کد خبر: 78115
A

محمد رضا خباز : با این وضع ردصلاحیت ها؛ انتخابات حداکثری رخ نخواهد داد/ اگر انتخابات رقابتی نباشد، مجلس دیگر خانه ملت نخواهد بود بلکه خانه گروه خاصی خواهد بود

خباز استاندار سابق سمنان : اما اگر انتخابات رقابتی نباشد عده کمی در انتخابات شرکت می‌کنند و مجلس دیگر خانه ملت نخواهد بود بلکه خانه گروه خاصی خواهد بود و انتظاراتی که از مجلس می‌رود، برآورده نخواهد شد. البته عده‌ای که تاکنون نظرات خود را کتمان می‌کردند لب به سخن گشوده و اعلام می‌کنند به دنبال انتخابات حداقلی هستیم

محمد رضا خباز : با این وضع ردصلاحیت ها؛ انتخابات حداکثری رخ نخواهد داد/ اگر انتخابات رقابتی نباشد، مجلس دیگر خانه ملت نخواهد بود بلکه خانه گروه خاصی خواهد بود

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ «محمدرضا خباز»، عضو حزب اعتماد ملی و نماینده سابق مجلس، در خصوص تاثیر حذف یک جریان سیاسی و تاثیر آن بر میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات حداکثر لوازمی دارد اگر به دنبال انتخابات حداکثری هستیم باید مقدمات آن فراهم شود، وگرنه تقاضای انتخابات حداکثری در حد یک شعار باقی خواهد ماند.

این عضو حزب اعتماد ملی افزود: مهمترین رکن انتخابات حداکثری بودن حضور کاندیداهای متفاوت با ذائقه‌های متفاوت است. به این معنا که در کشور هشتاد میلیونی که عده‌ای ‌اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، معتدل و یا تکنوکرات هستند، همگی باید در لیست کاندیداها نماینده داشته باشند که پای صندوق رای بیایند و اگر نماینده نداشته باشند، انتخابات حداکثری اتفاق نخواهد افتاد.

خباز با اشاره به خطبه‌های رهبری در آخرین نمازجمعه به امامت ایشان تصریح کرد: اینکه رهبری در نماز جمعه دو هفته پیش به انتخابات حداکثری توصیه کردند، براین اساس است که ایشان به این نکته آگاه هستند اگر مشارکت پرشور صورت بگیرد، دندان طمع دشمنان خارجی کوتاه می‌شود؛ اما اگر انتخابات حداقلی باشد و مردم استقبال نکنند، دشمنان این حضور کمرنگ را نتیجه فشارهای خود تلقی می‌کنند و توطئه‌‌های خود را افزایش می‌دهند.

استاندار سابق سمنان ادامه داد: قدرت نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با حضور مردم اتفاق می‌افتد. بنابراین امیدوارم شورای نگهبان با یک تناسب عقلانی و منطقی اجازه ورود ذائقه‌های مختلف به انتخابات را بدهد.

 

خباز در رابطه با نتایج انتخابات حداقلی اظهار کرد: اما اگر انتخابات رقابتی نباشد عده کمی در انتخابات شرکت می‌کنند و مجلس دیگر خانه ملت نخواهد بود بلکه خانه گروه خاصی خواهد بود و انتظاراتی که از مجلس می‌رود، برآورده نخواهد شد. البته عده‌ای که تاکنون نظرات خود را کتمان می‌کردند لب به سخن گشوده و اعلام می‌کنند به دنبال انتخابات حداقلی هستیم و در واقع به نام دین، انقلاب و حمایت از ارزش‌ها و رهبری خلاف نظر رهبر نظر می دهند و می‌گویند به دنبال انتخابات حداقلی هستیم و آنقدر با رسوایی سخن می‌گویند که اعلام می‌کنند اگر انتخابات حداکثری باشد، رأی نمی‌آوریم.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه انتخابات برای گروه خاص نیست، خاطرنشان کرد: چرا انتخابات را شخصی می‌کنند؟! انتخابات ملی برای مردم و نظام است. مردم هم سلیقه‌های مختلفی دارند و به کاندیداهای مورد نظر خود رای می‌دهند. اخیرا فردی که قبلا در انتخابات حداقلی رأی آورده بود اعلام کرده است که ما به دنبال انتخابات حداقلی هستیم.

خباز عنوان کرد: از طرفی دیگر فردی که ادعای بالایی دارد اعلام کرده است رأی در اسلام اعتبار ندارد. شما بهتر می‌فهمید یا امام امت؟! شما بهتر می‌فهمید یا رهبری و مراجع تقلیدی که روز انتخابات پای صندوق حاضر می‌شوند تا به مردم نشان دهند انتخابات در نظام مشروعیت شرعی هم دارد؟

این عضو حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه «این گونه صحبت‌ها حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را کاهش می‌دهد» گفت: فردی اعلام می‌کند در اسلام انتخابات نبوده است، بنابراین انتخابات اعتباری ندارد و حتی در قانون اساسی هم نباید باشد.

 خباز ضمن تاکید بر منافع ملی تصریح کرد: در سیاست‌ها منافع ملی باید جایگزین منافع شخصی و گروهی شود. لذا امیدوارم در آینده به این حرف‌های بی‌اساس و منطق پاسخ داده شود و از فعالیت کسانی که می‌گویند رأی اهمیت ندارد، جلوگیری شود.

این نماینده سابق مجلس در واکنش به ردصلاحیت‌های صورت گرفته از طرف شورای نگهبان افزود: امیدوارم هئیت‌های نظارت و اجرایی با رفتار خود ثابت کنند بی‌طرف هستند چرا که این بی‌طرفی در انتخابات موثر خواهد بود.

خباز در پایان با بیان اینکه «هرکس دل در گرو سربلندی کشور دارد، انتخابات حداکثری را تقویت می‌کند» تبیین کرد: مهم‌ترین ابزار انتخابات حداکثری وجود کاندیداهای متفاوت از جناح‌های مختلف درون نظام است که اگر تعدادی از این جریان‌ها به هر طریقی کنار گذاشته شوند و برای عده دیگری دوپینگ ایجاد شود، به انتخابات حداکثری آسیب وارد می‌کند چرا که وقتی مردم ببینند، کاندیداهای مورد نظر آنها ردصلاحیت شدند و کاندیدایی ندارند، انگیزه‌ای برای حضور در پای صندوق‌های رأی نخواهند داشت.

خبرگزاری وزارت ورزش

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر