کد خبر: 49625
A

صالحی: احتیاط بیش از حد در استفاده از نخبگان دو تابعیتی فلج کننده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: راه‌اندازی بازار مکاره در غرب منجر به ایجاد آفت‌های علمی شده است به این صورت که گاهی افراد غیرمتخصص را با دریافت وجه به‌عنوان افراد برتر در دنیا معرفی می‌کنند که باید جلوی این کار گرفته شود.

صالحی: احتیاط بیش از حد در استفاده از نخبگان دو تابعیتی فلج کننده است

به گزارش دیده بان ایران، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین دوره کنفرانس ملی فیزیک ایران که به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد اظهار کرد: قزوین دیار کهن با یادگاران فراوانی است که توانسته بزرگانی را در عرصه‌های مختلف تربیت و به جامعه تحویل دهد.

وی افزود: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به‌عنوان نگین علمی این شهر توانسته در مدت نزدیک به 30 سال فعالیت به اهداف بلند خود در راستای رشد فزاینده علمی دست یابد که باید بر خود به سبب داشتن چنین دانشگاهی در قزوین بالید.

صالحی با اشاره به برگزاری کنفرانس علمی فیزیک ایران در قزوین تصریح کرد: برگزاری چنین اجتماعاتی می‌تواند بستر لازم را برای تحقق آرمان‌ها در فضای دانشگاه فراهم سازد؛ چنانچه پروژه‌های متعددی در اطراف دانشگاه بین‌المللی قزوین در حال شکل‌گیری است که هرکدام می‌تواند خدمات مختلفی را به جامعه ارائه دهد.

وی با اشاره به پروژه چشمه نور ایران در قزوین گفت: این پروژه با حجم هزار میلیارد تومان می‌تواند در صورت راه‌اندازی قزوین را به یک‌قطب علمی در کشور تبدیل کند و حوزه‌های علمی را به‌واسطه آن احیا نماید؛ لذا نیاز است سازمان برنامه‌وبودجه برای آن ردیفی را در بودجه قائل شود.

صالحی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی هادیان اصلی برای ورود به عرصه علم هستند، تأکید کرد: باید سیاست را در خدمت علم به کار برد؛ چراکه عکس آن زیبنده نیست و انجمن‌های علمی برتر برخاسته از شاکله علم و دانش هستند.

وی عنوان کرد: باید بستر لازم برای تحقق آرمان‌های علمی و فن‌آوری کشور فراهم شود و هر انجمن علمی ویژگی‌های خاص خود را ازجمله استفاده از عنصر ابتکار و نوآوری داشته باشد.

صالحی افزود: یکی از اهداف انجمن‌های علمی جذب نخبگان در حوزه فعالیت خود است که باید این موضوع را موردتوجه جدی قرار دهد.

وی با انتقاد از وجود فضای مسموم تحت عنوان دو تابعیتی گفت: ما می‌توانیم ایرانیان خارج از کشور را که در اقلیت هستند به کشور خود جذب کرده و از توانمندی‌های علمی آنان استفاده کنیم و بدانیم احتیاط بیش‌از حد در این راستا فلج‌کننده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر ایرانیان خارج از کشور در ایران حاضرشده و سوابق آن‌ها نوشته شود تحت عنوان استاد معین می‌توان از توانایی آن‌ها استفاده کرد اما نمی‌دانیم این طرح به کجا خواهد رسید.
وی با اشاره به علاقه جوانان به سمت علوم پایه چون ریاضی، فیزیک و متالوژی گفت: در حال حاضر برای رشته‌های فیزیک و ریاضی جایگاهی در اجتماع تعریف‌نشده است، همین باعث می‌شود افراد تیزهوش به دلیل پرستیژ اجتماعی جذب رشته‌های دیگری شوند؛ لذا ما با در نظر گرفتن مقطع دکترای پیوسته فیزیک در کنکور می‌توانیم راه را برای ورود آن‌ها به عرصه علمی هموارتر کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بازار مکاره در غرب منجر به ایجاد آفت‌های علمی شده است به این صورت که افراد غیرمتخصص را با دریافت وجه به‌عنوان افراد برتر در دنیا معرفی می‌کنند که باید جلوی این کار گرفته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان با یادی از شهدای هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: تکریم چهره‌های ماندگار و توانمند علمی یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای معرفی آن‌هاست لذا می‌توان با استفاده از این بستر زمینه معرفی و شناخت هرچه بیشتر بزرگان علمی کشور را فراهم کرد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر