کد خبر: 45504
A

احمد شیرزاد در واکنش به استعفای محمد جواد فتحی:مردم نماینده ای را ترجیح می دهند که استوار باشد نه اینکه استفعا دهد/ استعفا یعنی سلب حق مردم

احمد شیرزاد نماینده پیشین مجلس در انتقاد از استعفای محمد جواد فتحی نماینده مجلس دهم گفت: به نظر من استعفا روش مناسبی نیست و افکار عمومی ترجیح می دهد یک نماینده استوار ببیند. برای رساندن پیام و بیان مشکلات نمایندگان از نطق های عادی و روش های غیر استعفا هم می توان استفاده کرد.

احمد شیرزاد در واکنش به استعفای محمد جواد فتحی:مردم نماینده ای را ترجیح می دهند که استوار باشد نه اینکه استفعا دهد/ استعفا یعنی سلب حق مردم
محمدجواد فتحی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دیروز در اعتراض به تبصره ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری از سمت نمایندگی خود استعفا داد. وی در توضیح دلایل این استعفا از پیگیری هایی که انجام داده و به نتیجه نرسیده و فشارهای بیرونی بر نمایندگان مجلس سخن گفته و تاکید کرد که در زمان بررسی این استعفا توضیحات بیشتری را ارائه خواهد کرد.
 
به گزارش دیده بان ایران؛ استعفای فتحی مورد توجه رسانه ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت و بسیاری از اصلاح طلبان این اقدام او را به مثابه یک اقدام قهرمانانه دانستند. آنچه مورد توجه این گروه قرار گرفت «افشاگری» فتحی در مورد «فشارهای بیرونی بر نمایندگان» است. سوال اینجا است که محمد جواد فتحی یا هر نماینده دیگری برای «افشاگری» یا به صورت تقلیل یافته «بیان صریح» چه راه ها و ابزارهایی در اختیار دارد؟ آقایان وکلای ملت راه بهتر از استعفا بلد نیستند؟ در صورت پذیرش استعفا و واگذار کردن این کرسی تکلیف رای مردم چه خواهد شد؟
 
احمد شیرزاد ، نماینده پیشین مجلس از جمله مخالفان استعفا است و در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت: «من شخصا موافق این استعفا نیستم. به نظر من حق شخصی نماینده نیست که استعفا دهد آن هم به دلایلی که به رفتار سیاسی دیگران یا آنچه که در سمت نمایندگی برایش اتفاق است.»
 
وی افزود:« استعفا در آیین نامه مجلس پیش بینی شده اما مربوط به وقتی است که مثلا نماینده ای به واسطه بیماری یا شرایط روحی و روانی خاص از انجام وظایف نمایندگی معذور شود. مثلا وقتی که یک مسافرت خارج از کشور یا مسائل شخصی غیر قابل اجتناب برایش پیش آید. در این موارد می توان استعفا داد اما این که به دلیل مشکلاتی که دیگران پیش اورده باشد، درست نیست ولو اینکه نماینده خیلی هم محق باشد.»
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب که هم استعفا از سمت نمایندگی را در کارنامه دارد و هم مخالف با استعفای نمایندگان را؛ ادامه داد: « شاید دوستان خیلی قدیمی به خاطر داشته باشند  که من اگرچه در آن استعفای جمعی شرکت کرده بودم با استعفاهای فردی مخالفت کردم. حتی در استعفای آقای مزروعی به عنوان مخالف صحبت کردم. در آن مورد مجلس با استعفای ایشان مخالفت کرد و برخی از دوستان من را شماتت کردند که چرا اینقدر جدی مخالفت کردی اما واقعا اعتقاد دارم که وقتی مردم به یک فردی رای داده و او را به عنوان نماینده به مجلس می فرستد دیگر آن فرد حق استعفا ندارد زیرا مردم امکام ترمیم و تغییر ندارند و نمی توانند در میان دوره فرد دیگری را جایگزین او کنند. به این ترتیب با استعفای نماینده حق از مردم سلب می شود.»
 
وی در پاسخ به اینکه هدف اصلی از استعفا کنارگیری از سمت نمایندگی است یا ارسال یک پیام سیاسی، گفت: « ممکن است که هدف نماینده مستعفی ارسال یک پیام به مردم و موکلان خود باشد. نطق ذیل دفاع از استعفا می تواند فرصت رسیدن به این هدف را ایجاد و همکاران مجلسی، رسانه ها و مردم را متوجه شدت فشار بر نمایندگان کند. احتمالا این طور تلقی می کنند که باید جامعه را متوجه فشارهایی که روی نمایندگان است، کنند اما بیان این پیام از طرق دیگر نیز ممکن است. »
 
شیرزاد افزود: «به نظر من استعفا یک مقداری بوی ضعف و شانه از مسئولیت خالی کردن می دهد. من فکر می کنم که عامه مردم از این شیوه خوششان نمی آید و انتظار دارند نماینده ای که رای آن ها را کسب کرده است کار خود را به درستی انجام دهد. مردم می گویند اگر نمی توانستی از اول نباید وارد عرصه می شدی.»
 
این نماینده پیشین مجلس در مورد روند رسیدگی به استعفای نمایندگان گفت: «ممکن است آیین نامه مجلس طی سال های اخیر تغییراتی کرده باشد که من ندانم اما روند کلی این است که نماینده باید طبق برنامه ای دلایل استعفای خود را برای همکارانش می گوید و رای گیری برگزار می شود. یعنی ممکن است که این استعفا را نپذیرند.» 
 
وی با تاکید بر اینکه « من استعفای آقای فتحی را محکوم نمی کنم و حق قانونی اوست» گفت: « سلیقه شخصی من این است که استعفا روش مناسبی نیست. من فکر می کنم که برای رساندن پیام و بیان مشکلات می توان از نطق های عادی استفاده کرد. با یک نطق خیلی پرشور می توان همه فشارها را بیان کرد و کسی هم نمی توان مانع نطق نماینده شود. احتمالا تحلیل نماینده مستعفی این است که از این طریق توجه بیشتری جلب می کند. اما من فکر می کنم که  افکار عمومی این روش را کمتر می پسندد و بیشتر ترجیح می دهد که یک نماینده محکم و پابرجا ببیند تا نماینده ای که وقتی تحت فشار قرار می گیرد، استعفا می دهد.»/نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر