کد خبر: 6457
A

مروری بر روزنامه های پنجشنبه ۲۷ آبان ماه

روزنامه های امروز، بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره واکنش به نتایج انتخابات امریکا را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضع انتخابات و درخواست اصلاح طلبان از دولت روحانی و همچنین آینده اصولگرایی، از دیگر موضوعات مهم امروز است.

مروری بر روزنامه های پنجشنبه ۲۷ آبان ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات امریکا را در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داد.

 
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «روحانی بگوید می‌آید» با اشاره به توصیه اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور درباره انتخابات ٩٦ نوشت: «محمد‌‌رضا خاتمی، از فعالین سرشناس و موثر جریان اصلاحات است که روز گذشته به بیان تحلیل خود‌ از وضعیت جاری سیاست د‌ر ایران پرد‌اخت. او د‌ر گفت‌وگویی که روز گذشته د‌اشت مانند‌ چند‌ چهره شاخص د‌یگر اصلاح‌طلب پرد‌ه از یک نگرانی برد‌اشت. آنها نگرانند‌ که روحانی رقیب جد‌ی د‌ر انتخابات ند‌اشته باشد‌ و این امر باعث شکل گرفتن یک انتخابات کم‌رونق باشد‌. با خروج زود‌هنگام احمد‌ی‌نژاد‌ از گرد‌ونه رقابت‌های انتخاباتی حالا اصلاح‌طلبان منتظر د‌ود‌ سفید‌ از ارد‌وگاه رقیب هستند‌ تا شاید‌ کاند‌ید‌ای کاریزماتیک و واحد‌ آنان بتواند‌ یک رقابت پرشور و سالم با رییس‌جمهور را رقم بزند‌ و مرد‌م ترغیب شوند‌ تا د‌ر انتخابات شرکت کنند‌. اصلاح‌طلبان به خوبی می‌د‌انند‌ رمز پیروزی‌شان د‌ر مشارکت بالای مرد‌می است. هرگاه مشارکت مرد‌م بالا بود‌ه و آرای خاکستری وارد‌ مید‌ان شد‌ه‌اند‌ نامزد‌های اصلاح‌طلب نیز شانس بیشتری برای پیروزی پید‌ا کرد‌ه‌اند‌. د‌ر کنار این نگرانی آنها یک د‌غد‌غه د‌یگر هم د‌ارند‌. چند‌ی پیش بود‌ که پس از شایعاتی د‌رباره بی‌‌میلی حسن روحانی، برای کاند‌ید‌اتوری، مسیح مهاجری مد‌یرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی د‌ر مصاحبه‌ای این بی‌رغبتی را تایید‌ کرد‌ اما گفت که رییس‌جمهور بالاخره برای کاند‌ید‌اتوری د‌ر انتخابات راضی شد‌ه و به تصمیم قطعی رسید‌ه است. با این حال د‌یروز محمد‌‌رضا خاتمی این نگرانی را به‌گونه‌ای د‌یگر بیان کرد‌. او اعلام کرد‌ «تنها چیزی که یک مقد‌ار اصلاح‌طلبان را مرد‌د‌ کرد‌ه این است که تصمیم آقای روحانی نمی‌د‌انند‌ چیست.» این همان بحثی بود‌ که از ماه‌ها قبل به این سو مطرح شد‌ه و رییس‌جمهور همچنان د‌رباره آن سکوت کرد‌ه است. د‌رخواست اصلاح‌طلبان از روحانی این است که تصمیم نهایی خود‌ مبنی بر اعلام کاند‌ید‌اتوری را سریع‌تر اعلام کند‌. محمد‌‌رضا خاتمی این مسأله را این‌گونه بیان کرد‌: «ان‌شاءالله زود‌تر تصمیم شان را اعلام کنند‌. به نظر من تصمیم‌شان به آمد‌ن د‌ر انتخابات است اما لازم است که این موضوع صریح‌تر و روشن‌تر عنوان شود‌ و این ترد‌ید‌ کوچک هم کنار برود‌».

 

روزنامه آرمان هم در گزارشی با تیتر «پیش بینی احمدی‎نژاد از انتخابات » نوشت: « این بار حق با احمدی‌نژاد است. حدود ۵ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، فضای رقابت سیاسی در ایران سرد است البته برای او و حامیانش! و آینده مثبتی هم جهت گرم شدن آن پیش‌بینی نمی‌کند. برخی احمدی‌نژاد را گرما بخش انتخابات ۹۶ می‌دانستند و عنوان می‌کردند او توان ایجاد دو قطبی در انتخابات را داشت. دو قطبی که فضای‌سیاسی چهار سال آینده بعد از انتخابات را رقم می‌زد. اما او از حضور در انتخابات نهی شد و حالا که زمانی از آن تصمیم گذشته است به تدریج در حال خروج از کمای انتخاباتی است. نهی شدن محمود احمدی‌نژاد از شرکت در انتخابات و شاید رقابت او با روحانی موجب شد که فضای سیاسی کشور وضعیت جدیدی را تجربه کند. بسیاری بر این عقیده هستند حال که او نمی‌آید حداقل می‌تواند از یکی از نزدیکان خود حمایت کرده و به نوعی به رقابتی شدن انتخابات کمک کند. احمدی‌نژاد که در مورد نفی شدنش از انتخابات سخنی نمی‌گوید سعی دارد خود را بی‌اعتنا نشان دهد، پس سفرهای استانی خود را ادامه می‌دهد و جالب است که تاکید می‌کند «من قهر نمی‌کنم اما انتظار هم نداشته باشند برای گرم کردم انتخابات کاری بکنم.» هر چند که عده‌ای هم معتقدند وی رئیس دولت اصلاحات نیست که بتواند آرای خود را با حمایت از دیگری به وی منتقل کند. برخی از دستیاران احمدی‌نژاد ادعا می‌کنند در غیاب او در رقابت انتخاباتی ۹۶، هیچ نامزد اصولگرای دیگر قادر به جذب گسترده آرای مردمی نیست و روحانی دریک انتخابات یک طرفه پیروز خواهد بود».

امیرمحبیان در گفت و گویی با شرق با عنوان « انحلال اصولگرایی » بیان کرده است، در انتخابات ریاست‌جمهوری سهم‌خواهی وجود ندارد. سهم‌خواهی در مجلس معنا می‌دهد که می‌گویند برای مثال از سی نفر، تعدادی از این جریان باشند و چند نفر از یک جریان دیگر؛ اما درباره ریاست‌جمهوری، معنا ندارد بگوییم بخشی از شخصیتی که وارد میدان می‌شود، از این جریان باشد و بخشی از جریان دیگر».

آلودگی هوا

در برخی روزنامه های امروز موضوع آلودگی هوا و همچنین سخنان رئیس جمهور در این باره را مورد توجه قرار داده اند.

 
 

محمد فاضلی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « از آلودگی هوای تهران ماهی سیاسی نگیرید» نوشت:  « یکی از نمایندگان سازمان ملل متحد در ایران چندی پیش با اصرار از ابتکاری برای مقابله با ریزگردها در غرب آسیا و از جمله ایران سخن می‌گفت و حضور خانم ابتکار در اجلاس مراکش را فرصتی برای طراحی و آغاز این اقدام می‌دانست. آیا ماندن معصومه ابتکار در ایران می‌تواند تأثیری بر رفع آلودگی هوا داشته باشد؟ یا وی باید در اجلاسی که در آن مذاکراتی مهم صورت می‌گیرد و ممکن است تصمیماتی گرفته شود که بر منافع ملی ایران تأثیر می‌گذارد شرکت کند؟ معاونین و همکاران او نمی‌توانند اقدامات لازم برای آلودگی هوا را سامان دهند؟

مسأله اصلاً دفاع از معصومه ابتکار نیست و شاید او در اجلاس مراکش نیز قوی ظاهر نشود و ایران دستاوردی نیز از این نشست نداشته باشد. اما کماکان اصل مسأله باقیست که ربط دادن سفر او به مسأله آلودگی هوای تهران، آدرس غلط دادن و سیاسی‌کاری در موضوع محیط زیست است. می‌توانیم از ابتکار بپرسیم دستاورد سفر او برای همکاری‌های فناورانه، جذب کمک‌های مالی بین‌المللی و مشارکت‌های فنی و کسب تجارب در زمینه مقابله با تغییر اقلیم یا حتی بهبود کیفیت هوای تهران چیست، اما زیر سؤال بردن اصل سفر و ارتباط دادن آن به گریز از مسئولیت، عوامفریبی است. این کارها حاصلی برای محیط زیست ایران ندارد، بالاخص از جانب کسانی که سالیان سال در قبال اقدامات ساختاری مخرب محیط زیست این سرزمین سکوت پیشه کرده‌ بودند. حق شهروندی ماست که منتقد معصومه ابتکار باشیم در بسیاری زمینه‌ها و از جمله در زمینه آلودگی هوا، با استدلال و انصاف، اما نه به این دلیل که در ایام آلودگی هوای تهران برای سفری مهم عازم مراکش شده است.»

راهپیمایی اربعین

 
 

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «آغاز بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان با رمز یا حسین(ع) » نوشت: «چند هفته‌ای است که رود عاشقان حسینی‌(ع) از گوشه گوشه ایران اسلامی و کشور‌های جهان در خروش است تا خود را به کشتی نجات در کربلای معلی برساند. حرکتی که از واقعه کربلا آغاز شده است تا زمینه‌سازی برای اقامه عدل الهی از سوی امام غایب شود؛ بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخی اسلام درحالی کامل می‌شود که سیل خانواده‌ها با فرزندان در میان جمعیت به چشم می‌خورد که با بیرق یا حسین‌(ع) و تمثال شهدای حرم وحریم همراه شده تا در شرایط کنونی به دشمنان اسلام و فریب‌‌خوردگان یادآوری کنند با حضور در بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ با مرز یا حسین (ع) پاسخ ماندگاری را که همانا پیروزی حق بر باطل است، بر صفحات تاریخ به یادگار خواهند گذاشت».

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر