کد خبر: 7142
A

مروری بر روزنامه های شنبه ششم آذرماه

روزنامه های امروز صفحه های نخست خود را به موضوعات غم انگیز عملیات انتحاری در عراق توسط داعش و همچنین برخورد دو قطار و کشته شدن دهها زائر اختصاص داده اند. این در حالی است که موضوع بارش برف و سرما و نبود گاز در برخی استان ها نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های شنبه ششم آذرماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز حادثه انتحاری در عراق و برخورد دو قطار را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 
 
 
 
 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« آخر هفته خونین » با اشاره به شهادت ‌ده‌ها زائر ایرانی در انفجار تروریستی «حلّه» وجان باختن ٤٤ نفر در برخورد ٢ قطار در حوالی سمنان نوشت:« روز پنجشنبه در انفجارجان باختن ٤٤ نفر در برخورد ٢ قطار در حوالی سمنان یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در یک پمپ بنزین در منطقه «الشوملی» شهر «الحله» (مرکز استان بابل)، واقع در جنوب بغداد، حداقل ٨٠ نفر شهید و بیش از ٢٠ نفر دیگر زخمی شدند. البته برخی منابع مانند «رویترز» از شهیدشدن بیش از صد نفر خبر می‌دهند. تعداد زیادی از شهدا، زائران ایرانی در حال بازگشت از «کربلا» بودند. ساعاتی پس از این حادثه، گروه تروریستی «داعش» مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت. »

کاریکاتور از روزنامه شرق

ایران در سوگ آخر هفته خونین/ رفتار عجیب صدا و سیما در سه اتفاق مهم 
 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«مرگ مسافر روی ریل افتاد » نوشت:« مرگ‌مسافران در جاده‌های کشور حالا روی ریل افتاده است. سمفونی مرگ در جاده‌های کشور این‌بار با تصادف دو قطار مسافربری در نزدیکی ایستگاه هفت‌خوان سمنان نواخته شد. 43 کشته و 80 زخمی، آخرین آمار حادثه تا لحظه تنظیم خبر است.

 

در حالی‌که دولت تلاش می‌کند ناوگان فرسوده هوایی کشور را نوسازی کند، سریال تکراری حوادث در ناوگان زمینی، حکایت از حاکم بودن بی‌تدبیری در پیشگیری از وقوع سوانح دارد. سال‌هاست که فراوانی آمار سوانح رانندگی به نگرانی عمومی در جامعه تبدیل شده است. با وقوع هر حادثه با هر تعداد قربانی که باشد، نگاه‌ها متوجه ماجرا می‌شود و رسانه‌ها ابعاد گسترده‌ای از آن را به تصویر می‌کشند، اما هرچه از زمان ماجرا دورتر می‌شویم، متولیان حاشیه امن‌تری برای فرار از مسئولیت قانونی خود پیدا می‌کنند. همواره از خودرو، جاده و خطای انسانی به عنوان متهمان اصلی این سوانح یاد می‌شود، اما بعد از بروز هر حادثه متوجه می‌شویم که گفتمان‌های صورت گرفته نتوانسته صیاد مرگ را از جاده‌های کشور دور کند. ناگوارترین حادثه امسال بعد از سقوط مرگبار اتوبوس حامل سربازان به دره‌ای در شهرستان نی‌ریز که دوم تیرماه امسال اتفاق افتاد و مرگ 20 نفر را رقم زد، حادثه برای دو قطار مسافربری است. »

همچنین حسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در عراق در سرمقاله روزنامه ایران در تحلیلی از عملیات انتحاری داعشی ها در حله که منجر به کشته شدن بیش از 70 ایرانی شد نوشت:« حادثه تروریستی حله، نه یک عملیات نظامی پیچیده بلکه یک عملیات تروریستی انتحاری بود که طی آن یک تانکر نفتی به یک منطقه فاقد امنیت و حفاظت و در یک تجمع مردمی بی دفاع وارد شده و خسارات انسانی بسیاری بر جای گذاشت.

منطقه‌ای که این عملیات تروریستی در آن صورت گرفته است، از نظر نظامی در حلقه‌های اول و دوم امنیتی که در ایام اربعین از سوی دولت عراق پیش‌بینی شده بود، قرار نداشت. چه آنکه مراسم باشکوه اربعین که با راهپیمایی زوار، قریب به یک ماه طول کشید، در کمال آرامش و امنیت برگزار شد. کمترین حوادث ناامنی در این دوره رخ داد که خود نشان می‌دهد دولت عراق توانست امنیت این راهپیمایی عظیم را تأمین کند.

داعش به دنبال یک خودنمایی بود.معنادار می‌شود که بدانیم واقعیات منطقه نشان از روند رو به نزول قدرت و نفوذ جریان تکفیری داعش دارد و نیروهای عراقی به طور منسجم همچنان مناطق اشغال شده را بازپس می‌گیرند و داعش راهی جز فرار یا مقاومت ندارد. بنابراین، این گروه در شرایط عقب‌نشینی آشکار بعد از عملیات آزادسازی موصل، تلاش می‌کند روند سقوط و تضعیف قدرت خود را بپوشاند و برای اثبات بقایش به یک عملیات وحشیانه اقدام کند.»

سرما و یخبندان

حسین شمسیان در روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان«همه چیز طبیعی است!» نوشت:« چند روز قبل فیلمی از سخنان معاون سازمان محیط زیست پخش شد که در آن، وی آلودگی هوای شهری مثل تهران را امری«طبیعی» می‌دانست و از اینکه افرادی نسبت به آن اعتراض می‌کنند متعجب بود! وی اعتقاد داشت همان طور که برف و کولاک طبیعی است و نباید از کشته شدن چند نفر در نتیجه کولاک تعجب کرد، حق نداریم به خاطر بیماری و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تعجب کنیم، چون طبیعی است! وی در آخر هم گفته بود کسانی که موضوع آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم در اثر آن را دنبال می‌کنند، اهداف دیگری دارند!

برف و سرما واقعا پدیده‌ای طبیعی است. اما غافلگیر شدن از پدیده‌ای طبیعی و کاملا فصلی هم طبیعی است. ده‌ها کشور در جهان، با دمایی به مراتب سرد‌تر از سردترین نقاط کشور ما وجود دارد و سرمای زمستانی، منجر به تلفات انسانی و قطع گاز و فلج شدن فعالیت‌ها نمی‌شود. اما چرا یک برف و سرمای پائیزی دولت را غافلگیر می‌کند؟

اینکه در طول تابستان داغ مردم از نعمت گاز بهره‌مند باشند، هنر چندانی نیست و حاصل زیرساخت‌های گذشته است. هنر آن است که در سرمای استخوان‌سوز زمستان، خانه مردم گرم باشد. اعلام قطعی آب و برق و گاز و تسلیم در برابر این رخداد‌های طبیعی که وزیر نفت و نیرو و ده‌ها شرکت و سازمان نمی‌خواهد!

روحانی در مبارزات انتخاباتی هرکس به دنبال بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی است و هرکس به دنبال بازگرداندن اعتبار به پول ملی است‌، به من رای بدهد. حالا قریب چهار سال از آن وعده پرشور و هیجان و آن سخنرانی آتشین می‌گذرد. چهار سال از روزگاری که نرخ برابری هر دلار ۲۵۵۰تومان بود. اکنون چند روزی است هر دلار، حدود ۳۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

دهها کشور معتبر جهان - که هیچ یک مثل ما با مشکلات ناشی از تحریم مواجه نیستند- برای مبادلات خود ، پیمان‌های پولی دوجانبه بسته‌اند و عملا دلار را از چرخه تبادل خود حذف کرده‌اند، اما دولتمردان ما، علی رغم این همه کارشکنی و دشمنی آمریکا، کماکان به امید روزنه گشایشی از آن سو نشسته‌اند و با اصلی‌ترین شرکای تجاری کشورمان هم هیچ پیمان دوجانبه‌ای منعقد نکرده‌اند! آن هم در شرایطی که برخی از آن کشورها برای این امر، چندبار تقاضا کرده‌اند!»

 
 

کمیل روحانی نیز در مطلبی طنز در روزنامه ایران نوشت:« از قدیم الایام وقتی در کشور ما برف می‌آمد و گاز ، برق و آب و هوا و همه چیز قطع می‌شد، مسئولان ادارات گاز ، برق و آب و هوا و... می‌گفتند این وضعیت غیرمنتظره و ناگهانی بود و ما شوکه شدیم. یه کم که مجری خبر صداوسیما ناپرهیزی می‌کرد و (شاید با هدف ربط دادنش به برجام یا ربط دادنش به دولت روحانی ) مثلاً از رئیس گاز مازندران سؤال جسورانه پرسید که چرا همیشه در زمستان از باریدن برف شوکه می‌شوید، رئیس اداره گاز جواب می‌داد این سرما در طول یک میلیون سال گذشته در مازندران بی‌سابقه بوده. البته این بی‌سابقه بودن ها هم هر سال از قدیم الایام تکرار میشه و فقط رقمش تغییر می کنه. مثلاً سال گذشته گفته بودند که این سرما در طول 850 هزار سال گذشته بی‌سابقه بود و سال قبلش می‌گفتند در 500 هزار سال گذشته و...

با محاسبات ما احتمالاً برف ناگهانی سال آینده در طول یک میلیون و 250 هزار سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود.

از قدیم الایام وقتی در کشور ما یک روز عادی در میان دو تعطیلی قرار می‌گیرد مانند این است که در درس شیرین ریاضی بگوییم دو دو تا؟

از قدیم الایام هفته‌هایی مانند هفته جاری را در کشور ما هفته تق و لق می‌نامیدند چون تقریباً یک روز در میان تعطیل است.

در چنین هفته‌هایی حضور در سر کار در روز تعطیل کاملاً تشریفاتی و از نظر اداری اضافه کاری محسوب می‌شده، البته برخی کارمندان رادیکال حضور در سرکار در چنین روزهایی را عملی مکروه و ناپسند قلمداد کرده‌اند.»

رفتار عجیب رسانه ملی

احمد مازنی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان«رفتار عجیب صدا و سیما » نوشت:« سه اتفاق مهم در سه روز گذشته رخ داد. اما عملکرد رسانه ملی در اطلاع‌رسانی و همراهی با این سه اتفاق سوال برانگیز و تاسف‌آور بود. اول رحلت عالم و مجتهد بزرگ آیت‌الله موسوی‌اردبیلی که رییس‌جمهور به عنوان دومین مقام عالی کشور برای آن عزای عمومی اعلام کرد. با این همه در دو روز پنجشنبه و جمعه که به مناسبت درگذشت ایشان عزای عمومی اعلام شده بود فضای حاکم بر برنامه‌ها و اخبار صدا و سیما هیچ نشانه‌ای از عزادار بودن را در خود نداشت که این بی‌توجهی تامل بر‌انگیز است. علاوه بر این صداوسیما در رابطه با انفجار در حله عراق و شهادت ده‌ها نفر از هموطنان‌مان و همین‌طور حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان و کشته شدن نزدیک به ٤٠ نفر دیگر از آنها باز هم آن‌طور که باید به این دو موضوع نپرداخت و جای این خبرها در راس اخبار رسانه ملی و در گزارش‌های به موقع و لحظه‌ای خالی بود..... این امر این شایبه را ایجاد می‌کند که شاید رویکردهای سیاسی در صدا و سیما بی‌تاثیر نبوده است. البته برداشت بنده این است که غفلت و سوءمدیریت در صدا و سیما چنین وضعی را موجب شده و ریاست سازمان و مسوولان آن باید در قبال این وضع پاسخگو باشند. »

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر