کد خبر: 40437
A

مولوی عبدالحمید: تبعیض‌هایی که در حق اهل‌سنت اِعمال می‌شوند «اسلامی» و «قانونی» نیستند

مولوی عبدالحمید: بنده نمی‌گویم «تبعیض» رفع و اصلاح شود، بلکه می‌گویم «سیاست تبعیض» باید اصلاح شده و از جامعه برچیده شود. بنده معتقدم تبعیض موجود اتفاقی نیست، بلکه یک «سیاست» است که جامعۀ اهل‌سنت در کشور 39 سال است با آن گرفتار است؛ این سیاست یک توافق نانوشته است که تاریخِ آن به اوایل انقلاب برمی‌گردد و هنوز هم ادامه دارد.

مولوی عبدالحمید: تبعیض‌هایی که در حق اهل‌سنت اِعمال می‌شوند «اسلامی» و «قانونی» نیستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ مولوی عبدالحمید در موضوع «تجدید‌نظر در بعضی از سیاست‌های داخلی» گفت: بعضی از سیاست‌های داخلی کشور در حق تمام ملت ایران به‌طور عموم و در حق اهل سنت به‌طور ویژه باید مورد تجدیدنظر قرار گرفته و تغییر پیدا کنند. در اعتراضاتی که اخیراً در کشور صورت گرفت، بعضی‌ بر این باور هستند که این نظام قابل اصلاح نیست و باید تغییر کند، اما نظر دیگر آن است که نظام قابل اصلاح است و تغییر در سیاست‌ها و اصلاح آن‌ها بسیار بهتر از آن است که تغییر اصل نظام مطرح شود. 

وی تصریح کرد: بنده نیز همین گزینۀ دوم را ترجیح می‌دهم که همۀ ما تلاش کنیم تا سیاست‌هایی که جواب نداده‌اند و نارضایتی‌هایی به‌وجود آورده‌اند تغییر پیدا کنند. اگر مسئولین نظام به‌ویژه شخص مقام معظم رهبری به این نتیجه برسند و قانع شوند که این سیاست‌ها باید تغییر داده شوند و با قاطعیت دستور صادر فرمایند، تغییر این سیاست‌ها امکان‌پذیر است.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: بنده نمی‌گویم «تبعیض» رفع و اصلاح شود، بلکه می‌گویم «سیاست تبعیض» باید اصلاح شده و از جامعه برچیده شود. بنده معتقدم تبعیض موجود اتفاقی نیست، بلکه یک «سیاست» است که جامعۀ اهل‌سنت در کشور 39 سال است با آن گرفتار است؛ این سیاست یک توافق نانوشته است که تاریخِ آن به اوایل انقلاب برمی‌گردد و هنوز هم ادامه دارد. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق گزارش‌هایی که ما در اختیار داریم سیاست‌های مربوط به اهل‌سنت در محافل مذهبی طراحی و اساس‌گذاری می‌شوند. سیاست تبعیضی که به آن اشاره کردم در بحث عمران و آبادانی تفاوت چندانی بین مناطق شیعه‌نشین و سنی‌نشین قائل نیست و جمهوری اسلامی ایران در بحث خدمات‌رسانی به‌صورت یکسان عمل کرده است، حالا اگر در جایی نارسایی‌ها و مشکلاتی وجود دارد این‌ها «سیاست» نیستند بلکه ناشی از کوتاهی‌هایی هستند که مناطق شیعه‌نشین هم به این موارد گرفتارند. 

او گفت: اما «تبعیض» در استخدام‌ها و واگذاری مسئولیت‌ها و مناصب یک «سیاست نانوشته» است که برخی از علما و شخصیت‌های مذهبی به این توافق رسیده‌اند که اهل‌سنت را در پست‌ها و مناصب کلیدی به‌جز در رده‌های پایین آن‌هم به‌صورت بسیار معدود و محدود، بکار نگیرند. همچنین در نیروهای مسلح و قوه قضائیه و بسیاری از ارگان‌ها و نهادها به‌طور کلی از اهل‌سنت استفاده نشده است؛ توافق بر سر این موضوع را اگرچه ما به‌صورت مکتوب در اختیار نداریم، اما آثارش در کشور کاملاً نمایان است.

مولوی عبدالحمید در پایان اظهار داشت: تبعیض‌هایی که در حق اهل‌سنت اِعمال می‌شوند «اسلامی» و «قانونی» نیستند، زیرا دین اسلام مخالف سرسخت تبعیض و نابرابری است و قانون اساسی نیز تفاوتی بین اقوام و مذاهب و شیعه و سنی قائل نیست، اما اِعمال سلیقه‌ها و ترسیم سیاست‌های اشتباه سبب شده‌اند که اهل‌سنت به حاشیه رانده شوند و در وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های قضایی، نیروهای مسلح و سایر ارگان‌ها و نهادها به‌جز در موارد بسیار اندک و آن‌هم در سطوح پایین، به‌کار گرفته نشوند. لذا توصیۀ دلسوزانه و خیرخواهانۀ ما آن است که این‌گونه سیاست‌ها خاتمه پیدا کنند. / پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر