کد خبر: 39076
A

طراحی و استفاده از دو سامانه برای ساماندهی اتباع خارجی و متکدیان/ تلاش برای تحقق دولت الکترونیک در وزارت کشور

رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور با اشاره به اینکه در صد روز ابتدایی دولت دوزاردهم دو سامانه برای ساماندهی اتباع خارجی و متکدیان در مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور طراحی و فعال شده است گفت: به دنبال توسعه دولت الکترونیک هستیم و امیدواریم تا پایان سال 97 هیچ فرایندی را در وزارت کشور و استانداری‌ها دستی انجام ندهیم.

طراحی و استفاده از دو سامانه برای ساماندهی اتباع خارجی و متکدیان/ تلاش برای تحقق دولت الکترونیک در وزارت کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امیر شجاعان در گفت‌و‌گو با این پایگاه با اشاره به اینکه براساس تدابیر دولت دوازدهم، در حوزه توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار  وزارت کشور طراحی دو سامانه با هدف ساماندهی اتباع خارجی و متکدیان را در صد روز اول دولت در دستور کار خود داشتیم، اظهار کرد: ما با همکاری مسئولین مرتبط و تلاش‌های خود توانستیم این دو سامانه را طراحی کنیم و به اهداف مشخص شده خود در صد روز اول دست یافتیم.
وی در تشریح ویژگی‌ها و کاربرد سامانه اتباع خارجی تصریح کرد: سامانه هائی پیش از این درباره اتباع خارجی وجود داشت اما اطلاعات آن متمرکز نبود به همین دلیل اتباع خارجی غیرمجاز براحتی قابل شناسایی و ردیابی نبودند اما  با طراحی سامانه اتباع خارجی، تمامی دفاتر کفالت در سراسر کشور به صورت برخط به یک پایگاه داد‌ه‌ای متصل شده‌اند بنابراین اگر تبعه خارجی  به صورت غیرمجاز از کشور خارج شود یا از کشور اخراج شده و غیرمجاز وارد کشور شود، براساس اطلاعات ثبت شده، براحتی قابل شناسایی است.
رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور همچنین با اشاره به اینکه اطلاعات تمام اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز از طریق اطلاعات بیومتریک یعنی اثر انگشت آنها در این سامانه ثبت می‌شود افزود: اطلاعات اتباع به صورت بر خط در اختیار نهادها و سازمان‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند از جمله  وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی قرار داده می شود.
وی تاکید کرد: این تمرکز اطلاعات موجب شده است که اطلاعات دقیق‌تر وشفاف‌تری از اتباع خارجی در اختیار داشته باشیم. ما اطلاعات افراد غیرمجاز را هم در سامانه ثبت کرده‌ایم و اطلاعات اتباع مجاز و غیرمجاز را هر دو در اختیار داریم.
شجاعان با بیان اینکه هم‌اکنون دوازدهمین طرح آمایش اتباع خارجی در حال اجراست، گفت: 170 دفتر کفالت در سراسر کشور به صورت آنلاین به سامانه اتباع وزارت کشور متصل هستند و هنگامی ‌که اتباع خارجی برای دریافت کارت تردد جدید به این دفاتر وکالت مراجعه می کنند، از آنها اثر انگشت گرفته می شود. اطلاعات بدست آمده از اتباع با اطلاعات سامانه اتباع خارجی وزارت کشور تطبیق داده می شود و سپس اتباع مجاز، کارت تردد جدید دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر وقتی برخی اتباع کشورهای خارجی مخصوصا اتباع افغانستان که غیرمجاز وارد کشور شده، دستگیر می شوند خود را با نام های دیگری معرفی می کنند ولی با ثبت اثر انگشت آنها، فرد هر اسمی بگوید ما می توانیم هویتش را براحتی کشف کنیم در واقع با طراحی این سامانه، قدرت ما در شناسایی اتباع خارجی افزایش یافته است.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور خاطرنشان کرد: تاکنون یازده آمایش اتباع خارجی برگزار شده است ولی چون اطلاعات ما متمرکز نبوده است، قدرت تحلیل زیادی نداشتیم اما این بار تمام دفاتری که اتباع به آنها برای دادن اطلاعات مراجعه می کنند متصل به سامانه داده‌ای ما هستند و اطلاعات آنها با اطلاعات ما در سامانه تطابق داده شده و سپس کارت تردد به اتباع داه می شود. همچنین در این سامانه اطلاعاتی مثل اثر انگشت، شغل و محل سکونت و سایر اطلاعات دیگر اتباع ثبت می شود. قبلا هم این اطلاعات وجود داشته است ولی یا اطلاعات کاغذی بوده یا در سامانه‌هایی ثبت شده که این سامانه ها به هم متصل نبوده است. اما ما دیگر کار دستی انجام نمی دهیم. ما اصرار داشتیم این سامانه در طرح آمایش دوازدهم استفاده شود تا کار دقیقی صورت پذیرد.
شجاعان در ادامه اظهار کرد: برای اولین بار تمامی پرداخت‌های اتباع خارجی الکترونیکی شده‌اند زیرا در گذشته برخی بازخوردهایی درباره دریافت مبالغ غیرمجاز از اتباع داشته‌ایم که ما برای جلوگیری از سوء استفاده از فرآیند، مانع پرداخت دستی پول شده‌ و به اتباع اطلاع رسانی کرده ‌ایم که پرداخت‌های خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
وی با بیان اینکه با استفاده از این سامانه ما توانستیم اتباع آسیب‌پذیر را هم شناسایی کنیم که این امکان پیش از این برای ما فراهم نبود افزود:‌ این اقدام به ان دلیل انجام شد که به اتباع آسیب‌پذیر برخی امکانات داده می شود و تخفیف‌هایی هم شامل آنها می شود. شاخص‌های اتباع آسیب‌پذیر که از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت دریافت شده است، شامل شاخص‌هایی از جمله سن بالای شصت سال، زن سرپرست خانوار یا بیماری‌های خاص می‌شود.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور در ادامه گفت و گوی خود با اشاره به طراحی سامانه شناسایی متکدیان اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که اطلاعات دقیقی درباره تعداد متکدیان وجود نداریم و هویت آنها هم مخدوش است. هر موقع که آنها جمع آوری می شوند اطلاعاتی که می دهند، صحیح نیست و همین دلیل موجب می شود که آنها قابل شناسایی نباشند در واقع آنها با مشخصات مختلف به تکدی‌گری می‌پردازند. بعضا هم  در میان آنها افراد خارجی وجود دارند که تکدی‌گری می کنند.
وی با بیان اینکه سامانه متکدیان را طراحی کردیم تا اطلاعات متکدیان را در این سامانه را به صورت متمرکز ثبت کنیم خاطرنشان کرد: کار ثبت اطلاعات متکدیان را در هشت استان آغاز کرده‌ایم. تجهیزات لازم را در اختیار مجریان طرح قرار داده ایم. اطلاعات کامل بیومتریک افراد با همین تجهیزات گرفته می شود یعنی از متکدیان عکس گرفته می شود، اطلاعات عنبیه چشم افراد هم گرفته می شود. با این اقدام این افراد قابل شناسایی و مدیریت شدن هستند. این کار تاکنون در کشور انجام نشده بود. اطلاعات متکدیان از طریق این تجهیزات مستقیما به سامانه طراحی شده ارسال می شود.
شجاعان تصریح کرد: برای مدیریت این متکدیان به اطلاعات دقیقی نیازمند هستیم که با ثبت اطلاعات آنها در  سامانه جامع متکدیان، این اطلاعات دقیق به دست می آید. با تامین اعتبار، این طرح را در سایر استان‌ها نیز اجرا می کنیم. امکانات فنی ما آماده است و معاونت اجتماعی در حال تلاش برای تامین اعتبار برای اجرای این طرح در سایر استانهاست.
وی با اشاره به اینکه شهرداری ها به صورت دوره‌ای در سطح شهرها به شناسایی و ثبت اطلاعات متکدیان می پردازند و ما هم تجهیزات لازم برای ثبت اطلاعات متکدیان را در اختیار آنها قرار می دهیم اظهار کرد: ما به دنبال اجرای طرح در تهران هم هستیم. علت این که طرح را در تهران اجرا نکردیم این است که شهرداری تهران در سال‌های گذشته طرح مشابهی را ولی نه به این دقت اجرا کرده است. بنای ما این است که از این پایگاه داده نیز استفاده کنیم. در تهران فقط اطلاعات عنبیه وجود ندارد.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور همچنین با بیان اینکه با کسب اطلاعات از متکدیان می توانیم جابجایی آنها در شهرها و استان های مختلف را رصد کنیم خاطرنشان کرد: ممکن است یک متکدی بابت جرمی دستگیر شده و خود را با نام دیگری معرفی کرده باشد ولی با اطلاعاتی که پیش از این از متکدیان بدست آورده‌ایم براحتی هویت این فرد شناسایی می شود.
شجاعان در ادامه گفت: شهرداری و سازمان بهزیستی امکاناتی از قبیل غذا ، جای خواب به متکدیان می دهند و اگر متکدی اعتیاد داشته باشد او را کمپ ترک اعتیاد می برند اما ممکن است فردی که از این امکانات استفاده می کند دوباره به تکدی گری روی بیاورد که با اجرای این طرح فرد رصد می شود و متکدی به هرجا منتقل شود، ثبت می‌شود. این اطلاعات در سامانه دیده شده و متکدی کاملا رصد می‌شود. طراحی این سامانه اقدام مهمی برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است. این اقدام در کشور بی سابقه است و اولین باری است که در سطح ملی این طرح در حال اجراست. وقتی اطلاعات دقیقی وجود داشته باشد می توان برنامه ریزی دقیقی برای مقابله با تکدی گری و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داد.
وی در خصوص سایر برنامه‌های در دست اجرای مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور تصریح کرد: برنامه های مختلفی در این مرکز حال اجراست.یکی از اقداماتی که شروع کردیم، طراحی سامانه رصد و پایش اهداف وزارت کشور است که در واقع داشبورد مدیریتی وزارت کشور برای اجرا و رصد اهداف وزارت کشور خواهد بود. اقدام دیگر ارتقای سطح مرکز مانیتورینگ وزارت کشور است تا بتوانیم در بحران‌ها استفاده و ارتباط بیشتری با دوربین‌های شهری و جاده‌ ای داشته باشیم.
رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که فرایندهای استانداری‌ها الکترونیکی و استاندارد شود تا خدمات ارائه شده در همه استانداری‌ها یک شکل و الکترونیکی باشد گفت: با این اقدام سرعت و کیفیت ارائه خدمات بیشتر می‌شود. ما فرایندها و خدماتی که به دولت، جامعه مدنی و افراد توسط وزارت کشور داده می شود را احصا کرده ایم تا همه آنها را الکترونیک کنیم. امیدواریم تا پایان سال 97 دیگر هیچ فرآیندی را در وزارت کشور و استانداری‌ها دستی انجام ندهیم و دولت الکترونیک را در مجموعه وزارت کشور کاملا محقق کنیم. این هدف جزء برنامه های اصلی ماست که وزیر محترم کشور هم دستور اجرای این برنامه را داده اند.
شجاعان در پایان گفت: روندی که برای ارائه گزارش صد روزه  در پیش گرفته شده کار بسیار پسندیده ای است زیرا وقتی مسئولی گزارشی از اقدامات صد روز اول خود را می دهد، تلاش می کند اقدامات بیشتری انجام دهد تا برای صد روز آینده نیز گزارش قابل قبولی داشته باشد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر