کد خبر: 75900
A
علی نجفی‌خوشرودی:

امیدواریم مجمع تشخیص منافع ملی را هم در کنار امنیت ملی در تصمیم‌گیری FATF لحاظ کند/ عدم الحاق ایران به FATF به منزله قفل شدن همه مراودات پولی و مالی و بانکی ما با دنیاست

علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به طولانی شدن زمان تصمیم‌گیری درباره لوایح FATF در مجمع تشخیص گفت: طولانی شدن تصمیم‌گیری درباره لوایح CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت بحث‌برانگیز شده است. امیدواریم این موضوع بر اساس سازوکار داخلی مجمع بوده باشد و هرچه زودتر منافع ملی را هم در کنار امنیت ملی در این تصمیم‌گیری لحاظ کنند.

امیدواریم مجمع تشخیص منافع ملی را هم در کنار امنیت ملی در تصمیم‌گیری FATF لحاظ کند/ عدم الحاق ایران به FATF به منزله قفل شدن همه مراودات پولی و مالی و بانکی ما با دنیاست

به گزارش دیده بان ایران؛ علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی و تعیین تکلیف لوایح CFT  و پالرمو از لوایح چهارگانه FATF گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مثل هر نهاد و ارگان دیگری سازوکاری دارد و امیدواریم این تعلل مربوط به سازوکار مجمع تشخیص مصلحت باشد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: زمانی که در مجلس لوایح FATF را تصویب می‌کردیم مباحثی مطرح شد. گروهی مخالف پیوستن ایران به FATF بودند و اعتقاد داشتند با توجه به اینکه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی برگشته است، ما نباید تعهد جدیدی را به یک سازوکار بین‌المللی بسپاریم. به همین دلیل علیه پیوستن ایران به FATF موضع می‌گرفتند.

 

نماینده مردم بابل در مجلس توضیح داد: زمانی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لوایح  FATF بحث می‌کردیم قرار شد منطقی تصمیم بگیریم. بنابراین از همه رؤسای بانک‌های کشور اعم از بانک‌های دولتی و خصوصی دعوت کردیم و پرسیدیم اگر به این کنوانسیون‌های بین‌المللی ملحق شویم چه اتفاقی می‌افتد و اگر نشویم چه اتفاقی می‌افتد که همه آنها متفق‌القول گفتند عدم الحاق ایران به  FATF به منزله قفل شدن مراودات پولی و مالی و بانکی ما با دنیاست. به همین دلیل مجلس اصرار داشت که این لوایح را تصویب کند.

 

نجفی خوشرودی با اشاره به جلسه دیگری که با اتاق بازرگانی کشور تشکیل شد، اظهار داشت: رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشور، به عنوان بخش خصوصی‌ که با دنیا تجارت دارند، هم از تبعات منفی عدم الحاق ابراز ناراحتی و نگرانی کردند. به همین دلیل تصمیمی که مجلس در صحن گرفت، الحاق ایران به این سازوکار با اعمال حق شرط بود.

 

او ادامه داد: ما 10 شرط جدی را مطرح کردیم که جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیرد؛ مثلاً یکی از شروط این بود که با هر کجای این سند که مغایر قانون اساسی‌مان باشد مخالفت کنیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: البته در انتهای متن CFT که قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است سازوکار خروج پیش‌بینی شده که اگر هر کشوری تمایل داشت بتواند بر اساس سازوکاری از CFT خارج شود.

 

از 200 کشور دنیا به جز 3 کشور همه به FATF ملحق شده‌اند

 

نجفی خوشرودی خاطرنشان کرد: از حدود 200 کشور دنیا به جز سه کشور همه به FATF ملحق شده‌اند و کشورهایی که با ما دوست هستند هم گفته‌اند اگر ایران به این سازوکار بین‌المللی ملحق نشود، مراودات پولی و مالی ما دچار مشکل خواهد شد.

 

نماینده مردم بابل در مجلس اظهار کرد: امیدوارم با همه ملاحظات امنیتی و مصالح ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع منافع ملی را هم در نظر بگیرد و بر اساس نگاه مبتنی بر منافع مردم و کشور در شرایط فعلی دنیا تصمیم منطقی اتخاذ کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره طولانی شدن تصمیم‌گیری مجمع تشخیص درباره این لوایح توضیح داد: امیدوارم طولانی شدن تصمیم‌گیری در این باره بر اساس سازوکار داخلی مجمع تشخیص بوده باشد. هرچند پیش‌بینی می‌شد برخی اعضای مجمع مخالف پیوستن ایران به FATF بودند، اما امیدواریم از مهلت گرفته‌شده از FATF استفاده کنند و تصمیم مناسبی بگیرند و هرچه زودتر تعیین تکلیف کنند.

 

برخی اعضای مجمع الحاق ایران به FATF را طبق منافع ملی نمی‌دانند

 

این نماینده‌ی منصرف از نامزدی مجلس یازدهم در پایان گفت: برخی این ملاحظات را مبتنی بر منافع شخصی عده‌ای می‌دانند، در حالی که معتقدم این مخالفت‌ها بیشتر برای آنها جنبه اعتقادی دارد. آنها تصور می‌کنند این الحاق برخلاف منافع ملی است، در حالی که گروهی مثل مجلس معتقدند این الحاق منافع کشور را تامین می‌کند و جای نگرانی نیست، چرا که ما حق شرط یا تحفظ را لحاظ کرده‌ایم و هر کجا برخلاف منافع ملی باشد می‌توانیم از آن خارج شویم./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر