کد خبر: 76562
A

دیده بان ایران سکوت روسیه و چین در وقایع اخیر را بررسی می کند؛ عمان و قطر در ایران؛ روسیه کجاست؟

روسیه و چین بهتر از هر کشور دیگری میدانند که نقش ایران در منطقه تا چه اندازه تاثیرگذار است و برای جلوگیری از هر اتفاقی در خاورمیانه باید ترامپ را بیش از پیش نسبت به عواقب سیاستی که در پیش گرفته است آگاه سازند.

دیده بان ایران سکوت روسیه و چین در وقایع اخیر را بررسی می کند؛  عمان و قطر در ایران؛ روسیه کجاست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از گذشت دو روز از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی جامعه جهانی همچنان در پی ارائه تحلیل درباره پیامد های اقدام رییس جمهور آمریکا است. تاجاییکه برخی از مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنان کشورهای اروپایی نسبت به عواقب این ترور هشدار داده اند.

وزیر امورخارجه کشور قطر روز گذشته جزو نخستین کشورهایی بود که بلافاصله ضمن حضور در تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. این دیدار در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته روزنامه انگلیسی دیلی میل خبر داده بود که پهبادی که خودروی سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و هئیت همراه را مورد حمله راکتی خودش قرار داده  از یک پایگاه نظامی آمریکایی در قطر به هوا برخواسته بود.

ادعایی که تاکنون اطلاعات بیشتری در رابطه با آن در دسترس نیست.

اما از همین روی صبح امروز و همزمان با ورود پیکر سردار شهید ایران قاسم سلیمانی به شهر اهواز، شبکه خبری المیادین اعلام کرد که هیاتی از عمان که برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرده بود بدون اینکه موفق به دیدار با مقامات ایرانی شوند تهران را ترک کردند.

آنچه که مشخص است کشورهای همسایه طی چند ساعت گذشته به شدت نگران پاسخ و انتقام ایران از آمریکایی ها هستند. کشورهایی که آمریکا در آنها پایگاه نظامی دارد و ترس این کشورها از روی است که آتش انتقام جمهوری اسلامی ایران دامن آنها را هم بگیرد.

اما نکته قابل اهمیت در این بین واکنش روسیه و شخص «ولادمیر پوتین» به حوادث دو روز گذشته در منطقه است. پس از انتشار خبر ترور شهید سلیمانی و هئیت همراه رییس جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با ماکرون رییس جمهور فرانسه نسبت به آینده منطقه و حوادث پس از این اقدام ترامپ احساس نگرانی کرده بود.

وزارت دفاع روسیه هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ترور کوته بینانه و غیر دوراندیشانه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران باعث افزایش شدید تنش در خاورمیانه شده و عواقب منفی برای امنیت بین المللی به همراه خواهد داشت.

با این حال برخی کارشناسان سیاسی منطقه بر این باورند که نقش روسیه و پوتین در این برهه حساس باید بسیار پر رنگ تر از آن چیزی است که در حال به نمایش در آوردن آن هستند.

روسیه و چین بهتر از هر کشور دیگری میدانند که نقش ایران در منطقه تا چه اندازه تاثیرگذار است و برای جلوگیری از هر اتفاقی در خاورمیانه باید ترامپ را بیش از پیش نسبت به عواقب سیاستی که در پیش گرفته است آگاه سازند.

 

 

 

* تحریریه دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر