کد خبر: 43144
A

ارتش امارات جزیره سقطری یمن را اشغال کرد

امارات جزیره سقطری یمن را اشغال و نیروهای منصور هادی رئیس جمهوری فراری این کشور را از آن اخراج کرد.

ارتش امارات جزیره سقطری یمن را اشغال کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ رسانه‌های یمنی به نقل از منابع محلی اعلام کردند که بیش از 100 نظامی اماراتی به صورت ناگهانی با چهار فروند هواپیما وارد جزیره سقطری شده و نیروهای دولت فراری یمن را از آن اخراج کردند.این هواپیماها همچنین چهار نفربر و انواع سلاح‌های مختلف را به این جزیره منتقل کردند.

این درحالی است که 'احمد عبید بن دغر' نخست‌وزیر دولت فراری یمن چند روز پیش به همراه شماری از وزیران کابینه خود برای بازدید و آغاز عملیات چند طرح توسعه‌ای به این جزیره سفر کرده بود.

روزنامه 'دیلی میل' انگلیس نیز به نقل از مسئولان امنیتی یمن خبر داده بود که امارات درحال تقویت حضور خود در سقطری است.

این روزنامه به نقل از منابع محلی اعلام کرد که نظامیان امارات در جزیره سقطری به گونه‌ای رفتار می‌کنند که این جزیره بخشی از خاک این کشور است.

روزنامه 'ایندیپندنت' نیز نوشت: درگیری‌ها در یمن، سقطری را در کانون درگیری میان دولتی ضعیف و طمع ورزی‌های جغرافیایی امارات قرار داده است.

برخی کاربران فضای مجازی نیز اعلام کردند که این هواپیما‌ها با اعلام اینکه از موسسه خیریه 'خلیفه' هستند اجازه فرود در فرودگاه سقطری گرفت و سپس مشخص شد که حامل تجهیزات سنگین ارتش امارات است.این کاربران افزودند: نیروهای اماراتی سپس کنترل فرودگاه سقطری را به دست گرفته و در مناطق مختلف این جزیره مستقر شدند.

اقدام امارات درحالی است که این کشور از هم پیمانان دولت فراری یمن و یکی از طرف‌های فعال ائتلاف متجاوزان این کشور است که از سه سال پیش درکنار عربستان سعودی و به بهانه بازگرداندن دولت فراری 'عبدربه منصورهادی' هزاران شهروند یمنی را به خاک و خون کشیده است.

جزیره سقطری یمن در حدفاصل خلیج عدن و اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل سومالی قرار دارد که در کنترل نیروهای وفادار به دولت فراری یمن بود.

شیوع وبا جان 13 میلیون یمنی را تهدید می‌کند

در همین حال کارشناسان بین‌المللی بهداشتی دیروز هشدار دادند که طی ماه‌های آینده و با فرا رسیدن فصل بارندگی در یمن، شیوع دوباره وبا در این کشور جان 13 میلیون یمنی را تهدید می‌کند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، این کارشناسان از مقام‌های محلی یمن خواستند تا تدابیر فوری از جمله تامین آب آشامیدنی سالم، اصلاح زیر ساخت‌های دفع فاضلاب و واکسیناسیون را در دستور کار خود قرار دهند.کارشناسان بهداشتی همچنین از سازمان و نهادهای کمک رسان بین‌المللی خواستند تا با اتخاذ تدابیر ضروری برای کاهش خطر شیوع بیماری وبا در یمن اقدام کنند.

عبدالسلام المدانی معاون وزیر بهداشت یمن پیش‌تر اعلام کرده بود در حملات جنگنده‌های عربستان به یمن 415 تاسیسات بهداشتی و درمانی در این کشور نابود شده و 70 درصد از ظرفیت بخش بهداشت و درمان این کشور از فعالیت خارج شده است.وبا طی سال‌های گذشته جان هزاران نفر را در یمن گرفته است.

'الکساندر فیت' رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن اوایل ماه جاری اعلام کرده بود، حدود دو هزار یمنی ظرف شش ماه گذشته جان خود را بر اثر وبا، اسهال شدید و کمبود آب آشامیدنی از دست دادند. این در حالی است که 'مارک لوکوک' معاون امور بشردوستانه سازمان ملل 28 فروردین در شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که یک سوم یمنی‌ها یعنی بیش از 22 میلیون نفر به کمک‌های فوری نیاز دارند و 8 میلیون و چهارصد هزار از آنان دچار قحطی شده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر