کد خبر: 59761
A

نقل قول غیر دقیق الجزیره از سخنان ظریف در خصوص خطر وقوع جنگ با اسرائیل/ هیچکس به ما حتی یک جت جنگی نمی فروشد، چطور ما باید از خودمان دفاع کنیم؟

محمد جواد ظریف در بخش پرسش و پاسخ در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن دفاع قاطع از برنامه مشروع موشکی برای دفاع از ایران ، سیاستهای غرب در فروش سلاح و همچنین معیارهای دوگانه در زمینه حقوق بشر را رد کرد.

نقل قول غیر دقیق الجزیره از سخنان ظریف در خصوص خطر وقوع جنگ با اسرائیل/ هیچکس به ما حتی یک جت جنگی نمی فروشد، چطور ما باید از خودمان دفاع کنیم؟

به گزارش دیده بان ایران به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه پس از سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در پرسش و پاسخ با 'لیز دوسِت' خبرنگار انگلیسی با رد تفسیر او از قطعنامه 2231 شورای امنیت گفت: من درباره بند بند این قطعنامه مذاکره کرده ام و بهتر می دانم که درخواستی برای منع برنامه موشکی از ایران مطرح نشده است. 

وی افزود:این قطعنامه در ارتباط با موشکهای طراحی شده برای حمل سلاح هسته ای است و این در حالی است که ما اصلا سلاح هسته ای نداریم. 

ظریف در ادامه با انتقاد از فروش هنگفت تسلیحاتی غرب به کشورهای منطقه گفت: مشکل این است که هیچکس به ما حتی یک جت جنگی نمی فروشد، چطور ما باید از خودمان دفاع کنیم. من برای خوشامد آقای لودریان وزیر خارجه فرانسه کاری غیرمنطقی نمی کنم تا صدام حسین بعدی بتواند به ما ضربه بزند. 

وی تاکید کرد: آقای ترامپ از فروش سلاح های زیبا به عربستان تمجید می کند؛ ما چیزی از آن سلاح های زیبا دریافت نمی کنیم آیا باید با شمشیر از خودمان دفاع کنیم ؟ 

ظریف در بخش دیگری در پاسخ به امکان مذاکره با آمریکا گفت: ما و آنها در میز مذاکره بودیم تا آوریل سال گذشته، آقای برایان هوک در وین با آقای عراقچی معاون من در کمیسیون برجام صحبت می کرد. آنها میز مذاکره را ترک کردند. بقیه اعضای برجام در میز مذاکره هستند. 

وی افزود: ما سیگنال های متناقضی می بینیم. وزیر خارجه آمریکا 12 شرط می گذارد که به معنای تسلیم است و رئیس جمهوری این کشور یک حرف می زند. 

ظریف با دفاع از توافق هسته ای گفت : ما یک سند دو صفحه ای همراه با عکس یادگاری تهیه نکردیم ؛ کاری بهتر از این توافق نمی توان به انجام رساند و برجام بهترین توافقی است که می توان به آن دست یافت. 

وی در خصوص دوام برجام گفت: من پیشگو نیستم. ما امنیت را از مردم می گیریم برای ما مهم است که مردم را راضی نگاه داریم . نمی گوییم که کشوری کامل و بی نقص هستیم اما از بسیاری از متحدان شما بهتر هستیم . طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند، 51 درصد از مردم می گویند که باید در برجام باشیم.ما از کارهایی که اروپا انجام داده تقدیر می کنیم اما اروپا آماده پرداخت بها نبوده است. درخواست آمریکا از اروپا برای خروج از برجام وقیحانه است. 

ظریف در بخش دیگری از این گفت وگوی چالشی در موضوع حقوق بشر، با اشاره به پرونده قتل جمال خاشقچی و ادامه روابط عادی با عربستان از سوی غرب گفت: اجازه دهید حقوق بشر شما را فراموش کنیم چون با پرونده خاشقچی این موضوع به گوشه طاقچه گذاشته شد . چنانکه دولت ترامپ حقوق و قوانین بین المللی را کنار طاقچه گذاشته است. 

وی تاکید کرد:تضمین حقوق و آزادی مردم ایران برای ما یک مساله امنیت ملی است چون ما به مردم وابسته هستیم.مسئولیت ما در قبال شهروندان یک مساله است که در این زمینه کاستی هایی داریم اما این مساله ربطی به اروپا ندارد . حقوق بشر برای ما یک الزام امنیتی است نه مساله اخلاقی . اروپا و آمریکا در موضعی نیستند که در این باره صحبت کنند. 

ظریف در خصوص اینکه آیا هنگام ترک مونیخ نسبت به قبل نگران تر شده است یا نه ؟گفت: اگر قرار بود امنیت خودمان را از اینجا بگیریم نگران تر می شدم اما چون امنیت خود را از مردم می گیریم اصلا نگرانی ندارم . 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته است، گفت: قطعا کسانی دنبال این هستند. وی در پاسخ به این سوال که چه کسی؟ عنوان کرد: اسرائیل.

ظریف درمورد ادعای حمایت ایران از تروریسم نیزگفت: در سال ۱۹۸۴ آمریکا صدام را از فهرست تروریسم خارج کرد و ایران را وارد این فهرست کرد. آمریکا منافقین را در فهرست تروریسم قرار داد و بعد این گروه را از فهرست خارج کرد. این یک بازی است. باید به این بازی پایان داد. چند روز پیش جولیانی در جمع اعضای منافقین سخنرانی کرد. بولتون در جمع آن‌ها سخنرانی کرده است. بولتون عصبانی است، چون به آن‌ها قول داده بود که ۲۰۱۹ را در تهران با هم جشن می‌گیرند، اما هنوز در پاریس هستند.

هنگام بحث درباره ضرورت های دفاعی ایران و انتقاد از فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای منطقه ، ظریف به فروش تسلیحات غربی به صدام در زمان جنگ با ایران اشاره کرد که 'لیز دوسِت' خبرنگار بی بی سی و مجری این برنامه گفت: صدام سالها پیش مرده است اجازه دهید روحش در آرامش باشد؛ ظریف در واکنش موضوع فروش تسلیحات آمریکا به عربستان و کشتار مردم یمن را مطرح کرد.

امروز آخرین روز از پنجاه و پنجمین دوره کنفرانس امنیتی سه روزه مونیخ است که در هتل بایریشرهوف این شهر برگزار می شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر