کد خبر: 50311
A
در گفت و گو با دیده بان ایران تشریح شد:

احمد بخشایشی: آتش زدن سرکنسولگری ایران، جنگ رسانه ای است که توسط آمریکا و اسرائیل هدایت می شود/ مقتدی صدر به عنوان مظهر ضد انقلاب شناخته شده است/ آیت الله سیستانی سعی در حفظ موقعیت دینی خود و تنها اظهارنظر در امورسیاسی دارد

نماینده مجلس نهم درخصوص تاثیر العبادی در اعتراضات اخیر بصره گفت: آقای العبادی به دنبال افزایش قدرت خود و ابقا در سمت نخست وزیری است. از طرفی جبهه السائرون و حشد الشعبی موافق آقای العبادی نیستند. العبادی نیز همواره در تلاش است تا یاران آمریکایی و غرب گراها را با خود همراه سازد به همین دلیل است که گاهی علیه ایران نیز موضع گیری می کند البته هدف اصلی او موضع گیری در برابر ایران نیست بلکه العبادی تنها در راستای بیان کردن سیاست های خود و حفظ روند کاری خود با کشورهای مربوطه در تلاش است تا بدین منظور بتواند فراکسیونی مستقل در جهت حفظ تداوم و ابقای سمت خویش و تشکیل ائتلاف جدیدتری به وجود آورد.

احمد بخشایشی: آتش زدن سرکنسولگری ایران، جنگ رسانه ای است که توسط آمریکا و اسرائیل هدایت می شود/ مقتدی صدر به عنوان مظهر ضد انقلاب شناخته شده است/ آیت الله سیستانی سعی در حفظ موقعیت دینی خود و تنها اظهارنظر در امورسیاسی دارد

دیده بان ایران: صدها شهروند خشمگین عراقی نزدیک به یک هفته است در روزهای پیاپی در خیابان های بصره دست به اعتراض می زنند و در روزهای گذشته چندین ساختمان دولتی و دفتر چندین حزب سیاسی را به آتش کشیده اند.

 

درگیری‌های روزهای گذشته مردم بصره با نیروهای امنیتی عراق دست کم ۱۰ کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت است. معترضان به بیکاری، فساد و عدم رسیدگی کافی دولت به وضعیت رفاهی شهر از جمله قطع مکرر برق و شوری آب آشامیدنی اعتراض دارند.

در همین حال، معترضان خشمگین عراقی شب گذشته (جمعه) به سرکنسولگری ایران در شهر بصره یورش برده و ساختمان این مرکز دیپلماتیک را به آتش کشیدند.

مسئول اطلاع رسانی کنسولگری ایران در این شهر هم این حمله را "وحشیانه و بدور از اخلاق" توصیف کرده است.

از سوی دیگر روز جمعه آیت الله سیستانی مرجع مقتدر شیعیان در عراق، مقامات سیاسی را به خاطر ناآرامی های بصره مورد سرزنش قرار داد و گفت دولت جدید عراق باید "متفاوت از پیشینیانش" تشکیل شود. وی همچنین خواستار توقف خشونت ها علیه معترضان در بصره شده است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز جمعه جلسه شورای امنیت ملی را تشکیل داد و گفت که درباره خشونت ها و کشته شدگان اعتراضات بصره تحقیق و بررسی صورت خواهد گرفت.

 

در همین رابطه به سراغ احمد بخشایشی اردستانی، نماینده مجلس نهم و تحلیلگر امور سیاسی، رفتیم تا تحلیل وی را در مورد این مسئله جویا شویم. مشروح گفت و گو به شرح ذیل است؛

 

به نظر شما پشت پرده اتفاقات شب گذشته در بصره و به آتش کشیده شدن سرکنسولگری ایران چیست؟

 

بنده معتقدم در حال حاضر ایران  دو جنگ جدا از یکدیگر را سپری می کند. یکی جنگ اقتصادی و بالاتر از آن، جنگ تبلیغاتی و رسانه ای است که درواقع فردی در خاورمیانه در یکی از کشورهای عربی یا آسیای غربی نشسته و به زبان عربی و فارسی هم مسلط است و تصمیم گرفته دو کشور را علیه یکدیگر بشوراند تا ارتباطات این دو کشور را به ضعف و نابودی بکشانند.

در واقع این جنگ رسانه ای توسط آمریکا و اسرائیل هدایت می شود. به آتش کشاندن سرکنسولگری ایران نیز نمی تواند کار مردم باشد بلکه این کار هم توسط همین دو کشور به منظور دامن زدن به جنگ روانی و رسانه ای صورت گرفته است.

 

 

سیاست های العبادی را در راستای این اعتراضات چگونه ارزیابی می کنید؟

 

آقای العبادی به دنبال افزایش قدرت خود و ابقاء در سمت نخست وزیری است. از طرفی جبهه السائرون با حشد الشعبی موافق آقای العبادی نیستند. العبادی نیز همواره در تلاش است تا یاران آمریکایی و غرب گراها را با خود همراه سازد به همین دلیل است که گاهی علیه ایران نیز موضع گیری می کند البته هدف اصلی او موضع گیری در برابر ایران نیست بلکه العبادی تنها در راستای بیان کردن سیاست های خود و حفظ روند کاری خود با کشورهای مربوطه در تلاش است  تا بدین منظور بتواند فراکسیونی مستقل در جهت حفظ تداوم و ابقای سمت خویش و تشکیل ائتلاف جدیدتری به وجود آورد.

سیاست های او در جریان اعتراضات به طور گسترده موثر نیست اما می تواند بر زندگی اقتصادی و معیشتی مردم تاثیر به سزایی بگذارد.

 

نقش "مقتدی صدر" را در این اعتراضات چگونه ارزیابی می کنید؟

 

 

مقتدی صدر خط فکری ثابت و اصولی ندارد اما در عراق (به دلیل محبوبیت پدر، برادر و اقداماتی که در عراق انجام می دهد) از محبوبیت کافی برخوردار است ولی تا حدود زیادی وابسته به آمریکا است. درحال حاضر مقتدی صدر به عنوان مظهر ضد انقلاب شناخته می شود.

 

به نظر شما چرا پس از اظهارات آیت الله سیستانی  در موج ناآرامی  و اعتراضات کاسته نشد؟

 

آقای سیستانی نقش ولایت فقیه معنوی را ایفا می کند. به عنوان مثال نقش آیت الله بروجردی را ایفا می کند نه نقش امام خمینی.

آقای سیستانی نیز می خواهد نقش رهبری را به دلیل بررسی مسائل سیاسی ایفا کند یعنی نفوذ داشته باشد اما مسئولیت نداشته باشد به همین جهت سعی در حفظ موقعیت دینی و تنها اظهارنظر در موارد سیاسی دارد. به همین دلیل مواضع ایشان هم با رعایت همین اصول اتخاذ می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر