کد خبر: 60993
A

شیرزاد: چرا کسی فرزندان اصولگرایان را نمی‌شمارد / زیر ذره‌بین بردن ژن‌های خوب تیشه به ریشه نظام است

مجلس دهم مجلسی نیست که اصلاح‌طلبان مسئولیتش را برعهده بگیرند/ هنوز زمان قضاوت درباره عملکرد اصلاح‌طلبان در شورای شهر هم نرسیده/ وکیلی را نمی‌شناسم/ چرا کسی فرزندان اصولگرایان را نمی‌شمارد/ زیر ذره‌بین بردن افراطی ژن‌های خوب، تیشه به ریشه و ستون نظام می‌زند​/ شش نسل قبل و بعد ما باید پاسخگوی پسر جوانی باشد که گفت ژن خوب

شیرزاد: چرا کسی فرزندان اصولگرایان را نمی‌شمارد / زیر ذره‌بین بردن ژن‌های خوب تیشه به ریشه نظام است

به گزارش دیده بان ایران؛ احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: در انتخابات مجلس دهم اصلاح‌طلبان مجبور شدند از بین کسانی که پرونده‌های خالی‌تری داشتند، نامزد معرفی کنند. آنها در تشکیل این مجلس مؤثر بودند، ولی در این تأثیرگذاری و نیز نقش فراکسیون امید بزرگ‌نمایی شد.

واکنش شیرزاد به اظهارات سید محمد خاتمی

سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات اخیراً در دیدار با فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «متأسفانه با خواست جریان‌های داخلی یأس در جامعه ما در حال افزایش است و ریزش از اصلاح‌طلبان به سبد جریان‌های رقیب اصلاحات نمی‌رود، بلکه به سبد براندازان روانه می‌شود»‌ تأکید کرده است:‌ »دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رأی بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور انتخابات آینده به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد.»

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره به ایرناپلاس می‌گوید مجلس دهم مجلسی نیست که اصلاح‌طلبان مسئولیتش را برعهده بگیرند و همچنین معتقد است هنوز زمان قضاوت درباره عملکرد اصلاح‌طلبان در شورای شهر هم نرسیده است. در ادامه مشروح گفت‌وگوی ایرناپلاس با شیرزاد را می‌خوانید:

 اخیراً آقای خاتمی در دیداری که اعضای فراکسیون امید با ایشان داشتند صحبت از ناامیدی مردم از صندوق‌های رأی کردند. چه مقدار از این ناامیدی و یأس مردم از صندوق‌های رأی به عملکرد اصلاح‌طلبان بازمی‌‌گردد؟
شیرزاد: ظاهراً دیواری کوتاه‌تر از دیوار اصلاح‌طلبان در جامعه وجود ندارد! اصولاً در کشور ما همه در سن طفولیت هستند غیر از اصلاح‌طلبان! گویی همه نابالغ هستند غیر از اصلاح‌طلبان! یعنی اگر گروه فشاری عصبانی شد و اختیار از دستش در رفت تقصیر اصلاح‌طلبان است که تحریکش کرده است. یا اگر آقای ترامپ تحریم‌‌ها را تشدید کرد تقصیر اصلاح‌طلبان است که طرفدار تنش‌زدایی بودند. از آن طرف هم گویی تمام اختیارات دنیا در دست اصلاح‌طلبان بوده و آنها می‌توانستند زمین را به زمان بدوزند، اما این کار را نکرده‌اند! در حالی که این‌طور نیست. اصلاح‌طلبان گروهی هستند با قدرت تأثیرگذاری محدود. البته در زمان‌هایی هم تأثیرگذاری خوبی داشتند، به‌خصوص در انتخابات مجلس دهم و شوراها تأثیر خوبی داشتند که باید پاسخگوی این تأثیرگذاری باشند. به‌عنوان مثال، درباره شهرداری تهران و چند شهر بزرگ اصلاح‌طلبان باید پاسخگو باشند، اما برای سنجش عملکرد شوراها زود است.

عارف و دوستانشان فهمیدند آنقدرها که فکر می‌کردند مجلس، مجلس آنها نیست

 مجلس دهم رو به پایان است و سال دیگر هم انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود و به‌هرحال اصلاح‌طلبان در این مجلس حضور داشتند.
شیرزاد: مجلس دهم واقعاً مجلسی نیست که اصلاح‌طلبان مسئولیتش را برعهده بگیرند. اصلاح‌طلبان در تشکیل این مجلس مؤثر بودند، ولی در این تأثیرگذاری و همچنین در نقش فراکسیون امید مقداری بزرگ‌نمایی شد. خیلی زود آقای عارف و دوستانشان فهمیدند آنقدرها که فکر می‌کردند مجلس، مجلس آنها نیست. واقعاً این مجلس، مجلس هیچ‌کس نیست. مجلس دهم از ردصلاحیت‌های عناصر کیفی و کاندیداهای اصلی و اساسی در شهرها شکل گرفته است. اصلاح‌طلبان نیز مجبور شدند از بین افراد موجود و کسانی که پرونده‌های خالی‌تری داشتند نامزد معرفی کنند. البته الان برخی از آنان تجربه‌هایی اندوخته‌اند و در دوره‌‌های بعد می‌شود روی آنها حساب کرد، ولی نگرانی ما همین است که همین‌‌هایی که مقداری کار یاد گرفته‌‌اند هم از صحنه کنار گذاشته شوند.

امروز اصلاح‌طلبان باید در جاهایی که مسئولیت داشتند، پاسخگو باشند نه در مواردی که هیچ نقشی در آنچه اتفاق می‌افتد نداشتند. الان شاه‌چهره ما در کابینه، آقای جهانگیری است. آقای جهانگیری مستقیماً نمی‌تواند به هیچ وزیری دستور دهد.

شش نسل قبل و بعد ما باید پاسخگوی پسر جوانی باشد که گفت ژن خوب

بخشی از نقدی که به اصلاح‌طلبان وارد می‌شود این است که آنان از موقعیت‌هایی که با رأی مردم به دست آوردند، در راستای منافع آنان استفاده نکردند، درحالی که وابستگان و خانواده آنان بهره‌مند شدند.
شیرزاد: من فکر می‌کنم از شش نسل قبل از ما و تا شش نسل بعد از ما باید پاسخگوی یک پسر جوانی باشیم که صحبت از ژن خوب کرد.

وکیلی را نمی‌شناسم/ چرا کسی فرزندان اصولگرایان را نمی‌شمارد

 البته فقط پسر آقای عارف نیست. تعداد قابل‌توجهی از منسوبان اصلاح‌طلبان هستند که با استفاده از همین ژن خوب در موقعیت‌های مختلفی به کار گرفته شدند؛ مثلاً فرزندان آقای وکیلی.
شیرزاد‌: من ندیدم.

 آقای شیرزاد اطلاعات این‌ها منتشر شده و آنان هم تکذیب نکردند.
شیرزاد: اینکه بچه کسی در هیأت مدیره باشد، با اینکه واقعاً با رانت مشخص و سفارش بالا رفته باشد، فرق می‌‌کند! من نمی‌خواهم از کسی دفاع کنم و اصلاً نمی‌دانم وکیلی کیست! ولی مواردی هست که یک شخصیت سیاسی از قضا، پسر، دختر یا داماد با لیاقتی هم دارد! چرا ما فکر می‌کنیم هر کسی سیاسی بود، حتماً بچه‌های پخمه و بی‌عرضه‌ای دارد؟! این تصور غلطی است. مگر در کشور هندوستان خانواده گاندی محبوبیت نداشته است؟

 اما نکته عجیب اینجاست که تعداد زیادی از منسوبان اصلاح‌طلبان در این سمت‌ها حضور دارند و به تعبیر شما لیاقت هم دارند!
شیرزاد: این‌ها جوسازی اصولگرایان است.؛ چرا کسی بچه‌‌های آنان را نمی‌شمارد.

زیر ذره‌بین بردن افراطی ژن‌های خوب، تیشه به ریشه و ستون نظام می‌زند

 فرقی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیست. منتسبان به اصولگرایان نیز مانند منتسبان به اصلاح‌طلبان از این رانت‌‌ها استفاده کرده‌‌اند و آنان هم به همین اندازه زیر ذره‌بین قرار دارند. علاوه بر این، فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب و طرفداران این جناح ابتدا انتقاد به ژن خوب را شروع کردند، نه اصولگرایان.
شیرزاد: با این کارها ما تیشه به ریشه و ستون‌‌‌های جمهوری اسلامی و کشور می‌زنیم. در اینکه رانت‌خواری کار ناپسندی است و باید جلوی آن گرفته شود شکی نیست، ولی نباید این‌طور باشد که هر کس با بنده نسبتی دارد از هرگونه رشد و به دست آوردن موقعیتی محروم بماند! واقعاً در مواردی هست که نمی‌خواهم بگویم ژن خوب است، اما لزوماً این‌طور نیست که اگر کسی پسر نماینده یا وزیری است حتماً آدم پخمه و بی‌عرضه‌ای است و اگر به موقعیتی دست پیدا کرده حتماً با رانت و سفارش بوده! باید بررسی کرد اگر با رانت بوده، افشا شود. اما اگر خودش تحصیلات داشته و موقعیت کسب کرده چه گناهی کرده است؟! کسی که اسم و فامیلش با اسم و فامیل شخصیتی گره می‌خورد، نباید نفی شود و لیاقت‌های ذاتی او زیر سؤال رود! صرف اینکه کسی داماد و پسر و دختر کسی است که جرم نیست. اینجاست که من معتقدم ما در عرصه تبلیغات،‌ مسیر افراطی رفتیم و این کار حتماً به ما لطمه خواهد زد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر