما از مشکل اشتغال مهم تر نیز در کشور وجود دارد ؟،گفت: جوانان تحصیلکرده ما انتظاراتی دارند.
وی خاطرنشان کرد: چقدر در بخش حامل های انرژی بزرگنمایی کردند ولی دولت برای تمام این موضوعات برنامه ریزی کرده است.
سخنگوی دولت درمورد مطالبه مردم برای مقابله با آلودگی هوا نیز اظهار کرد:در بحث آلودگی هوا انتظار این است که دولت اقدامات لازم انجام دهد برای همین تصمیم گرفته شد 17 هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شود.
نوبخت خاطرنشان کرد: دولت باید یا محافظه کاری کند و بیمار فرسوده خود را با حفظ امانت به دولت بعدی تحویل دهد ولی وقتی می توان اصلاحاتی انجام داد باید تلاش کنیم مشکلات و آسیب ها را به مردم به حداقل برسانیم دولت می داند که کارنامه مثبت آن به رای مردم بستگی دارد آیا می توانیم به نظر مردم بی تفاوت باشیم.
وی تصریح کرد: دولت تلاش کرد مشکلات را شناسایی و برنامه ریزی کند و خود را موظف می داند تا برای مردم رفاه ایجاد کند.
وی با بیان جمله ای از مرحوم دکتر علی شریعتی مبنی بر اینکه «آنچه باعث اعتراض است فقر و تبعیض نیست بلکه احساس فقر و تبعیض است»، گفت: البته به هیچ وجه از مشکلات مردم نا آگاه و بی تفاوت نیستیم و از این لحاظ شرمنده هستیم ولی تلاش ما این است که مشکلات را به حداقل برسانیم.
سخنگوی دولت با بیان این که از وجدان عمومی ایرانیان سوال می کنم از زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد کسانی که مسئله گرانی را مطرح می کنند، آیا شاهد رشد اقتصادی و کاهش تورم و شاخص های مثبت اقتصادی نبودیم، گفت: چرا وقتی از دستاوردها صحبت می کنیم تنها به جنبه هایی اکه اجرایی نشده است، نظر می اندازیم.
وی افزود: در حال حاضر درون خانواده ایران مشکلاتی به وجود آمده است و به عنوان خدمتگزار این مردم باید تلاش کنیم هر چه سریع تر اختلاف خانوادگی را برطرف کنیم به سراغ این که چه کسی بود نرویم نباید کاری کنیم که باعث شادمانی دشمن شود نوبخت گفت البته برخی اوقات فرزندان انتقادات تندی دارند ولی پدر باید مقاومت کند و البته آنان هم نباید بی حرمتی کنند چرا که از طرف پدر تا حدی قابل تحمل است و همه باید ادب را رعایت کنند مطمئن باشیم دولت برنامه ها را گام به گام پیش خواهد برد .
معاون رییس جمهوری ادامه داد: دولت در این راستا خود را موظف به رفع مشکل مردم می داند و در حال حاضر به هیچ وجه قصد حساب کشی و اتهام افکنی ندارد چرا که ورود به این مسائل موضوع را تشدید می کند و این اختلافات برای کشور سم است.
نوبخت تصریح کرد: باید با صبر و حوصله به همه سخنان گوش کنیم و برخی کاستی ها را قبول کنیم و همه باید تلاش کنیم از فرصت ها برای حل تهدیدها استفاده کنیم.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر