کد خبر: 44610
A
دیده بان ایران رویکردهای فراکسیون امید در معادلات مجلس را بررسی می کند؛

" پایان" ماه عسل" اصلاح طلبان و علی لاریجانی / آیا با ائتلاف اصول گرایان؛ وزرای اصلاح طلب دولت روحانی و طرح های اصلاح طلبان در مجلس قربانی خواهند شد؟

بررسی روزنامه های صبح امروز طیف اصلاح طلبان(آرمان، سازندگی شرق، آفتاب یزد و اعتماد) نشان می دهد. این جریان از بازیابی و قدرت نمایی فراکسیون امید خوشحال است. در میان تحلیل های منتشر شده به افزایش سهم فراکسیون امید در معادلات مجلس اشاره می کند. اما ظاهرا یک تحلیل از قلم افتاده یا در میان شادکامی پیروزمندانه برخی از همراهان امید فراموش شد تحلیل این رویداد که چرا اتحاد اصول گرایان معتدل و اصلاح طلبان به پایان خود رسیده است. رویدادی که از انتخابات 92 آغاز شده بود و در انتخابات 94 و 96 به اوج خود رسید و اکنون در سال سوم مجلس دهم به پایان رسید. جریان لاریجانی و رهبرش اکنون وامدار گروهی از اصول گرایان شده است که چند سال گذشته منتقد عملکرد لاریجانی در ائتلاف با دولت و اصلاح طلبان بود

" پایان" ماه عسل" اصلاح طلبان و علی لاریجانی / آیا با ائتلاف اصول گرایان؛ وزرای اصلاح طلب دولت روحانی و طرح های اصلاح طلبان  در مجلس قربانی خواهند شد؟

دیده بان ایران :نوع رفتار و برخورد علی اردشیر لاریجانی و فراکسیون تحت امر او در جریان رای گیری و پس از آن به خوبی نشان می دهد که ماه عسل اعتدال گرایان و اصلاح طلبان به پایان رسیده است. روز گذشته انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم در سال سوم برگزار شد. نتیجه آن همانگونه که رسانه ها بازنشر دادند ریاست ادامه دار علی اردشیر لاریجانی در سال یازدهم بر بهارستان؛ حضور پر رنگ فراکسیون امید و در نهایت کنار کشیدن حمید رضا حاجی بابایی نامزد فراکسیون ولایی ( بخشی از اصول گرایان مجلس ) به نفع علی لاریجانی نامزد دیگر فراکسیون اصول گرا (مستقلان ولایی ) بود.

بررسی روزنامه های صبح امروز طیف اصلاح طلبان(آرمان، سازندگی شرق، آفتاب یزد و اعتماد)  نشان می دهد. این جریان از بازیابی و قدرت نمایی فراکسیون امید خوشحال است. در میان تحلیل های منتشر شده به افزایش سهم فراکسیون امید در معادلات مجلس اشاره  می کند.

اما ظاهرا یک تحلیل از قلم افتاده یا در میان شادکامی پیروزمندانه برخی از همراهان امید فراموش شد تحلیل این رویداد که چرا اتحاد اصول گرایان معتدل و اصلاح طلبان به پایان خود رسیده است. رویدادی که از انتخابات 92 آغاز شده بود و در انتخابات 94  و 96 به اوج  خود رسید و اکنون در سال سوم مجلس دهم به پایان رسید. جریان لاریجانی و رهبرش اکنون وامدار گروهی از اصول گرایان شده است که چند سال گذشته منتقد عملکرد لاریجانی در ائتلاف با دولت و اصلاح طلبان بود

جمله "وامدار شدن " را "رسول خضری" نماینده پیرانشهر و "جعفر زاده ایمن آبادی" نماینده رشت به تفصیل برای رسانه ها شرح و بسط دادند. رسول خضری عضو فراکسیون مستقلین با اشاره به انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی، گفته بود": با این اقدام حاجی بابایی آقای لاریجانی عملا وام‌دار ولایی‌ها شد و با ائتلاف دو فراکسیون مستقلین و ولایی آقای لاریجانی رییس شد.لاریجانی تنها از سوی فراکسیون مستقلین به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شده بود و هر دو فراکسیون دیگر کاندیداهایی داشتند و لیست کامل داده بودند. "

اینکه اتحاد و اتفاق صورت بگیرد امر عجیبی در سیاست های پارلمانتاریستی نیست. اینکه دشمنان لاریجانی و منتقدان عملکرد او در همراهی با اصلاح طلبان و دولت با او ائتلاف کنند و رای ها را به سبد او بریزند تا بر کرسی بنشیند و عارف را شکست دهد. یک  #زنگ_هشدار برای جریان اصلاحات و اعتدال است. 

همگان  به خوبی می دانند هیچ کدام از فراکسیون ها "اکثریت مطلق" در مجلس دهم ندارند. هر فراکسیونی که بتواند با فراکسیون دیگری ائتلاف کند قادر خواهد بود در رای گیری ها، اعمال نظرها، حذف لوایح ، استیضاح ها و طرح سوال ها نقش موثر ایفا کند.

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که نزدیک شدن جریان لاریجانی (فراکسیون مستقلان ) به جریان فراکسیون ولایی (اصول گرایان منتقد دولت ) می تواند اثرات ذیل را داشته باشد:

1- تشکیل یک اکثریت نیرومند در تصویب یا عدم تصویب لوایح

2- حذف شدن زنان و اقلیت ها از هیئت رئیسه و افرایش سهم فراکسیون ولایی از  منشی ها و ناظران چنانکه در انتخابات رخ داد.

3- همگان می دانند در سال های پایانی مجلس؛ نمایندگان   برای جذب رای بیشتر و حضور قدرتمند در حوزه انتخابیه منتقد سیاست های "دولت وقت" می شوند. بنابراین  افزایش تعداد سوال ها و استیضاح ها رزومه بخش بزرگی از نمایندگان خواهد بود. از آنجا که جهت گیری  #فراکسیون_ولایی سیاسی و جناحی است؛ بنابراین در سال سوم مجلس تعداد سوال ها و استیضاح ها افزایش پیدا خواهد کرد و بیشتر از هر چیزی گریبان وزرای اصلاح طلب دولت روحانی را خواهد گرفت.

 از آنجا که فراکسیون امید در نهایت می تواند 114 رای را همراه خود کند. در "رای گیری ها" بدون فراکسیون متحد (مستقلان ) مجبور به دادن امتیاز به دیگر نمایندگان و  یا واگذاری بازی به نفع ائتلاف بزرگتر است.

4- از بزرگان فراکسیون امید در مجلس انتظار می رفت علاوه بر اینکه به سودهای حضور مستقل فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه فکر کنند. چند درصد هم  احتمال می دانند که عارف رئیس مجلس نشود و یا به این مسئله فکر می کردند در اثر این رقابت علی اردشیر لاریجانی  با رای "اصول گرایان مخالفش "رئیس مجلس شود تا دو فراکسیون ضعیف اصول گرایان متحد شوند.

و از همه مهم تر فراکسیون ولایی، مستقلان را در خود هضم کرده و فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهند. یعنی یک سال سخت را برای تعدادی از وزرای اصلاح طلب دولت و طرح های فراکسیون امید

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر