کد خبر: 51063
A
قاسم محبعلی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

حمله تروریستی اهواز را به هر دو گروه داعش و الاهوازیه می توان نسبت داد/ نباید از هیچ فرصتی برای احقاق حق ملت ایران چشم پوشی کرد

این تحلیلگر مسائل منطقه در رابطه با همین موضوع و پشت پرده حمله تروریستی روز شنبه اهواز اظهار کرد: گروه های تروریستی معمولا سعی دارند در به عهده گرفتن این قبیل حملات به دلیل خودنمایی، از یکدیگر پیشی بگیرند. از طرفی نمی توان تفاوت زیادی بین گروهک الاهوازیه و داعش قائل شد چراکه این دو گروه در گذشته با صدام در جنگ تحمیلی همدست بوده اند. بخشی از اعضای داعش نیز عضوی از گروه های بعثی بودند. بنابراین در نهایت می توان حمله تروریستی اهواز را به هر دو گروه نسبت داد.

حمله تروریستی اهواز را به هر دو گروه داعش و الاهوازیه می توان نسبت داد/ نباید از هیچ فرصتی برای احقاق حق ملت ایران چشم پوشی کرد

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: صبح شنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز، شماری از عناصر مسلح ناشناس به سمت محل رژه حمله کرده و حاضران را به گلوله بستند که بر اساس اطلاعات اولیه، در این حادثه چند نفر مجروح شده اند. در واقع رژه نیروهای مسلح در اهواز که به مناسبت هفته دفاع مقدس در حال برگزاری بود با حمله تروریست ها، نیمه تمام ماند.

از ماجرای حمله تروریستی روز شنبه اهواز زیاد نگذشته بود که "یعقوب حر التسطری" سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه مسئولیت حمله تروریستی را برعهده گرفت.

 

اما این در حالی است که روز گذشته نیز گروه رسانه‌ «اعماق»‌، وابسته به گروه تروریستی-تکفیری داعش، با انتشار فیلمی از سه فرد ناشناس، مدعی شد آنها عاملان حمله تروریستی اهواز هستند.

 

در رابطه با همین موضوع و پشت پرده حمله تروریستی روز شنبه اهواز، قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل منطقه، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: هر کدام از گروه های تروریستی می تواند مسئولیت حمله را بپذیرد. از طرفی هر فردی نم تواند مدرک ثابت و معینی را جهت تثبیت گفته های آن ها ارائه کند. این کار تنها مربوط به  دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور است. آن ها باید این مسئله را به طور دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار دهند که این بررسی ها هم می تواند به صورت تحقیق بر روی مسیرهای رفت و آمد و شناسایی افراد وابسته صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: گروه های تروریستی معمولا سعی دارند در به عهده گرفتن این قبیل حملات به دلیل خودنمایی از یکدیگر پیشی بگیرند. از طرفی نمی توان تفاوت زیادی بین گروهک الاهوازیه و داعش قائل شد چراکه این دو گروه در گذشته با صدام در جنگ تحمیلی همدست بوده اند. بخشی از اعضای داعش نیز عضوی از گروه های بعثی بودند. بنابراین در نهایت می توان حمله تروریستی اهواز را به هر دو گروه نسبت داد.

 

 

محبعلی در پاسخ به این سوال که ایران چه سیاست هایی را باتوجه به واکنش کشورهای عربی نظیر عربستان و امارات را باید در پیش گیرد، تصریح کرد: مسائل مربوط به حملات تروریستی و اختلافات دولت ها و شکاف هایی که بین دولت ها وجود دارد، از جمله مباحث مهمی هستند که روابط بین دولت ها را تشکیل می دهند به همین دلیل لازم است کشورهای منطقه ضمن رعایت اصول بین الملل و احترام متقابل با یکدیگر همکاری کنند. البته گفتنی است در این میان برخی از کشورها نیز به جای همکاری به مسائل تروریستی دامن میزنند و در واقع از این مباحث جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند که همین امر مشکلات منطقه را دوچندان می کنند.

 

این تحلیلگر مسائل منطقه ای همچنین خاطرنشان کرد: تنها سیاستی که نه تنها ایران بلکه تمامی کشورهای منطقه در مواجهه با این مسائل باید در پیش گیرند، دیپلماسی است. دولت ها می توانند با استفاده از این راه مانع تشدید بحران و آشفتگی منطقه شوند.

 

وی در خصوص این که روحانی در جلسه سازمان ملل لازم است حامل چه پیامی از جانب مردم ایران به روسای سایر کشورهای جهان باشد، بیان کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی طلایی برای رئیس جمهور برای بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها محسوب می شود بنابراین رئیس جمهور در این مجمع می تواند با مقامات سایر کشورها ملاقات و به گفت و گو بپردازد. از طرفی این جلسه می تواند فرصتی جهت تفهیم مقامات سایر کشورها  برای شفاف سازی موضوع برهم زدن برجام از سوی آمریکا و اجبار محکومیت آمریکا باشد.

 

محبعلی در خصوص این حضور روحانی در جلسه شورای امنیت ملی گفت: بنده معتقدم از هیچ فرصتی برای بیان منافع ملی و حقوق مردم کشور نباید چشم پوشی کرد به همین دلیل رئیس جمهور می تواند با حضور در این جلسه به طور موثر و حضوری با تمامی کشورها و کشورهای مورد دعوی مخصوصا آمریکا به بحث و گفت گوی حضوری پرداخته از منافع کشور دفاع کند. گفتنی است  موضوع شرکت در این جلسه نیاز به تصمیم گیری کلی و اساسی دارد.

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر