کد خبر: 7283
A
معاون اول قوه قضائیه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی:

اطلاعات قاضی باید به روز باشد/ ضرورت همکاری دولت و مجلس برای جذب قاضی در برنامه ششم

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با تشریح شرایط لازم برای یک قاضی، اظهار امیدواری کرد که مجلس و دولت برای جذب قضات مورد نیاز دستگاه قضا در برنامه ششم، با قوه قضائیه همکاری جدی داشته باشند.

اطلاعات قاضی باید به روز باشد/ ضرورت همکاری دولت و مجلس برای جذب قاضی در برنامه ششم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی ضمن عرض تسلیت به مناسبت مصیبت‌های وارده در دهه پایانی ماه صفر و شهادت زائران امام حسین (ع) و جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه برخورد دو قطار، از حجت الاسلام امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه به دلیل اهتمام در جذب و آموزش قدردانی کرد.

 
وی خطاب به کارآموزان قضایی گفت: از فضل و کرم و بزرگواری خداوند مدد می‌خواهیم که به ما توفیق دهد بر مشکلات و شیطان صفت‌ها فائق آییم.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از شرایط قضاوت، عدالت است و در دین اسلام به آن تصریح شده که قاضی باید عادل باشد.  اگر یک فرد فاسق بخوبی درس بخواند و بر اساس ضوابط مقرره هم حکم کند، آیا این حکم معتبر است؟ 
 
 سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: عدالت اقتضائاتی دارد که در مجموعه جامعه و دستگاه قضاوت به آن نیاز داریم. تناسب مجازات و جرم در قانون تصریح شده و همه به آن قائل هستیم؛ اما عدالت در این تناسب چه نقشی ایفا می‌کند؟ آیا اگر یک قاضی علمش به روز نباشد و به ترفندهای مختلف عوامل و جریانات پیرامونی خود بی اطلاع باشد و... می‌تواند دقیقا تعیین کند چه مجازاتی برای جرم هست؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: دو مصیبت بزرگ وارده به مردم عزیزمان که یکی منجر به شهادت زائران امام حسین (ع) در خاک عراق شد و از ناحیه آتش خشم تکفیری‌ها سوختند و همچنین تصادفی که بین دو قطار پیش آمد و جمعی از زوار امام رضا (ع) در کشور خودمان سوختند یا مجروح شدند را تسلیت می‌گویم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: حجت الاسلام عاملی، قائم مقام مرکز آموزش قوه قضائیه در گزارش خود بیان کردند که در طول برنامه پنجم، 91 درصد از جذب قضات انجام شده است و در آن موفق بوده‌ایم؛  اما باید گفت چون خیلی دیرتر از سال 90 این اقدامات شروع شد، لذا بیش از این موفق بوده‌ایم و امیدواریم مجلس و دولت محترم همکاری جدی با قوه قضائیه داشته باشند تا در طول برنامه ششم هم بتوانیم جذب مورد نظر را داشته باشیم؛ هرچند دولت با برنامه پیش بینی شده برای برنامه پنجم موافقت نکرد، اما مجلس با قوه همکاری کرد؛ امیدواریم حداقل به اندازه برنامه پنجم به ما اجازه جذب بدهند؛ هر چند که نیاز ما بیش از آن مقدار است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای خطاب به کارآموزان قضایی گفت:  امروز با ادای سوگند مسئولیت خطیری را عهده دار می‌شوید و با این سوگندی که می‌خورید، با خدای خود ، مردم و نظام عهد می کنید که تمام توانایی خود را در جهت انجام مسئولیت بکار گیرید.

 

معاون اول قوه قضائیه گفت: کار قضاوت کار مهمی است؛ لذا از روح نبی اکرم (ص) و همه معصومین (ع) استمداد می طلبیم که به همه شما و ما در این راه کمک کنند.

 

این مقام عالی قضایی تصریح کرد: امروز روز یکشنبه روز زیارتی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) است؛ از فضل و کرم خداوند مدد می‌خواهیم که ما را توفیق دهد که هم بر هوای نفس و هم بر شیطان درون و هم بر همه مشکلات فائق بیاییم.

 

وی به یکی از شرایط اصلی قضاوت اشاره کرد و گفت: یکی از شرایط قضاوت عدالت است و این را در دین اسلام داریم که قاضی باید عادل باشد. اگر یک فرد فاسق بخوبی درس بخواند و بر اساس ضوابط مقرره هم حکم کند، آیا این حکم معتبر است؟ 

خبر در حال تکمیل است...

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر