کد خبر: 41341
A
علی خرم در گفت و گو با دیده بان ایران؛

برکناری تیلرسون، صرفا به جهت نرم برخورد کردن او با مسائل مربوطه ایران است/ پمپئو سهام دار شرکت اسلحه سازی است و علاقه زیادی برای به راه انداختن جنگ دارد/ روی کار آمدن وزیر جدید خارجه آمریکا درکنار ترامپ برای ایران زیان بار خواهد بود

ترامپ صرفا به جهت روحیه تجاوزگونه و تهاجمی خود تیلرسون را برکنار و پمپئو را که شباهت بسیاری به خود دارد روی کار آورد. این در حالی است که در جهان افراد تهاجمی را به عنوان وزیر امور خارجه برنمیگزینند چرا که نه تنها برای خود آن کشور بلکه برای تمامی کشورها زیان بار خواهد بود.

برکناری تیلرسون، صرفا به جهت نرم برخورد کردن او با مسائل مربوطه ایران است/ پمپئو سهام دار شرکت اسلحه سازی است و علاقه زیادی برای به راه انداختن جنگ دارد/ روی کار آمدن وزیر جدید خارجه آمریکا درکنار ترامپ برای ایران زیان بار خواهد بود

دیده بان ایران: روز گذشته؛ دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا پس از ماه‌ها گمانه ‌زنی رکس تیلرسون، وزیرخارجه را از مسند خود برکنار کرد و مایک پمپئو، رییس سیا را به عنوان جانشین وی اعلام کرد. این خبر ابتدا توسط واشنگتن‌پست منتشر شد و دقایقی بعد دونالد ترامپ آن را توییت کرد. او در توییتر خود از مایک پمپئو به عنوان وزیرخارجه جدید ایالات متحده نام برد و از رکس تیلرسون به دلیل خدماتش تشکر کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا، توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و منتقد سرسخت توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بوده‌است. پامپیو بارها ضمن مخالفت شدید با برجام، طرحهای مختلفی در ضدیت با ایران به کنگره ارائه داده‌است که یکی از این طرح‌ها، ممنوعیت خرید اورانیوم از ایران بوده‌است.

 

در راستای روی کار آمدن پمپئو و رویکرد وی نسبت به ایران علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: آقای تیلرسون جزء کبوترهای تیم دونالد ترامپ به حساب می آمد و فردی معقول، متعادل و معتقد به آداب دیپلماتیک و شیوه های مسالحت آمیز دیپلماتیک همانند اوباما و جان کری در حالی که آقای پمپئو بیشتر روحیه تهاجمی نظامی دارد به طوری که در کشور خود نیز یکی از طرفداران خرید و فروش آزاد اسلحه است که به همین منظور مورد انتقاد دموکرات ها و مردم آمریکا قرار گرفته است. 

 

وی افزود: به دلیل سرمایه گذاری های پمپئو در شرکت های اسلحه سازی و علاقه وی به این امر، پمپئو بسیار مشتاق به راه اندازی جنگ در سایر نقاط به دلیل فروش سلاح های خود است بنابراین می توان گفت چنین فردی علاقه ای به روش هاهی دیپلماتیک و مسالمت آمیز ندارد و در واقع فردی است که در پی پیشبرد اهداف خود، دونالد ترامپ و تندروهای جمهوری خواه است.
 
این کارشناس مسائل بین الملل همچنین خاطرنشان کرد:پمپئو تفاوت های بسیاری را با تیلرسون دارد. ترامپ نیز هنگام برکناری تیلرسون موضوع اختلاف بین خود و وزیر خارجه سابقش را که بر سر مسائل مرتبط با ایران بود را بیان نکرد. در این بین ایران هم متاسفانه تیلرسون را نشناخت و از او استفاده لازم را ببرد. این در حالی است که پمپئو در کنار ترامپ می تواند برای ایران خطرات زیادی را بوجود آورد.
 
نماینده سابق ایران در ژنو در رابطه با میزان تندروی پمپئو در کنار ترامپ  در زمینه مسائل ایران اظهار کرد: ترامپ صرفا به جهت روحیه تجاوزگونه و تهاجمی خود تیلرسون را برکنار و پمپئو را که شباهت بسیاری به خود دارد روی کار آورد. این در حالی است که در جهان افراد تهاجمی را به عنوان وزیر امور خارجه برنمیگزینند چرا که نه تنها برای خود آن کشور بلکه برای تمامی کشورها زیان بار خواهد بود.
 
خرم در پایان گفت: ترامپ نیز به جهت تشابه فکری پمپئو به خود، او را روی کار آورد در حالی که این روش برای کشور ما می تواند مضر و نگران کننده باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر