کد خبر: 46771
A

پشت پرده انتشار شایعه کناره‌گیری جهانگیری از دولت/ از فرار به جلو تا سهم خواهی ستاد تقسیم غنائم !

وقتی هیچ نتیجه ای از عملکرد مجلس و شورا نمی توان متصور شد نوبت قربانی کردن اسحاق جهانگیری و دولت دوازدهم است. واقعیت تمام شایعات در مورد استعفا، قهر و دعوای جهانگیری با رئیس جمهور، نوبخت و واعظی چیزی نیست جز تنها گذاشتن روحانی و جدا کردن اسحاق جهانگیری از منصبی که ممکن است او را از "مجاهدان شنبه" جریان اصلاحات در سال 1400 بی نیاز کند.

پشت پرده انتشار شایعه کناره‌گیری جهانگیری از دولت/  از فرار به جلو تا سهم خواهی ستاد تقسیم غنائم !

دیده بان ایران : سعید سیف:  آدولف هیتلر در کتاب نبرد من جمله ای دارد که بسیار معروف است "در دروغ بزرگ همواره نیروی قابل باور بودن موجود است" بعدها  یوزف گوبلز  وزیر تبلیغات  آلمان نازی این تئوری را با کمی تغییر بدین گونه بیان کرد: "«اولین قانون این است که هیچ‌وقت نگذارید مردم از شما دلسرد شوند، هیچ‌وقت خطا و تقصیری را نپذیرید،مردم دروغ بزرگ را زودتر از دروغ کوچک باور می‌کنند و اگر دروغی را مکرراً تکرار کنید، دیر یا زود آن را باور خواهند کرد " این ادبیات سیاسی در ایران هم رشد کرد، بیشترین استفاده را جریان چپ یعنی "حزب توده "،"مجاهدین خلق" و چپ های جدید پس از انقلاب از این تئوری تبلیغاتی برد. هنوز نویسندگان و روشنفکران دهه سی شمسی خاطره  "خانم مو بلوند سوار بر ماشین شاه را که موهایش در باد تاب می خورد " به خاطر دارند. این شایعه  را مرحوم جلال آل احمد عضو سابق حزب توده نقل کرد و دهان و به دهان چرخید تا همه مردم تهران هر شب او را در ذهن و خیال خود ببینند. بنابراین دروغ بزرگ؛ یک روش تاریخی و البته اثر گذار است. حالا جریان و رسانه هایی که مدعی حمایت از دولت هستند دروغ بزرگ " کناره گیری جهانگیری را دامن می زنند" به امید روزی که جهانگیری یا روحانی یا هر دوی آنها تسلیم موج تبلیغات شده و شایعه را رنگ واقعیت ببخشند. 

 

یک روز می گویند قهر کرده و از دولت رفته ، یک روز می گویند با روحانی اختلاف داشته و روز دیگر به نقل از منابع موثق صحبت از اختلاف نظر با نوبخت و واعظی مطرح می کنند. دست به دست می چرخانند تا از یک سو دولت را در حال شکاف و انشقاق نشان دهند و از سوی دیگر عرصه را بر رئیس جمهور و حتی خود اسحاق جهانگیری تنگ کنند. تا شایعه رنگ واقعیت به خود بگیرد.

 

واقعیت ماجرا را از میان همین تایید و تکذیب ها می توان جستجو کرد. جریانی خاص که تا دیروز ادعای حمایت از دولت را داشتند.و مدعی جمع آوری رای بودند اکنون شرایط به گونه ای شده که نمی توانند عملکرد وزرای اقتصادی نزدیک به جریان خود را (شریعتمدای و .... ) توجیه کنند بنابراین را باید از مسئولیت شانه خالی کرده و از دولت روحانی طلاق بگیرند. در میان بهترین بمب خبری اسحاق جهانگیری است. خبری که می تواند نا کامی های رئیس ستاد انتخاباتی روحانی و مورد حمایت اصلاح طلبان را بپوشاند و هم کاری کند که ناکامی برگزیدگان ستاد تقسیم غنائم در شهرداری و شورا پوشانده شود. 

وقتی هیچ نتیجه ای از عملکرد مجلس و شورا نمی توان متصور شد  نوبت قربانی کردن اسحاق جهانگیری و دولت دوازدهم است. واقعیت تمام شایعات در مورد  استعفا، قهر و دعوای جهانگیری با رئیس جمهور، نوبخت و واعظی چیزی نیست جز تنها گذاشتن روحانی و  جدا کردن اسحاق جهانگیری از منصبی که ممکن است او را از  "مجاهدان شنبه" جریان اصلاحات  در سال 1400 بی نیاز کند. 

 اسحاق جهانگیری؛ تنها کارت بازی جریان اصلاحات است؛ حال اگر همین یک کارت بازی و تنها شانس "هویت مستقلی "داشته باشد و به جریان های خاص و البته تندرو  وابسته و چگونه می توانند ستاد تقسیم غنائم را در سال های آتی تشکیل دهند!

بنابراین درباره پشت پرده و اهداف انتشار مکرر خبر استعفای جهانگیری چهار احتمال را می توان متصور بود؛ احتمالاتی که در پس انتشار خبر و داغ شدن توسط رسانه های منتسب به یک جریان خاص در داخل و حتی همراهی کانال های ضد انقلاب در خارج می توان بررسی کرد:

 

الف) جناح پیروز شورا و مجلس؛ پس از عملکرد ضعیف این دو نهاد و نداشتن پاسخ مشخص یک راه بیشتر ندارد قربانی کردن دولت و استفاده از خبر خروج جهانگیری برای پوشانیدن عملکرد ناموفق شورا و مجلس. 

ب ) کلید زدن پروژه عبور از روحانی و همسو شدن با جریان های که به دنبال سوء استفاده از نا امیدی جامعه هستند. 

ج ) به حاشیه راندن مشکلات اساسی جامعه و طرح مسائلی دست چندم مانند بود یا نبود یک جریان خاص در قدرت 

د) سهم خواهی هر چه بیشتر از دولت در سه ماه آتی و ایجاد حاشیه امن برای وزاری ناکارآمد و البته در آستانه استیضاح 

حال باید دید چگونه می خواهند اسحاق جهانگیری تنها کارت بازی جریان اصلاحات؛ را  فدای مطامع گردانندگان ستاد تقسیم غنائم و  .... کنند. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر