کد خبر: 78103
A
ابراهیم فیاض جامعه شناس و استاد دانشگاه:

اهالی سیاست، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، پیر و خسته شده‌اند/ جهان از وضعیت سیاسی به وضعیت اجتماعی رسیده است/ ساختارهای اجتماعی جایگزین ایدئولوژی‌های سیاسی شده است/ مطالبات اجتماعی، تکنوکرات‌ها را جایگزین سیاسیون می‌کند

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه: : اهالی سیاست، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، پیر و خسته شده‌اند. با این حال می‌خواهند بمانند، اما نمی‌توانند و چاره‌ای به جز خالی کردن عرصه برای جوانان تکنوکرات ندارند.

 اهالی سیاست، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، پیر و خسته شده‌اند/ جهان از وضعیت سیاسی به وضعیت اجتماعی رسیده است/ ساختارهای اجتماعی جایگزین ایدئولوژی‌های سیاسی شده است/ مطالبات اجتماعی، تکنوکرات‌ها را جایگزین سیاسیون می‌کند

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اهالی سیاست، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، پیر و خسته شده‌اند. با این حال می‌خواهند بمانند، اما نمی‌توانند و چاره‌ای به جز خالی کردن عرصه برای جوانان تکنوکرات ندارند.

 

جهان از وضعیت سیاسی به وضعیت اجتماعی رسیده است

 

دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش گفت:‌ جهان از وضعیت سیاسی به وضعیت اجتماعی رسیده است؛ به این معنی که ساختارهای اجتماعی جایگزین ایدئولوژی‌های سیاسی شده است و مطالبات اجتماعی، تکنوکرات‌ها را جایگزین سیاسیون می‌کند. به عنوان مثال ولادیمیر پوتین در روسیه همین‌ کار را کرد و کابینه سیاسی‌امنیتی را به کابینه اجتماعی تبدیل کرد. عراق هم به این رویه روی خوش نشان خواهد داد.

 

ساختارهای اجتماعی جایگزین ایدئولوژی‌های سیاسی شده است و مطالبات اجتماعی، تکنوکرات‌ها را جایگزین سیاسیون می‌کند.

 

فیاض توضیح داد: این روزها در چین همه درگیر ویروس کرونا هستند، اما ساختارهای اجتماعی فعالیت می‌کنند. همچنین در بسیاری از کشورها کسی توجهی به سرمایه سیاسی نمی‌کند و سرمایه اجتماعی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

سرمایه اجتماعی با خلاقیت گروهی موثر واقع می‌شود

 

این پژوهشگر انسان‌شناسی گفت: سرمایه اجتماعی زمانی موثر واقع می‌شود که خلاقیت گروهی با مشارکت اجتماعی همراه شود تا از این طریق سرمایه اجتماعی شکل گیرد. متاسفانه گروه‌های سیاسی‌ای که همه‌شان فسیل شده‌اند با رویش سرمایه اجتماعی مخالفت می‌کنند. آنها پیرمردهای خسته‌ای هستند که می‌خواهند بمانند تا جیب‌هایشان را پر کنند.

 

گروه‌های سیاسی‌ای که همه‌شان فسیل شده‌اند با رویش سرمایه اجتماعی مخالفت می‌کنند. آنها پیرمردهای خسته‌ای هستند که می‌خواهند بمانند تا جیب‌هایشان را پر کنند.

 

نسل جوان وارد گود می‌شوند

 

او افزود: نسل جوان تحصیل‌کرده مطالبه‌هایشان را مطرح می‌کنند و وارد گود می‌شوند تا مشکلات کشور را برطرف کنند. آنها مثل سیاسیون نیستند که فقط دنبال واردات باشند و چون مولد هستند،‌ می‌توانند در اداره کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

 

ابراهیم فیاض صحبت‌های خود را با این جمله به پایان رساند: جهان از وضعیت سیاسی به وضعیت اجتماعی رسیده است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر