کد خبر: 48589
A

ایران شریک مورد اعتماد اروپایی‌ها

ایران شریک مورد اعتماد اروپایی‌ها
دیده بان ایران ؛ علی‌اکبر فرازی سفیر سابق ایران در رومانی و مجارستان ؛ سفر رئیس جمهور به دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس از روز دوشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد. این سفر به لحاظ زمانی و میزبانی دو کشور اروپایی اهمیت ویژه‌ای دارد. در حقیقت اولین سفر رئیس‌جمهور بعد از تحولات برجام و خروج ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از برجام انجام می‌شود، آن هم به دو کشور اروپایی که موضعی مخالف ترامپ در قبال برجام گرفته‌اند.
اتحادیه اروپا بعد از خروج ترامپ از برجام اعلام کرد که همچنان حمایت‌های خود از برجام را خواهد داشت و خواهان این گزینه خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران در برجام باقی بماند و هر دو طرف به تعهدات خود پایبند باشند. دولتمردان ایران با واکنشی خردمندانه و هوشمندانه به برجام پایبند ماندند و در ادامه با گفت‌وگو و چانه‌زنی‌ها با اروپا بی‌شک به دستاوردهای مناسبی خواهند رسید.  با سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به این دو کشور اروپایی می‌توان دریافت که اروپایی‌ها نگاهشان و عملکرد آینده آنها نسبت به برجام پس از خروج ترامپ چگونه است.
 
 
ممکن است اروپایی‌ها این شیوه را پیش‌گرفته باشند که با گفتاردرمانی و کاربرد عبارات مثبت و مناسب می‌توانند جمهوری اسلامی را قانع کنند که در برجام باقی بماند و بهتر است در این سفر به آنها نشان داده شود که ایران صرفا به عملکردها و خط‌مشی‌های جدی و در عرصه عمل دقت می‌کند. به‌طور مشخص دو کشور سوئیس و اتریش از جمله کشورهایی هستند که در طول دوران بعد از انقلاب تا کنون علی‌رغم فراز و نشیب‌ها، رابطه‌ای خوب و مناسب با ایران داشته‌اند. اروپایی‌ها در شرایط کنونی باید نقش بارزتری در رابطه با برجام به عهده بگیرند و صرف اعلام  اینکه مشکلات از سمت آمریکا ایجاد می‌شود برای ایران کافی نیست و امیدواریم این سفر بتواند مشکلات ایجادشده را از پیش رو بردارد و شاهد حضور سرمایه‌گذاران اتریشی و سوئیسی در ایران باشیم کما اینکه پیش‌ازاین سوئیس و اتریش پروژه‌های مختلفی را در ایران آغاز کرده‌اند و در حال ادامه است. امید است پروژه‌های گذشته تکمیل و همچنین پروژه‌های جدیدتر اقتصادی در سطح کلان تعریف شود.
در این سفر نیاز است که به این دو کشور گفته شود، جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی در حفظ و امنیت منطقه داشته و برای مبارزه با تروریسم در منطقه هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده است و بی‌شک برانداختن ریشه تروریسم در منطقه به صلح و امنیت جهانی و خصوصا امنیت اروپا کمک خواهد کرد. سوئیس و اتریش باید نشان دهند که تا چه حد از سیاست‌های آمریکا تاثیرپذیر هستند یا سیاست مستقل خود را اعمال می‌کنند.  این سفر در بازه زمانی انجام می‌شود که مثلث آمریکا، صهیونیزم و سعودی به القای این ذهنیت رو آورده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در جهان و منطقه بسیار تضعیف شده و روز به روز در حال انزوای بیشتر است، در حالی که این دو کشور در سطح عالی‌ترین مقامات کشوری خود میزبان رئیس‌جمهور ایران هستند. 
سفر حسن روحانی به اروپا نشان‌دهنده این امر است که جمهوری اسلام نه تنها کشوری منزوی نیست بلکه نقش به شدت بارزی را در صلح و امنیت بین‌الملل ایفا می‌کند و دعوت دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس این پیام را می رساند که آنها هم به جمهوری اسلامی به عنوان شریک مورد اعتمادی در منطقه نگاه می کنند. باید در این سفر پیام و همچنین فشاری از جانب ایران به جهان داده شود که ایران همچنان در مناسبات جهانی باقیمانده و دارای قدرت منطقه‌ای است. نکته اساسی این است که اروپایی‌ها تفهیم شوند که در این سفر تنها به دستاورد اقتصادی نمی‌رسند بلکه بسط دادن مناسباتشان با ایران به صلح و امنیت در اروپا کمک خواهد کرد چرا که ایران جلودار مبارزه با تروریسم است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر