کد خبر: 44544
A
در گفت و با دیده بان ایران مطرح شد؛

واکنش ابراهیم نکو به انتخابات هئیت رئیسه مجلس: اصلاح طلبان نسبت به سال قبل عملکرد و بازدهی بهتر و بیشتری داشتند/ انتقادها به عارف به دلیل عملکرد و بازدهی نامطلوب او به عنوان رهبر یک فراکسیون است

ابراهیم نکودر رابطه با عملکرد اصلاح طلبان و کارنامه آنها نسبت به گذشته بیان کرد: بنده معتقدم اصلاح طلبان عملکرد بارز و مثبتی نسبت به قبل نداشته اند و تصمیم گیری گذشته آنها دارای اشکال است. از طرفی آقای عارف دارای شخصیت محترم و نجیبی هستند اما متاسفانه آن دسته از جبهه گیری های سیاسی و موضع گیری هایی که مجلسیان، هم طیفان و معترضان از او انتظار داشتند را نداشتند و همچنین انتظاری که به عنوان رهبر یک فراکسیون از آقای عارف مد نظر بود، از توان وی بیشتر بود. انتقاد ها و اظهار نظرهای وارده به عارف که انجام نگرفته است باعث شد تا بازهم او از کرسی ریاست مجلس دور بماند.

واکنش ابراهیم نکو به انتخابات هئیت رئیسه مجلس: اصلاح طلبان نسبت به سال قبل عملکرد و بازدهی بهتر و بیشتری داشتند/ انتقادها به عارف به دلیل عملکرد و بازدهی نامطلوب او به عنوان رهبر یک فراکسیون است

دیده بان ایران: نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار انتخاب هیات رئیسه موقت مجلس دهم آغاز شد.

 

در این بین علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای کرسی ریاست به رقابت پرداختند که در مرحله اول محمد رضا عارف با کسب 114 رای از علی لاریجانی پیشی گرفت و انتخابات به دور دوم کشیده شد اما در نهایت علی لاریجانی با کسب 173 رأی، حائز اکثریت آرای وکلای ملت و رئیس موقت مجلس دهم شورای اسلامی شد.

اما پس از آنکه ریاست علی لاریجانی برای سومین سال پیاپی در مجلس دهم تمدید شد، مطهری و پزشکیان نیز به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.

 لذا در رابطه با انتخابات هیئت رئیسه امروز مجلس شورای اسلامی ابراهیم نکو، نماینده بهارستان و رباط کریم در نهمین مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده  معتقدم نوعی سنگ اندازی در نشست صبح امروز مجلس رخ داد که این مسئله در دو بخش قابل بررسی است 1- کسانی که حامی آقای عارف بودند، آشکارا به ایشان خیانت کردند و در جبهه مقابل قرار گرفتند. 2- اتفاق هایی که درهنگام رای گیری صبح امروز رخ داد مانند کنار کشیدن آقای حاجی بابایی به نفع آقای لاریجانی به معنی نادیده گرفتن قاعده و قوانین بازی های سیاسی است.

وی افزود: از سوی دیگر در مجلس ما جناح های سیاسی، اعتقاد های سیاسی و جناح های خود را زیر سوال می برند. از طرفی ترکیب مجلس و مستقلین مجلس نشان دهنده این موضوع بود که آقای عارف در این دوره باید رای قابل توجهی را کسب می کرد. البته این گفته مبنی بر ناشایستگی و ناکارآمدی آقای لاریجانی نیست اما با توجه به انتخابات امروز مجلس و رای ضعیفی که آقای لاریجانی نسبت به ادوار گذشته کسب کرد(به ویژه در مرحله اول رای گیری) نشان از درهم ریختگی مجلس در روزهای آینده است.

 

همچنین نکو ادامه داد: این احتمال وجود دارد که به بنا به دلایلی در جلسات آینده نمایندگان مجلس برخی کارها مانند استیضاح و طرح پرسش از وزرا و یا مطرح کردن برخی مسائل را مطرح نمایند که بدین معنی است که احتمالاً با شدت حرکت های نمایشی و یا حرکت هایی خارج از قوانین در مجلس روبرو باشیم.

 

 

سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان دهیاری ها و شهرداری های کل کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به آرای کسب شده، به نظرشما اصلاح طلبان عملکرد مناسبی نسبت به قبل داشته اند یا خیر، بیان کرد: بنده معتقدم اصلاح طلبان عملکرد بارز و مثبتی نسبت به قبل نداشته اند و تصمیم گیری گذشته آنها دارای  اشکال است. از طرفی  آقای عارف دارای شخصیت محترم و نجیبی هستند اما متاسفانه آن دسته از جبهه گیری های سیاسی و موضع گیری هایی که مجلسی ها، هم طیفان و معترضان از او انتظار داشتند را  نداشتند و همچنین انتظاری که به عنوان رهبر یک فراکسیون  از آقای عارف مد نظر بود، از توان وی بیشتر بود. انتقاد ها و اظهار نظرهای وارده به عارف که انجام نگرفته است باعث شد تا بازهم او از کرسی ریاست مجلس دور بماند.

 

وی خاطرنشان کرد: لازم بود اصلاح طلبان باوجود تمامی این عوامل و مشکلات فردی از درون خود را به عنوان کاندید ریاست مجلس دربیاورند. اما آنهایی که نزدیک اصلاح طلبان بودند و همچنین برخی از اعضای لیست امید بر اثر برخی بازی های سیاسی؛ بازهم باعث درهم ریختگی نظم اصلاح طلبی شدند.

 

 

نکو درباره ارتباط و یا عدم ارتباط تصویب لایحه و ترکیب هیئت رئیسه مجلس و گرایش آن ها به یک جناح خاص اظهار کرد: ما علاوه بر ریاست مجلس زمانی که نواب رئیس را بررسی می کنیم که از اعضای فراکسیون امید رای قابل قبولی را کسب کردند، نشان دهنده این است که در واقع بر روی افراد، موضع گیری ها و حساسیت ها وجود دارد.( یعنی همان چیزی که بالا بدان اشاره شد به طوری که ضعفی که در عملکرد سیاسی آقای عارف وجود دارد) ولی این مسئله باعث شد در موضوع مشابه انتخابات نواب مجلس، کسانی واجد و صاحب رای شوند که مقایسه رای کاندیدای ریاست مجلس کاملا برعکس است.

 

 

نماینده مردم رباط کریم در مجلس نهم در پایان تصریح کرد: ضعفی که از اصلاح طلبان در مجلس امروزه شاهد هستیم نتیجه این است که آنها نتوانسته اند به خوبی به وظایف و عملکرد خودشان مصمم شوند اما بازهم اصلاح طلبان نسبت به سال قبل عملکرد و بازدهی بهتر و بیشتری داشتند.اصلاح طلبان اگر بخواهند می توانند بسیار تاثیرگذارتر از همیشه در برابر جناح رقیب باشند. اگر اصلاح طلبان نتوانند حضور پررنگی در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس سال 98 داشته باشند، در واقع بیشتر کرسی های مجلس را از دست خواهند داد.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر