کد خبر: 69783
A

رمزگشایی از سخنان دوشنبه و سه‌شنبه رئیس‌جمهوری

نخستین اظهارات رئیس‌جمهوری بعد از دیدار برجامی ظریف و مکرون، این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد کرده که «آیا روحانی متفاوت از هفته‌های گذشته سخن می‌گوید و آیا چراغ سبزی برای دیدار روحانی-ترامپ در کار است؟» صحبت امروز او درباره پیش‌شرط مذاکره نیز باعث شد برخی تغییر موضع روحانی از دوشنبه تا سه‌شنبه را برداشت کنند، اما واقعیت چیست؟

رمزگشایی از سخنان دوشنبه و سه‌شنبه رئیس‌جمهوری

به گزارش دیده بان ایران؛  نخستین اظهارات رئیس‌جمهوری بعد از دیدار برجامی ظریف و مکرون، این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد کرده که «آیا روحانی متفاوت از هفته‌های گذشته سخن می‌گوید و آیا چراغ سبزی برای دیدار روحانی-ترامپ در کار است؟» صحبت امروز او درباره پیش‌شرط مذاکره نیز باعث شد برخی تغییر موضع روحانی از دوشنبه تا سه‌شنبه را برداشت کنند، اما واقعیت چیست؟

دوشنبه؛ آماده‌ام بخاطر مردم به هر جلسه‌ای بروم

سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری روحانی، با این تیتر که «آماده‌ام بخاطر مردم به هر جلسه‌ای بروم» بسرعت همه جا پیچید و گمانه‌ها و تحلیل‌های مختلفی را به دنبال داشت. حسن روحانی، در همایش دستاوردهای دولت در حوزه زیرساخت روستایی گفته بود: دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیری کوتاهی نمی‌کند. معتقدم برای منافع کشور از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم؛ اصل، منافع ملی ماست.

این سخنان در شرایطی که ناظران سیاسی در انتظار نتایج دیدار برجامی ظریف و مکرون هستند، از سوی مخالفان دولت، در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها، به چراغ سبز روحانی برای نشستن در جلسه‌ای با دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا تعبیر شد؛ به ویژه آنکه، پس از آن، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، در کنفرانسی خبری مشترکی با ترامپ در اجلاس سران کشورهای گروه هفت گفت: مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات آقای ترامپ با حسن روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفته‌های آینده، بر اساس این گفت‌وگوها بتوانیم شاهد دیدار پرزیدنت ترامپ و پرزیدنت روحانی باشیم.

پس از آن نیز، دونالد ترامپ عصر روز دوشنبه به وقت واشنگتن در حاشیه نشست خبری با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره ملاقات احتمالی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پرسیده بود، گفت: من آماده ملاقات با هر کسی هستم. نمی‌دانم آنها بخواهند. من برای ملاقات آماده هستم اما ملاقات کافی نیست. قرار نیست مثل برجام کاغذ سیاه کنیم. من حاضرم بدون پیش‌شرط مذاکره کنم تا یک توافق خوب به دست بیاوریم.

بر این اساس، بسیاری تصور کردند حسن روحانی با هماهنگی در این زمینه یا رأسا و از مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران، سخنی متفاوت از روزها و هفته‌های گذشته جمهوری اسلامی بر زبان آورده است.

البته به گفته جاوید قربان‌اوغلی، دیپلمات ایرانی، «ابتکار عمل آقای مکرون این بود که آقای روحانی در اجلاس جی۷ شرکت کند، اما حالا آقای روحانی نتوانسته، نخواسته یا نگذاشته‎اند که در این جلسه حضور داشته باشد، اما در هر صورت حضور ایران در این جلسه بسیار حائز اهمیت و مثبت بوده ‎است.»

صبح امروز سه‌شنبه، روزنامه کیهان در تیتر یک خود نوشت: «آقای روحانی! کشور با کار و تلاش آباد می‌شود نه دیدار با این و آن» و ذیل یک گزارش خبری تحلیلی عنوان کرد: «سؤال اینجاست که گفت‌وگوی تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای روحانی و اوباما (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) چه دستاوردی برای مردم ایران داشت که حالا انتظار آبادانی کشور از ماحصل دیدار با دولتمردان مثلاً آمریکایی را داشته باشیم؟!»

سه‌شنبه؛ عکس یادگاری با حسن روحانی امکان‌پذیر نیست

به نظر می‌رسد آنچه در این میان نادیده گرفته می‌شود، «اگری» است که رئیس‌جمهوری با درک از تأثیر روابط بین‌المللی در وضعیت داخلی، در سخنان روز دوشنبه خود به‌عنوان پیش‌شرط و پیش‌فرض هرگونه نشست و جلسه‌ به آن اشاره کرده است و آن، «منافع ملی» و «احتمال اثرگذاری مثبت بر شرایط مردم» است؛ نکته‌ای که بارها به بیان‌های مختلف از زبان مقامات مختلف کشور و شخص رئیس‌جمهوری از آن سخن به میان آمده است.

روحانی خود نیز، صبح امروز سه‌شنبه سخنان روز گذشته‌اش را بیشتر تبیین کرد و با تأکید دوباره بر این‌که «ما به دنبال حل مسائل و مشکلات از راه معقول هستیم»، تصریح کرد: ما به دنبال عکس (گرفتن) نیستیم این‌که کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، امکان‌پذیر نیست، فوتوشاپش امکان‌پذیر است، اما ثبت تصویر واقعی‌ آن امکان‌پذیر نیست مگر آنکه آمریکایی‌ها روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه‌شان دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند؛ در آن زمان شرایط جدیدی خواهد بود که می‌شود فکر کرد و بر اساس آنچه که منافع ملی‌مان خواهد بود حرکت کرد.

وی بیان اینکه «یکی از قدرت‌های ما قدرت دیپلماسی و سیاسی است»، خاطرنشان کرد: ما با دیگران حرف می‌زنیم و مذاکره می‌کنیم تا منافع و حقوق مردم را تأمین کنیم، اما آنهایی که تحریم را بر مردم ما روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، هرگونه تحول در رفتار ما با آنها، از توبه آنها آغاز می‌شود؛...

این موضع‌گیری‌ها در حالی است که سابقه ترامپ نشان می‌دهد بیش از آن که در مسیر تعامل با ایران باشد، به دنبال ملاقات بدون دستور کار با مقامات ایرانی و استفاده از آن در انتخابات پیش روی ایالات متحده است؛ روشی که درباره کره شمالی هم انجام شد و منتقدان با تعبیر «عکس یادگاری» آن را بی‌ثمر می‌دانند./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر