کد خبر: 7758
A
دیده بان ایران بهره برداری انتخاباتی اصولگرایان از تمدید تحریم ها را بررسی می کند:

چرا اصولگرایان از تمدید داماتو به وجد آمدند/ از شادی قالیباف تا تحلیل عبدالرضا داوری

پنجشنبه شب پس از آنکه سنای آمریکا همانند مجلس نمایندگان این کشور قانون ایسا یا همان داماتو را تصویب کرد، کانال ها سایت های منتسب به اصولگرایان به طور غیرمنتظره ای از این امر مشعوف و مسرور شدند و حتی بر اساس آن، نسخه های انتخاباتی هم تجویز کردند.

چرا اصولگرایان از تمدید داماتو به وجد آمدند/  از شادی قالیباف تا تحلیل عبدالرضا داوری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پنجشنبه شب پس از آنکه سنای آمریکا همانند مجلس نمایندگان این کشور قانون ایسا یا همان داماتو را تصویب کرد، کانال ها  سایت های منتسب به اصولگرایان به طور غیرمنتظره ای از این امر مشعوف و مسرور شدند و حتی بر اساس آن، نسخه های انتخاباتی هم تجویز کردند.

در ابتدا لازم به ذکر است که برجام، هیچگونه منعى براى تمدید قانون ISA یا همان داماتو یا همان تحریم هاى ١٠ ساله ایران قائل نشده اما به موجب برجام رییس جمهور آمریکا مکلف شده است آن تمدید را معلق کند یا اصطلاحاً waive کند؛ یعنى از قانون مستثنى کند. مطابق با برجام، لغو کامل داماتو از سوى آمریکا در سال ٢٠٢٣ صورت مى گیرد؛ در همان سال ایران نیز متعاقباً پروتکل الحاقى را تصویب و اجرایى مى کند.

با توضیح فوق، آشکار می‌شود که مصوبه جدید کنگره آمریکا به صورت صد در صدی مغایر با برجام نیست؛ امری که در تحلیل های اصولگرایان مغفول ماند؛ اما فارغ از مباحث تخصصی، واکنش اصولگرایان به این مصوبه بسیار حیرت انگیز بود.

سردار قالیباف که گویا تصاحب کرسی پاستور، خواب را بر او حرام کرده، به سرعت به این مصوبه واکنش نشان داد و رقیب را شیفت غرب نامید؛ قالیباف گفت:  برجام از سوی آمریکا با تمدید تحریم‌ها نقض شد و البته این بدعهدی چندان دور از انتظار نبود.صرفا برای شیفتگان غرب که بی‌اعتمادی نظام به آمریکا را وهم و دشمن‌تراشی می‌دانستند، این اتفاق تجربه جدید بود و شاید حالا به دوراندیشی رهبر انقلاب ایمان بیاورند.

قالیباف در ادامه با تعریض و کنایه از مشکلات اقتصادی گلایه کرد و گفت: خیانت آن است که برجام را قاب بگیریم و فقط مشتاقانه به آن نگاه کنیم و از توان داخل کشور غفلت کنی برای کسی که خودش را به تخت زنجیر کرده چه فرقی می‌کند که در باز باشد یا بسته؟ چه فرقی می‌کند که برجام نقض شود یا آمریکا در تهران سفارت بزند، وقتی ما خودمان به پای اقتصاد قفل زدیم، هزاران واحد تولیدی را تعطیل کردیم و با سوءمدیریت بیکاری را به بحران تبدیل کردیم؟

البته سردار قالیباف پیش تر به کرات از برجام ستایش کرده بود اما گویا مصوبه جدید آمریکایی‌ها که موج ضدبرجامی در فضای مجازی به راه انداخت، سردار را به تعجیل واداشت تا سخنان پیشین خود را نقض کند و از نمد هجمه به برجامی کلاهی برای خود ببافد تا آن را برای انتخابات پیش رو مورد استعمال قرار دهد!

مهدی محمدی ستون نویس سابق کیهان و سرمقاله نویس این روزهای وطن امروز، از دیگر اصولگرایانی بود که نگاهی سراسر انتخاباتی به مصوبه تمدید داماتو داشت؛ وی که پبش تر به سبب اشتباهات محاسباتی در تحلیل هایش از جمله در ماجرای پیش بینی نتایج انتخابات آمریکا، مورد ملامت هم طیفانش قرار گرفته بود، در واکنش به تمدید تحریم های 10 ساله ایران از سوی آمریکا، خواستار تحریم سیاسی دوستان داخلی آمریکا شد!

  عبدالرضا داورى چهره رسانه اى نزدیک به احمدى نژاد هم که پیش تَر با رأى آورى ترامپ در آمریکا آرزو کرده بود تا نهى صورت گرفته براى عدم کاندیداتورى احمدى نژاد تغییر کند اینبار هم در واکنش به تمدید داماتو از آرزویش پرده برداشت و با یادآورى این نکته به موتلفان اصولگراى سابقش که تنش در سیاست خارجى از آن سبب که رییس جمهور روحانى در تنش زدایى تبحر دارد برگ برنده وی محسوب می شود، نوشت: "تنها مسیری که به تک دوره ای شدن ریاست جمهوری او می انجامد را در "اجتماعی کردن" گفتمان رقیب دولت و صرفا در ظرفیتهای "توده گون" یک "مرد منصرف" میتوان جستجو کرد".

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر