کد خبر: 65650
A
در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه آلمان

ظریف: هدف مشترک ایران، آلمان و اتحادیه اروپا حفظ برجام است/ ماس: موضع اتحادیه اروپا حمایت از برجام است اما نمی‌توانیم معجزه کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هدف مشترک این کشور در کنار آلمان و اتحادیه اروپا را حفظ توافق هسته‌ای و جلوگیری از درگیری در منطقه عنوان کرد.

ظریف: هدف مشترک ایران، آلمان و اتحادیه اروپا حفظ برجام است/ ماس: موضع اتحادیه اروپا حمایت از برجام است اما نمی‌توانیم معجزه کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست مطبوعاتی مشترک با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به مذاکرات انجام شده بین طرف‌های ایرانی و آلمانی اظهار کرد: «گفت‌وگوهای بسیار جدی، صریح و نسبتا طولانی در این دیدار صورت گرفت.»

او ادامه داد: «ما و آلمان هدف مشترکی داریم و آن هدف، حفظ برجام و جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و برخورداری مردم ایران از مزایای توافق هسته‌ای است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران بیان کرد: «ایالات متحده اعلام جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی کرده و این جنگ برای منطقه و جهان بسیار خطرناک است.»

او افزود: «اقداماتی که آمریکا پس از خروج از برجام انجام داده، هدف قرار دادن مردم ایران است که قرار بود بیشترین منفعت را از برجام ببرند. جمهوری اسلامی ثابت کرده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و ۱۵ گزارش آژانس انرژی اتمی نیز این موضوع را اثبات کرده است.»

ظریف یادآور شد: «اما جمهوری اسلامی موظف است به همان میزان که به تعهدات پایبند است از حقوق مردم خود دفاع کند، یکی از این حقوق، حقوقی است که در بند ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است. اقدامات جدید جمهوری اسلامی کاملا منطبق با حقوق بند ۳۶ است و ما آمادگی داریم این اقدامات را ادامه دهیم یا متوقف کنیم. این موضوع حسب اقدامی است که شرکای ما در قبال تعهدات خود انجام می‌دهند.»

وزیر امور خارجه درباره گفت‌وگوهای بین خود و همتای آلمانی‌اش نیز گفت: «ما امروز فرصت داشتیم درباره مسائل منطقهای و بین‌المللی گفت‌وگو کنیم و دیدگاه‌های خود را بیان کنیم. امیدواریم تلاش‌های دوستان ما در آلمان و سایر شرکای ما در ۴+۱ در حفظ برجام به نتیجه برسد.»

ماس: هیچ‌کس خواهان افزایش تنش در منطقه نیست

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در ادامه در پاسخ به سوالی با تاکید بر لزوم تداوم گفت‌وگوها با ایران، خاطرنشان کرد: «بسیار مهم است که گفت‌و‌گوها به ویژه در شرایط فعلی ادامه پیدا کند و تبادل دیدگاه صورت بگیرد. ما در این منطقه شرایط حساس و جدی داریم و افزایش تنش و از کنترل خارج شدن آن و طرح بحث نظامی به سود هیچ کس نیست بنابراین باید از آن جلوگیری کرد.»

او ادامه داد: «من با تمام طرفینی که در چند روز گذشته در عمان و ابوظبی و بغداد صحبت کردم، هیچ‌کس خواهان افزایش تنش نبود و این پیام را از منطقه به ایران آوردم.»

وزیر امور خارجه آلمان درباره دیدار خود با وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: «ما امروز صحبت‌های فشرده‌ای درباره برجام و‌ نحوه ادامه آن داشتیم، موضع آلمان و سه کشور اروپایی حمایت از برجام است اما نمی‌توانیم معجزه کنیم، تمام تلاش خود را می‌کنیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم که اینستکس را در قالب سه کشور اروپایی و فراتر از آن راه بیاندازیم.»

ماس خاطرنشان کرد: «ما همچنین در مورد موضوعات منطقه‌ای به عنوان مثال سوریه و یمن صحبت کردیم، موضع آلمان این است که از تلاش‌های سازمان ملل متحد در این راستا حمایت شود و راهکار سیاسی و نه نظامی مدنظر باشد به همین دلیل با ایران گفت‌و‌گو می‌کنیم. فکر می‌کنیم به نفع همه است که از راهکار سیاسی استفاده شود.»

ظریف: هیچ‌کس نمی‌تواند علیه مردم ایران اقدامی انجام دهد

درادامه این نشست رسانه‌ای مشترک، ظریف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی مبنی بر دشمنی بین اسرائیل با ایران اظهار کرد: «مشکل خاورمیانه مشکل سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز آمریکا از این جنایت‌هاست.»

او ادامه داد: «مشکل این است که بر اساس همه قوانین حقوق بین‌الملل اشغال قدس شریف به رسمیت شناخته شده و سیاست‌های ضد حقوق بشر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به رسمیت شناخته شده است. مشکل منطقه ما این است که آمریکا تلاش کرده با جنایت جدید به اسم معامله قرن حقوق مردم فلسطین را زیر پا بگذارد این‌ها خطر منطقه ماست.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «شما باید سوال کنید از رژیمی که دارای سلاح هسته‌ای است. او وقتی در کنار دیمونا می‌ایستد و از نابودی ایران به دلیل داشتن سلاح هسته‌ای سخن می‌گوید، باید جواب دهد. البته هیچ‌کس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر اینکه پاسخ قاطعی بشنود. ما شروع کننده هیچ جنگی نخواهیم بود و نبوده‌ایم ولی کسی که با ما جنگ را شروع کند پایان دهنده نخواهد بود.»

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حقوق همجنس‌گرایان در ایران بیان کرد : «کشور ما اصولی دارد که مردم به آن پایبند هستند. اصول اخلاقی ما حاکم بر رفتار افراد در اماکن عمومی است. »

ماس: تلاش می‌کنیم ایران از منافعش در برجام بهره‌مند شود

وزیر خارجه آلمان در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره تداوم همکاری آلمان با ایران، گفت: «آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و اعتقاد دارد رسیدن به توافق کار صحیحی بوده است.»

او افزود: «ایران باید در چارچوب حقوق خود در برجام از منافع خود استفاده کند، خروج آمریکا باعث شد ایران از منافع خود مرتفع نشود ما تلاش می‌کنیم از حقوق ایران حمایت کنیم که به همین منظور کانال اینستکس را راه‌اندازی کردیم که شرکت‌ها بتوانند با ایران همکاری کنند.»

ظریف در ادامه توقع ایران را اجرای برجام دانست و افزود: «من در ملاقات با دوست و همکارم (هایکو ماس) گفتم که توقع ما صرفا اجرای برجام است. توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا دو ضمیمه برجام و همین‌طور بیانیه‌های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و سیاسی که صادر شد و تعهداتی که شکل گرفت، جلب کردم.»

ظریف: اول نشان دهند که توافق با آمریکا نتیجه دارد بعد درخواست گفت‌وگو کنند

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی در این‌باره که «از طرف آمریکا و اروپا این خواسته مطرح می‌شود که خارج از چارچوب برجام گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران و نقش بی‌ثبات ساز ایران در منطقه صورت بگیرد، نظر شما در اینباره چیست»، گفت: «در مورد بحث‌هایی که ایالات متحده و اروپا مطرح می‌کنند دو نکته وجود دارد، اول اینکه یک توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و ۱۲ سال دیپلماتیک است، آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت‌وگو درباره موضوعات دیگر را دارند؟»

او افزود: «در مرحله نخست باید نشان دهند که توافق کردن با ایالات متحده فایده‌ای دارد و بعد درخواست گفت‌وگوی دیگری ارائه کنند. اما موضوع دوم؛ چه کسی باعث بی‌ثباتی در منطقه است؟ آیا ما بودیم به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ آیا ما بودیم نخست وزیرلبنان را زندانی کردیم؟ آیا ما از داعش و جبهه‌النصره در سوریه حمایت کردیم یا سلاح‌های آمریکایی بود به آنها داده شد؟ آیا ما مناطق اشغالی کشورهای دیگر (قدس و جولان) را به دیگران سپردیم؟ آیا ما در لیبی و سودان شر به پا می‌کنیم؟ اگر درباره رفتار دردسرساز صحبت می‌شود در منطقه دیگران باید پاسخ دهند. ما تفاوت دیگری هم با دیگران داریم ۷ هزار سال است که در این منطقه هستیم، دیگران از کجا آمدند.»

ماس: نمی‌پذیریم یک طرف برجام را اجرا کند و یک طرف اجرا نکند

وزیرامور خارجه آلمان در پاسخ به سوالی پیرامون اولتیماتوم تهران به اروپا، گفت: «من در سفری که چند روز گذشته در منطقه داشتم به این نتیجه رسیدم که کشورهای منطقه باید صحبت کنند و من از این موضوع حمایت می‌کنم. این تاثیرپذیری تنها از خارج نیست و کشورهای منطقه باید راه‌حل پیداکنند.»

او ادامه داد: «ما درباره برجام صحبت کردیم و برای کارهای پیش رو گفت‌وگو کردیم که ظرف هفته‌های آینده اجرایی شود. امیدواریم به گفت‌وگوی پس از برجام نیاز نباشد و همه به تعهدات خود عمل کنند، ما تلاش می کنیم برجام را حفظ کنیم ولی ما نمی پذیریم که یک طرف اجرا نکند و ما یک طرفه آن را اجرا کنیم.»/ پانا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر