کد خبر: 76548
A

مغز متفکر و طراح عملیات های سپاه قدس کیست؟ / درباره فرمانده" مشهدی" جانشین قاسم سلیمانی بیشتر بدانید

ناشناخته ماندن سردار قاآنی علیرغم نقش مهم و راهبردی که در نیروی قدس سپاه داشت، باعث شده بود به او لقب «فرمانده در سایه» و «مغز متفکر» بدهند.

مغز متفکر و طراح عملیات های سپاه قدس  کیست؟ / درباره فرمانده" مشهدی" جانشین قاسم سلیمانی بیشتر بدانید

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ، سردار قاآنی اگرچه از برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس بوده و در آن دوران فرماندهی لشکر‌های ۲۱ امام رضا و ۵ نصر برعهده داشته و سال‌ها نیز جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بوده، اما چهره‌ای کمتر شناخته شده برای مردم و رسانه‌هاست.

معدود سخنانی که در سال‌های گذشته از سردار قاآنی منتشر شده مربوط به سخنرانی‌های وی در یادواره‌های شهدا در شهر‌های مختلف کشور است. تنها گفتگویی هم که از او در رسانه‌ها منتشر شده، مربوط به گفتگوی ماهنامه رمز عبور در سال ۹۴ است که بیشتر آن مصاحبه هم در خصوص دفاع مقدس و عملیات‌های کربلای چهار و پنج است.

سردار قاآنی متولد شهر مشهد است. او در دوران پیروزی انقلاب جوانی ۲۰ ساله بود که در اواخر سال ۵۸ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در اوایل سال ۵۹ برای آموزش به تهران رفت. به‌گفته خودش، با شهید خادم‌الشریعه مؤسس تیپ ۲۱ امام رضا (ع) و شهید چراغچی فرمانده تیپ امام رضا (ع) در یک کلاس آموزشی در پادگان سعدآباد ــ که اکنون پادگان امام علی (ع) است ــ آموزش دیدند.

او پس از آموزش به مشهد رفت و در مرکز آموزش سپاه به‌عنوان کادر مشغول به فعالیت شد. با وقوع حوادث کردستان، اواسط سال ۵۹ راهی غرب کشور شد. اسماعیل قاآنی از سال ۶۰ تا پایان جنگ در جبهه‌های مختلف حضور داشت و در آن دوران فرماندهی یگان‌های ۵ نصر و ۲۱ امام رضا (ع) که عمده نیرو‌های آن خراسانی و بخشی از آن مجاهدان افغانستانی بودند، را به عهده داشت. سردار قاآنی تا سال ۶۶ فرمانده لشکر امام رضا (ع) بود و آن زمانی که این یگان در بانه بود، از فرماندهی لشکر امام رضا تودیع و به عنوان فرمانده لشکر ۵ نصر معرفی شد.

سردار قاآنی؛ فرمانده در سایه‌ای که به میدان آمد/ حرکت پرشتاب در مسیر حاج قاسم

بخشی از مجاهدت‌های سردار قاآنی در کتاب خاطرات سردار شهید محمدحسن نظرنژاد که با عنوان «بابانظر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، بیان شده است. شهید نظرنژاد از فرماندهان خراسانی دفاع مقدس بود که سال‌ها همراه با سردار قاآنی در جبهه‌های جنوب و غرب کشور بود. لشکر‌های امام رضا (ع) و نصر در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس، جزو لشکر‌های خط‌شکن و موثر بودند.

او در دوران دفاع مقدس چند بار از ناحیه چشم و پا مجروح شد و از جانبازان جنگ تحمیلی است.

سردار قاآنی از ابتدای دفاع مقدس با سردار قاسم سلیمانی آشنا و دوستی آنان از سال ۶۱ آغاز شد. در نهایت سردار قاآنی پس از ۲۵ سال از آغاز آشنایی‌اش با سردار سلیمانی و برعهده داشتن مسئولیت‌های مختلف نظامی در خراسان و ستاد مشترک سپاه، با درخواست سردار سلیمانی به نیروی قدس سپاه رفت و با جانشینی این نیرو، یار سردار سلیمانی در انجام ماموریت‌های منطقه‌ای در جبهه مقاومت شد.

سردار قاآنی پیش از ورود به نیروی قدس سپاه، علاوه بر مسئولیت‌های عملیاتی که در دفاع مقدس و پس از آن برعهده داشت، مسئولیت‌های اطلاعاتی و حفاظتی هم داشت. او سال‌ها مسئول اطلاعات و همچنین مسئول حفاظت اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود. در نتیجه سوابق سردار قاآنی از او چهره‌ای عملیاتی - اطلاعاتی در حوزه نظامی‌گری ساخته است که برای بسیاری ناشناخته است.

اگرچه معدود تصاویری از کنار هم بودن سردار سلیمانی و سردار قاآنی منتشر شده، اما با تقسیم کاری که بین این دو فرمانده صورت گرفته بود، سردار قاآنی نیز حضور فعالی در تحولات منطقه‌ای و اتفاقات میدانی جبهه مقاومت داشت. همچنین با توجه به اینکه سردار سلیمانی چهره‌ای برجسته و مورد توجه رسانه‌ها بود، نگاه‌ها کمتر به سوی نفر دوم نیروی قدس سپاه و مرد در سایه‌ی این نیرو معطوف شده بود. از این رو عمدتا تصویری از حضور او در جبهه مقاومت دیده نمی‌شود.

سردار قاآنی حوالی جنگ ۳۳ روزه لبنان و در سال‌های ۸۵ و ۸۶ به نیروی قدس سپاه پیوست. او در تحولات جنگ ۳۳ روزه و در جنگ‌های غزه که معروفترین آنان جنگ ۲۲ روزه بود، نقش مهمی در حمایت از جبهه مقاومت داشت. با پدید آمدن داعش، او در کنار سردار سلیمانی در جبهه مقاومت حضور یافت و در قامت جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه نقش موثری در شکست داعش داشت، به گونه‌ای که دشمنان او را در لیست ترور قرار دارند و او را مغز متفکر نیروی قدس سپاه نامیدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر