کد خبر: 42170
A
علی بیگدلی کارشناس امور بین‌الملل در گفت و گو با دیده بان ایران؛

درصورت حمله موشکی آمریکا به سوریه، ایران نباید وارد درگیری نظامی شود/ روسیه با گروگان گرفتن سوریه، در پی امتیاز گیری از آمریکا و کسب قدرت در منطقه ای است/ آمریکا با روسیه نمی جنگد چون سودی برای این کشور ندارد

علی بیگدلی در رابطه با نقش و اقدامات ایران در درگیری آمریکا و روسیه بر سر کشور سوریه به دیده بان ایران گفت : بنده معتقدم ایران نباید خود را درگیر مسئله نظامی کند اگر کشور مان نیز خود را وارد این عرصه شود بی تردید وارد تقابلی خواهد شد که برنامه رقبای منطقه ای ایران از جمله عربستان است. لازم است کشورمان تنها این مسائل را رصد کرده تا از آمادگی های بالایی برخوردار باشد. از طرفی ضروری به نظر می رسد که ایران خود را درگیر این جریان نکند چرا که ممکن است روس ها و آمریکایی ها در روزهای آتی روابطشان بهبود پیدا کند و در این میان تنها ایران متحمل ضرر خواهد شد

درصورت حمله موشکی آمریکا به سوریه، ایران نباید وارد درگیری نظامی  شود/ روسیه با گروگان گرفتن سوریه، در پی امتیاز گیری از آمریکا و کسب قدرت در منطقه ای است/ آمریکا با روسیه نمی جنگد چون سودی برای این کشور ندارد
دیده بان ایران: سپیده اجلالی: روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی توئیتری درباره حمله موشکی به سوریه، روسیه را نیز تهدید کرد. وی در پیام توئیتری خود نوشت: روسیه گفته است هر موشکی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند. پس روسیه آماده باش که موشک‌های زیبا، جدید و هوشمند ما در راه هستند!
وزارت خارجه روسیه در پاسخ به پیام توئیتری رئیس‌جمهوری آمریکا درباره حمله به سوریه تأکید کرد: «موشک‌های هوشمند آمریکا بهتر است تروریست‌ها را هدف بگیرد نه دولت قانونی سوریه را».

 

در راستای تشریح همین مسئله اخیر جنگ توئیتری روسیه و آمریکا و بهانه این تنش به خبرنگار دیده بان ایران گفت: دولت آمریکا پس از این که روسیه شرق اوکراین را گرفت و بعد از آن در امور سوریه دخالت نموده و در این زمینه سنگ تمام گذاشت، به این نتیجه رسید که برنامه ای که دولت آمریکا تصمیم داشت آن را عملی سازد و آن برنامه چیزی نبود جز بازگشت به گذشته افتخارآفرین خود در دهه های 50، 60 و 70 قرن 20 میلادی که این تصمیم نیز ناموفق و بی فرجام ماند، در این زمان روسیه مورد تحریم قرار گرفت و تصمیم به گروگان گیریسوریه  برای اخذ امتیاز از آمریکا گرفت؛ چرا که آمریکایی ها با عقد قرارداهای سخاوتمدانه خود با عربستان  که از بند های آن  می توان به شفاف سازی وضعیت سوریه به طوری که بشار اسد باید سقوط کند و ایران از منطقه خارج شود.

 

وی افزود: به همین جهت روس ها هم شرایط بیشتری را برای ماندگاری خود در منطقه را فراهم کردند و در برابر تهدیدات آمریکا اعلام کردند که مقاومت خواهند کرد و در واقع درمقابل آمریکا خواهند ایستاد. 

 

کارشناس امور بین الملل اروپا همچنین اظهار کرد: موضوع سوریه بهانه ای است برای رقابت بین دو کشور روسیه و آمریکا به طوری که آمریکا در وهله اول به دنبال مهارکردن روسیه و خارج کردن آن ها از دایره قدرت در منطقه هستند. در وهله های بعد نیز هدف آمریکا، کاستن قدرت ایران در منطقه است. روسیه نیز به همین دلیل و با استفاده از گروگان گیری سوریه، در پی امتیاز گیری و کسب قدرت در منطقه از آمریکا است. 

علی بیگدلی در رابطه با نقش و اقدامات ایران در درگیری های آمریکا و روسیه بر سر کشور سوریه بیان کرد: بنده معتقدم ایران نباید خود را درگیر  مسئله  نظامی کند اگر کشور مان نیز خود را وارد این عرصه  شود بی تردید  وارد تقابلی خواهد شد که برنامه رقبای منطقه ای ایران از جمله عربستان است. لازم است کشورمان تنها این مسائل را رصد کرده تا از آمادگی های بالایی برخوردار باشد. از طرفی ضرروی به نظر می رسد که  ایران خود را درگیر این جریان نکند چرا که ممکن است روس ها و آمریکایی ها در روزهای آتی روابطشان بهبود پیدا کند  و در این میان تنها ایران متحمل ضرر خواهد شد

 

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از طرفی جنگ های امروز، جنگ های زمینی نیست بلکه به اصطلاح جنگ های هوایی است این چنگ ها  از موشک، هواپیما و همچنین جنگ های الکترونیکی   صورت می گیرد بنابراین این موضوع چندان به نفع ما نیست. تنها راه حل اصلی و نهایی در این جنگ برای کشورمان؛ رویت کردن دقیق ماجرا با آگاهی و آمادگی کامل است. 

 

بیگدلی در خصوص اقدامات سوریه جهت حل شدن مشکلات و معضلات دامن گیر خود تصریح کرد: سوریه  از وضعیت بحرانی خود یعنی زمانی که داعش به دنبال نابودی بشار اسد بود، گذشته است و اینک کاملا مسلط بر شرایط کشور خود است بنابراین بشار اسد در رسیدن دوباره خود به قدرت موفق بوده است. در این زمینه هم ایران و هم روسیه به این کشور کمک های شایان و بسیاری را انجام داده است. هر چند مبارزه آمریکایی ها با بشار اسد منفعت چندانی برای آمریکا ندارد  اما کشورهای منطقه به خصوص عربستان سعودی نقش تحریک کننده را ایفا کردند. 
 
باید اذعان کرد محمد بن سلمان اشتباه بزرگی به جهت صرف هزینه های کلان برای بیرون سازی بشار اسد می کند من معتقد هستم که موفق نخواهد شد. مگر اینکه آمریکا دل به دریا بزند و همان کاری که بوش در برابر عراق کرد را انجام دهد هر چند خیلی دور از انتظار است که ترامپ دست به چنین کاری را بزند.

 

این استاد دانشگاه در پایان  تاکید کرد: این جنگ توئیتری بیشتر در قالب رقابتی بین پوتین و ترامپ است. البته ممکن است بعدها اتفاق محدودی رخ دهد در واقع بعید به نظر می رسد نبرد گسترده ای به وقوع نخواهد پیوست.
 
هردو کشور سعی دارند از  تهدید هایی  رسانه هایی و دیپلماتیک بهره بگیرند شرایط سیاسی و روابط بین المللی وقوع  "جنگ گسترده" را دور از انتظار می کند. آمریکا نمی خواهد دست به چنین اقدامی بزند و اظهارات ترامپ برای دلخوشی کشور هایی نظیر عربستان سعودی است. آمریکا می داند که جنگ با روسیه برای کشورش مقرون به صرفه نیست لذا کار غیر عاقلانه ای نظیر "جنگ با روسیه" را به راه نمی اندازد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر